מתחת לרדאר הקורונה, "ישראל היום" צמצם את התפוצה

מספר העותקים של החינמון המופצים במהלך השבוע ירד מ-250 אלף ביום ל-170 אלף • המשבר גבה מחיר כלכלי כבד בעסקי ההימורים של משפחת אדלסון • בימים האחרונים העלה ישראל היום קמפיין חדש בטלוויזיה, לאחר תקופה ארוכה

בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום" / צילום: אלון רון
בועז ביסמוט, עורך "ישראל היום" / צילום: אלון רון

משבר הקורונה גובה מחיר מעסקים בתחום הפרסום והמדיה שחלק ניכר מההפצה או מהמכירות שלהם מבוסס על מיקום פיזי. כך גם על העיתון "ישראל היום", שבעקבות המשבר הקטין את התפוצה שלו באופן משמעותי. מספר העותקים של החינמון המופצים במהלך השבוע ירד מ-250 אלף ביום ל-170 אלף, ובמקביל, ירד גם מספר העמודים בעיתון המודפס מ-48 ל-36.

נבהיר כי ירידה בסדר גודל כזה בתפוצה אמורה להיות בעלת השפעה רבה על כוחו של החינמון שכשמו כן הוא - תוכן המחולק בחינם. חלק מנקודות החלוקה המרכזיות שלו היו בתחנות הרכבת ובקניונים, אולם משבר הקורונה סגר את הרכבת לשבועות ארוכים וגם עם חזרתה לפעולה, כמות הנוסעים ירדה. כך גם לגבי התנועה בקניונים שהייתה מושבתת לתקופה מסוימת לפני הסגר וכל העת יש סימן שאלה האם ומתי יהיה הקומפלקסים פתוחים.

נציין כי מהלך מעין זה אמור לייצר חיסכון תפעולי משמעותי בשל החיסכון במחיר ההדפסה הנייר וההפצה. "ישראל היום", יש להניח, מתמודד כמו כל אמצעי המדיה האחרים עם קיטון משמעותי בהיקפי הפרסום בתקופת הקורונה, שבאים לידי ביטוי בעיקר בתקציבים המופנים לעיתונות, לרדיו ולשילוט החוצות.

ירידה של 97% בחברת ההימורים של אדלסון

נזכיר כי המשבר גבה מחיר כלכלי גם מבעלי "ישראל היום", משפחת אדלסון, שעסקי ההימורים שלה בלאס וגאס, המהווים עוגן חשוב בתמהיל העסקי של המשפחה, ספגו על-פי הדיווחים ירידה של 97% בהכנסות. בתי ההימורים האלה נסגרו עם פרוץ המשבר בארה"ב והחלו להיפתח בהדרגה רק בחודש שעבר. לאחרונה דיווחה לאס וגאס סנדס שבבעלותו של אדלסון, כי הרוויחה "רק" 98 מיליון דולר ברבעון האחרון, המהווים כאמור ירידה של 97% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

עם זאת, "ישראל היום" לא הוקם מלכתחילה רק משיקולים מסחריים אלא מכוונה לייצר לכאורה, גוף שנותן במה לתפישת עולם ימנית. בפועל, העיתון מזוהה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לכן מעריכים בשוק כי למרות הפגיעה המסחרית של הבעלים, העיתון לא צפוי להינזק באופן משמעותי: "גם אחרי הפגיעה בעסקים עבור משפחת אדלסון ההשקעה ב"ישראל היום" זה כמו הכסף של קופה קטנה, ולפחות מול חברות המדיה הם משדרים 'עסקים כרגיל', לא פוגעים בעמלות וממשיכים להיות נדיבים כרגיל", מעריכים גורמים.

נציין כי בימים האחרונים העלה "ישראל היום" קמפיין חדש בטלוויזיה, לאחר תקופה ארוכה שנמנע מלעלות לאוויר. בסוף השבוע הקרוב צפוי להתפרסם סקר TGI שבוחן, בין היתר, את החשיפה לעיתונים. האם ב"ישראל היום" מנסים לייצר מודעות של הרגע האחרון ולפצות בכך על אובדן החשיפה? התשובות יתבררו לאחר פרסום הסקר.

תגובת "ישראל היום": "העיתון איתן ויציב. בכל מהלך הקורונה 'ישראל היום' לא פיטר עובדים, לא הוציא לחל"ת חוץ ממספר קטן של עובדים שביקשו בעצמם לעשות זאת, ולא הפחית משכורות, בשונה מגופי חדשות אחרים בישראל. הירידה הזמנית בהיקפי התפוצה נעוצה בירידה בהיקפי התנועה הרגלית בעקבות הקורונה. 'ישראל היום' הגיב למציאות המשתנה במהירות עם מעבר לערוצי הפצה חלופיים, תגבור משלוח העיתונים לבתים, ומציאת ערוצי הפצה חלופיים על מנת להמשיך ולספק את השירות לקוראים, ולספק את הערך הרב ביותר למפרסמים. במהלך החציון הראשון של 2020 התנועה לאתר ישראל הוכפלה בהשוואה לחציון המקביל אשתקד".