חודש הדיון בוועדת הכספים על תוכנית מענק לכל אזרח

יו"ר הוועדה משה גפני הודיע כי ההצבעות על פרקי התוכנית יתקיימו מחר בוועדה • עוד בדיון: הצעת האוצר לאפשר משיכה מקרונות השתלמות בטרם הושלמה תקופת המינימום למשיכה ללא קנס ובפטור ממס

יו"ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכספים משה גפני / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת חידשה את הדיונים בתוכנית הכלכלית החדשה שהציגו שר האוצר ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו לפני שבועיים. יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע שההצבעות על פרקי התוכנית השונים שהוצגו בהצעת חוק ותיקוני חקיקה יתקיימו רק מחר.

הדיון החל בהצעת האוצר לאפשר משיכה מקרנות השתלמות בטרם הושלמה תקופת המינימום למשיכה (6 שנים לעובד ו-3 לפנסיונר) ללא קנס ועם פטור ממס. ההתניה לכך היא במקרה שהעובד או בן זוגו פוטרו מעבודתם או יצאו לחופשה ללא תשלום במהלך תקופת הקורונה או אם הכנסתם נפגעה פגיעה של ממש בגין המשבר.

מתן אפשרות המשיכה והפטור ממס הם בסכומים של עד 10,500 שקל בחודש. מקצת חברי הכנסת הזהירו כי שחרור סכומים גדולים מקרן ההשתלמות תפגע בחסכונות של הציבור, והם הציעו להקטין את הסכום שיותר לשחרר מהקרן או להעמיד הלוואות בתנאים טובים נגד הסכום שיש לאנשים בקרנות.

מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר אמרה בדיון כי המטרה היא לאפשר שימוש בעתודות כספיות של עובדים בעת הזו. גפני דרש כי האוצר יתחייב שלא יבטל את הפטור ממס בעתיד, וטרנר השיבה כי הנושא ייבדק אך סירבה להתחייב במקום.

הפרק הבא בדיון עסק במענקי השתתפות בהוצאות קבועות של עסקים עצמאיים שנפגעו בהכנסותיהם בשל המשבר. היקף המענקים נגזר מגודל המחזורים בשנים 2018 או 2019 , והיקף הפגיעה בהכנסותיהם בתקופת הקורונה.

כך למשל עוסק שמחזור עסקאותיו לשנת 2019 אינו עולה על 100 אלף שקל - יקבל עד 3,000 שקל מענק. עוסק שמחזור עסקאותיו לשנת 2019 עולה על 100 אלף שקל אך אינו עולה על 200 אלף שקל - יקבל 4,000 שקל. עוסק שמחזור עסקאותיו לשנת 2019 עולה על 200 אלף שקל אך אינו עולה על 300 אלף שקל - יקבל 6,000 שקל. לעסקים בהיקף גדול יותר סכום המענק נגזר מהיקף הירידה בהכנסות.

לגבי עסקים שנפתחו ב-2020: עוסק מורשה יקבל 4,000 שקל ועוסק פטור יקבל 3,000.

חברי הכנסת עאידה תומא סלימאן ואמטנס שחאדה מהרשימה המשותפת דרשו כי גיל הזכאות למתן המענקים ירד מ-20 ל-18. נציג האוצר אסף וסרצוג הבטיח לבדוק את בקשתם. חבר הכנסת אופיר כץ מהליכוד, אמר כי אם הדרישה תתקבל, ידרוש כי יינתן מענק גם לחיילי צה"ל בגילאים הללו.

גפני התנגד לבדיקה כי מגישי הבקשות לא קיבלו מענקים או קצבאות חופפים, ואמר כי על רשות המסים להסתפק בהצהרה של המבקשים. "אתם לא מאמינים לאזרחים?" תהה גפני.

בתשובה לשאלת ח"כ אלכס קושניר אמר נציג רשות המסים כי הטפסים להגשת בקשות יוצגו באתר הרשות בימים הקרובים. גפני קטע אותו ואמר כי ניסיון החודשים האחרונים מלמד שהבירוקרטיה גוברת, הטפסים שהובטחו הגיעו באיחור רב וגם רואי החשבון לא מצליחים למצוא ידיים ורגליים.

הוא פנה ישירות למנכ"לית האוצר, וביקש כי תפעל להתיר את הסבך לזרז את העלאת הטפסים לאתרים, ולזרז את הטיפול בהם. טרנר הגיבה כי במקרים רבים חשבונות הבנק של מגישי הבקשות לא היו נכונים או חסרים, וכל מי שחשבון הבנק שלו נכון, קיבל את כספו.