עסק ביום | פיצ'ר

"יומיים לפני שיצאנו לדרך הודיעו לנו שהכול בוטל. כל ההכנסה ירדה לטמיון"

דודו חקימיאן, הבעלים של "מיוגי – יוגה לכל המשפחה" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

דודו חקימיאן, בעלי "מיוגי - יוגה לכל המשפחה" / צילום: ריקי רחמן
דודו חקימיאן, בעלי "מיוגי - יוגה לכל המשפחה" / צילום: ריקי רחמן

דודו חקימיאן הוא הבעלים של "מיוגי - יוגה לכל המשפחה". חקימיאן הקים את מיוגי בשנת 2010, אחרי שנתיים שבהן היה בעלים של שתי מסעדות. "הבנתי שענף המסעדנות הוא משהו אני לא רוצה לעסוק בו". מיוגי החל כשיעורי יוגה לילדים: "דברים לא הסתדרו, סגרתי את המסעדות, והחלטתי לשלב את שתי האהבות שלי - יוגה וילדים. למדתי במכללת רידמן והתחלתי כשכל התחום לילדים היה זר, אבל זה עבד - ומהשנה הראשונה הבנתי שילדים וצוותים בגן אוהבים את זה. ראיתי לנגד עיני איך הדבר הזה צומח אצל הילדים ובתוכי, פחות מהמקום הרוחני, אלא דווקא בתרומה הפרקטית של זה לאקלים בגן ובבית. בשיא לימדתי לבד ב-30 גנים, ובהמשך כבר העסקתי מדריכות והתרחבתי ליוגה למבוגרים, להדרכות ולהוראה פרטנית".

הקורונה עצרה את הפעילות בבת אחת. "כל סוג של הוראה - סדנאות, שיעורים פרטניים, חוגים בבתי ספר ובגנים - הכול נעצר. אני לא פועל אימפולסיבית ולכן נערכתי למעבר לאונליין, והתמקדנו בלשלוח לילדים ולמשפחה סרטון יוגה לייב - חינם".

בחודש מאי חקימיאן חזר חלקית לשגרה. "זה היה ב-50% מהפעילות המקורית. ובתחילת יולי הכול צנח שוב לכ-10% ממנה. יש לכך כמה סיבות - המסרים שמגיעים ממשרד החינוך סותרים, ולכן אנשים מתוך המערכת חוששים לקחת פעילות, בקייטנות למשל, ובנוסף על כך - לא מתחייבים לטווח הארוך. בקיץ שגרתי יש לי פרויקטים, כמו למשל פרויקט יוגה בגיא עם עיריית ירושלים. יומיים לפני שיצאנו לדרך הודיעו לנו שבגלל הגבלת המשתתפים בחוץ ל-20, הכול בוטל, כך שכל ההכנסה הזו ירדה לטמיון. ההכנסות שלי ירדו ב-90%, שלוש עובדות הוצאתי לחל"ת. היתר פרילנסריות שהפסיקו לעבוד".

הפעימות סייעו לך?
"קיבלתי את כולן. כאבא לארבע גרוש ונשוי בשנית זו טיפה בים. זה מכסה את השכירות".

איך אתה מסתכל קדימה?
"אתמול קיבלתי הודעה ממנהלת בית ספר שאין אישור מהפיקוח לפעילות שהיא מעבר ללימודים. זה אומר שלא יהיו חוגים וטיולים. בכלל אני רואה שאנשים פחות מוציאים כסף. חבל - הרווחה הרגשית שאנחנו מציעים היא בדיוק מה שצריך".

כבר בחודש ספטמבר, עוד לפני פרוץ המשבר, החלטנו כאן ב"גלובס" לייחד מדור יומי לקשיים של עסקים קטנים ושל מגזר העצמאים בישראל. חשבנו אז כפי שאנחנו סבורים גם היום שמדובר במגזר שיש לו חלק משמעותי בהנעת גלגלי הכלכלה אך אינו מקבל די הכרה וסיוע ביחס לחלקו. כעת, בחסות הקורונה הוסת חלק מהזרקור הציבורי לבעיה, אולם ככל שמתברר עומק הבור אליו נקלעים עצמאים ועסקים קטנים מתחוור בהתאם עד כמה המדינה לא ערוכה לסייע. בנסיבות הללו החלטנו להרחיב את המדור ולהקדיש מעתה ומדי יום חלק ניכר מהשער האחורי שלנו, כדי להביא את האנשים ואת הקולות שמאחורי הקשיים, בניסיון להניע עיתונות פתרונית, להציף פערים של שנים ובתקווה שזה יהיה חלקנו הצנוע בחזרה לשגרה, אבל אחרת.

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il