בדרך לסכסוך עבודה בארקיע. העובדים: "הבעלים לא עושים דבר כדי לחזור לפעילות"

עובדי חברת התעופה דורשים להתניע את הפעילות עם החזרת הקו לאילת ולקדם את תהליך לקיחת הלוואה בערבות המדינה • ל"גלובס" נודע כי נציגי ההנהלה נפגשו הבוקר עם גורמים באוצר כדי לקדם את מתווה ההלוואה

ארקיע / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
ארקיע / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

בדרך לסכסוך עבודה בארקיע: לעובדי חברה התעופה נמאס מסטטוס התרדמת שבו שוהה החברה מאז חודש מרץ והם דורשים להתחיל להתניע את הפעילות. "הבעלים מתחמקים מלפתוח את החברה", אומר ל"גלובס" יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי. "אנחנו לא יכולים הרשות לעצמנו שזה יקרה. לבעלים יש מחויבות והם לא עושים את זה". אדרי הסביר כי הצעד הבא הוא הכרזה על סכסוך עבודה.

לשאלה באלו כלים יכולים העובדים להשתמש במסגרת סכסוך עבודה בשעה שהחברה נמצאת בהדממה השיב כי "יש כלים. יש מטוסים שצריכים לקבל טיפול, יש לנו את זכות המחאה, יש לנו את הזכות לקיים הפגנות וכל דרך אחרת שנצטרך, לרבות סולידריות עם יחידות אחרות".

אדרי התייחס לכך שארקיע טרם התקדמה עם נטילת הלוואה בערבות מדינה. לארקיע, בדומה לישראייר, יש אישור עקרוני להלוואה בהיקל של 100 מיליון שקל מבנקים מלווים בערבות מדינה בשיעור של 75%. ישראייר למשל כבר התקדמה עם הלוואה בהיקף של 140 מיליון שקל (אחרי שהיא הגדילה את הסכום מ-93 מיליון שקל). את ההלוואה שקיבלה ישראייר משני בנקים היא תחזיר על פני 7 שנים.

מבין שלוש חברות התעופה הישראליות, ישראייר היא היחידה שמפעילה טיסות נוסעים - בעיקר לאילת, קו שבו היא פועלת לבד ובטיסות נקודתיות ליעדים באירופה להשבת ישראלים. על הקו לאילת מקבלת ישראייר רשת ביטחון מהמדינה להשלמת עלויות הטיסה בהתאם לתפוסה. במסגרת רשת הביטחון שתוקצבה במיליון שקל, ישראייר תוסיף טיסות שישרתו את תושבי אילת ואת נותני השירותים בה (לשעות הערב והבוקר).

לפני משבר הקורונה מי שהחזיקה ב-70% מהקווים לאילת הייתה ארקיע, שכיום כאמור לא טסה בקו ואף החזירה לאחרונה את אחד ממטוסי האיירבוס ניאו שלה לחברה המחכירה בארה"ב. בארקיע הדגישו זה מכבר כי הפעלת הטיסות לאילת תוכל להתקיים רק כאשר הפעילות הבינלאומית תחזור. אלא שזו בינתיים לא באופק ועובדי ארקיע דורשים כי החברה תפעיל את הקו לאילת ולא תמתין עוד. "צריך לפתוח את החברה. זה אומר להתחיל עם אילת קו שבו ארקיע תמיד תפעל ותמיד פעלה", אומר אדרי. "יש עובדים שצריכים לשמור על רישיונות ובלי פעילות הם יאבדו את תוקף הרישיונות. יש השלכות רבות לכך שהחברה נמצאת בהדממה".

מבחינת העובדים התקדמות להלוואה תסמן מגמה של התעוררות מצד הבעלים לאושש את החברה. "הם לא לוקחים הלוואה שיכולה לדאוג לכך שהחברה תישאר בחיים, הם לא פועלים בכיוון הזה ולא עושים דבר כדי לפתוח את החברה. הם ניהלו מולנו מו"מ סרק ואנחנו לא מוכנים להמשיך לשבת בחיבוק ידיים. הדבר הראשון הוא התקדמות בצד של הלוואה. אנחנו לא יכולים להמתין עוד".

האם בינתיים חלה התקדמות בכיוון ההלוואה? ל"גלובס" נודע כי הבוקר (א') נציגי הנהלת ארקיע נפגשו עם גורמים באוצר בכדי לקדם את מתווה ההלוואה בערבות מדינה.

חברת ארקיע נמצאת ב-70% בבעלות האחים נקש וב-30% בבעלות עובדי החברה, שמספרם עומד כיום על כ-540. העובדים מאוגדים בארגון תו"ת (תעופה ותיירות) שבראשו עומד פרופ' ירון זליכה כיו"ר מועצת המנהלים. במסגרת הבעלות של העובדים שניים מחברי הדירקטוריון בארקיע הם נציגי העובדים.

"לא נוכל לתת לחברה שקיימת 72 שנה להיסגר"

בחודשים האחרונים מצויים רוב עובדי החברה בחל"ת. לפני כשבועיים החברה הודיעה לעובדים כי הם יישארו בחל"ת עד לסוף חודש אוגוסט, כך שמבחינתה היא ויתרה על עונת הקיץ. לעניין זה ציין יו"ר ארקיע אבי חורמרו כי "בעקבות אי פתיחת השמים נאלצת ארקיע להמשיך את החל"ת לעובדים עד לסוף אוגוסט".

אינדיקציה אחרת שהועלתה היא שארקיע לוקחת בחשבון בתוכנית העבודה שלה שהיא לא תפעיל את טיסותיה עד לפסח 2021. ישראייר מבחינתה כבר הודיעה לעובדיה שבחל"ת (כ-60% מעובדי החברה) שהם יישארו בחל"ת עד לסוף פברואר 2021 מתוך הבנה שפתיחת השמים אינה באופק.

"אנחנו ועד אחראי שבא לקראת החברה לא פעם ולא פעמיים", אומרת ל"גלובס" יו"ר ועד עובדי ארקיע עליזה בלאיש. "נצא למאבק חסר תקדים על עניין ההלוואה שטרם נלקחה. החברה חייבת להיפתח ולו בצורה הדרגתית כי בפנים ארצי יש ביקוש לטיסות והעיר אילת מלאה בתיירים ישראלים ויש ביקוש לטיסות. אם ארקיע לא תתעורר 540 משפחות עלולות לצאת למעגל האבטלה. לא נוכל לתת לחברה שקיימת 72 שנה להיסגר. הסכמנו להפחתות מרחיקות לכת בדיונים מול ההנהלה אלא שהסכמים קיבוציים לא נחתמו כי מצד ההנהלה לא הפגינו נחישות לחתום למרות כל הוויתורים. אפילו הצענו שכדי להפעיל את הטיסות לאילת, העובדים יבצעו את ההזמנות מהבית בזמן שהם בחל"ת.

"אנחנו לא רואים אור בקצה המנהרה. לבעלים יש מחויבות לארקיע כמו לכל מקום עבודה אחר שלהם בארץ דוגמת רשת בתי המלון או נמל אילת. בין העובדים בארקיע יש עובדים ותיקים ומבוגרים שלא ימצאו מקום עבודה אחר ולא ניתן שיעשו את זה להם ולשאר העובדים שנתנו את נשמתם לחברה. גם המדינה צריכה להבין שחברות התעופה היו הראשונות שנסגרו והן האחרונות שייכנסו למעגל ההתאוששות מהמשבר ועל כן חלק מההלוואה שתאושר לחברה צריכה להיות כמענק לחברה".

מיו"ר ארקיע אבי חורמרו נמסר: "אנחנו חברה פרטית ועושים הכול כדי להפעיל את החברה".