טייקונים אאוט, טכנולוגיה מקומית אין: תשובה, עופר, כצמן ופתאל נפלטו ממדד הדגל של הבורסה

עדכון המדדים החצי-שנתי מבליט את עצמתן של חברות הטכנולוגיה הישראליות, מתוכנה ועד לאנרגיה ירוקה, שתפסו את מקומן של חברות ותיקות וממונפות שמניותיהן קרסו במשבר

הנזק שגרם משבר הקורונה לעסקיהם של כמה מבעלי ההון הבולטים בישראל, בא לידי ביטוי בעדכון המדדים החצי-שנתי של הבורסה לניירות ערך בתל אביב. 

קריסה של יותר מ-50% שחוו בחודשים האחרונים כמה מהמניות הבולטות במדד הדגל של הבורסה - מדד ת"א-35 - הוביל לפליטתן מהמדד. כך, נותרו מחוץ למדד חברות ההחזקה שנמצאות בשליטתם של יצחק תשובה, דוד פתאל, חיים כצמן ועידן עופר.

מעדכון המדדים החצי-שנתי שפרסמה הבורסה בסוף השבוע האחרון, עולה כי עם המניות היוצאות מהמדד המוביל נמנות קבוצת דלק, שמנייתה קרסה בכ-85% מתחילת השנה; פתאל החזקות , עם צלילה של קצת יותר מ-70%; ואחריהן מניית בזן  ומניית בעלת השליטה בה, החברה לישראל ; מניית דלק קידוחים , שנמצאת בשליטת קבוצת דלק ; וגם מניית גזית גלוב  - כולן עם ירידות בטווח של 55%-60%.

קריסתן הבולטת של אותן מניות נרשמת כחלק מפגיעה רוחבית בתחומי הפעילות של החברות, שנרשמה בעקבות משבר הקורונה, והיתה מוגברת בהשפעת רמות המינוף הגבוהות יחסית שבהן רובן פועלות. ירידות אלה גם השפיעו לרעה על ביצועי מדד ת"א-35 ביחס למדדי מניות בולטים בחו"ל, כך שמתחילת השנה הוא מציג שחיקה של כ-18% בערכו, לעומת מדד S&P 500 האמריקאי, שלא רשם שינויים משמעותיים בערכו.

שינויים בולטים בהרכבי המדדים
 שינויים בולטים בהרכבי המדדים

נפילת מחיר הנפט פגעה בקבוצת דלק

קבוצת דלק, שנמצאת בשליטת יצחק תשובה, נפגעה בצורה אקוטית מקריסת מחירי הנפט והגז בעולם, שדירדרה גם את מצבה הפיננסי של שותפות דלק קידוחים שבשליטתה. הידרדרות מחירי האנרגיה בעולם השפיעה לרעה גם על מצבה של חברת בזן, הפועלת גם היא בענף האנרגיה, וגם על בעלת השליטה בה, החברה לישראל, שבה מחזיק עידן עופר.

גם חברת פתאל החזקות, הפועלת בתחום המלונאות, וחברת גזית גלוב, הפועלת בענף הנדל"ן המניב, נפגעו בצורה קשה מסגירת פעילות נכסיהן מוקדם יותר השנה, ומחוסר הוודאות לגבי יכולתן להתאושש בהמשך, על רקע חוסר הבהירות לגבי המשך התפשטות וירוס הקורונה ברחבי העולם. ירידות השערים החדות במניותיהן של אותן חברות, שהובילו להיפלטותן ממדד הדגל של הבורסה, משקפות איבוד ערך של מיליארדי שקלים רבים משווי החברות בתוך זמן קצר. הירידות הובילו את ערכן של המניות לרמות שפל שבהן לא שהו שנים ארוכות, או בכלל, לאחר שבעבר נחשבו לחברות ענק במונחי שוק ההון המקומי.

כך לדוגמה, קבוצת דלק איבדה יותר מ-5 מיליארד שקל משווי השוק שלה מתחילת השנה, שעמד על יותר מ-6 מיליארד שקל, לשווי הנע כיום סביב כ-1 מיליארד שקל, ולעומת שווי שיא של 17.5 מיליארד שקל שאליו הגיעה במאי 2014.

גם גזית גלוב, שנמצאת בשליטת המנכ"ל חיים כצמן, איבדה מתחילת השנה כ-5 מיליארד שקל משווי השוק שלה, עם שווי נוכחי של כ-2.3 מיליארד שקל, לעומת שווי של יותר מ-7 מיליארד שקל בתחילתה של 2020 ויותר מ-9 מיליארד שקל ב-2015. זאת, בעוד פתאל החזקות, שמנייתה היא הטרייה מבין הנפלטות ממדד ת"א-35, איבדה בתוך שבעה חודשים קרוב ל-6 מיליארד שקל משווי השוק, ולאחר שמנייתה שיקפה לה שווי של יותר מ-8 מיליארד שקל בסוף 2019, כיום ערכה עומד על קצת יותר מ-2 מיליארד שקל. מניית החברה, שנמצאת בשליטת המייסד דוד פתאל, התחילה להיסחר בבורסה בפברואר 2018 לפי שווי שהיה לא רחוק מ-5 מיליארד שקל.

אנרג'יקס עלתה 35% מתחילת השנה

את מקומן של אותן מניות במדד ת"א-35 תופסות לא מעט חברות המצטרפות אליו לראשונה, ולפי הבורסה, כל שש המצטרפות החדשות למדד הדגל מגיעות מענפי טכנולוגיה שונים - בתחומי מדעי החיים, הקלינטק, שירותי המידע, האלקטרוניקה, האופטיקה והמוליכים למחצה. עם אלה נמנית חברת האנרגיה הירוקה אנרג'יקס, שכחלק מגל הפופולריות הגואה של שימוש באנרגיות חלופיות, והצפי להמשך עלייה בהיקפי השימוש בהן, מנייתה נהנתה מטיפוס של כ-35% בערכה מתחילת השנה, המשקף לחברה שווי שוק נוכחי של כ-6.5 מיליארד שקל.

עוד בין מי שבלטו בחסינות שהפגינו למשבר הקורונה, שסייעה להן להגיע למדד ת"א-35: מניית מיטרוניקס, יצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה, עם זינוק של יותר מ-70% מתחילת השנה; וחברת שירותי המיחשוב מטריקס, שמנייתה התחזקה בכ-20% מתחילת השנה - עליות שהובילו את שתי החברות להיסחר לפי שווי של יותר מ-5 מיליארד שקל.

מי שעוד שנהנו מטיפוס משמעותי של כ-30% מתחילת השנה, שתמך בהצטרפותן לת"א-35, הן המניות הדואליות של נובה וסאפיינס. הרבה לפניהן ניצבת חברת הביומד הזרה אופקו, שחוזרת למדד הדגל אחרי זינוק של 265% בערכה מתחילת 2020, בעיקר בזכות פיתוח בדיקות קורונה שהיא מבצעת במעבדותיה, שהוביל אותה לשווי שוק של כ-12.5 מיליארד שקל.

עוצמת מניות ההייטק בבורסת ת"א בא לידי ביטוי גם בביצועי שלוש מדדי הטכנולוגיה (טק-עילית, גלובל בלוטק ות"א טכנולוגיה), שקפצו ב-23%-33% מתחילת השנה.

גם איסתא נפלטה ממדד ת"א-125

בצד השלילי, בין מי שנפרדות מהמדדים המובילים של הבורסה על רקע הפגיעה מווירוס הקורונה, ניתן להזכיר את מניותיהן של חברת התיירות איסתא, חברת מנועי בית שמש, המייצרת ומשפצת מנועי מטוסים, וחברת האשראי החוץ-בנקאי אחים נאוי - שלושתן עם צניחות של 45%-55% מתחילת השנה - המוציאות אותן ממדד ת"א-125.

מולן, מניית חברת האנרגיה אוגוויינד, הלהיט של הבורסה מתחילת השנה, עם קפיצה של כ-970%, ומניית חברת הטכנולוגיה אלקטריאון, עם ניתור של יותר מ-200%, הן בין המצטרפות הבולטות למדד ת"א-125, לצדן של כמה חברות ותיקות ומבוססות יותר, כמו חברת הנדל"ן אפריקה מגורים.

בין המניות החדשות שהצטרפו לזירת המסחר המקומית, זו של חברת ויליפוד אינטרנשיונל, שהתחילה להיסחר לפני כחודש (ונסחרת גם בארה"ב), צפויה להצטרף למדד SME60 (מדד היתר), בעוד מניית דוראל אנרגיה, שהונפקה בחודש שעבר, תצטרף למדד ת"א-90. 

העדכון צפוי להתבצע בעוד כשבועיים, וייכנס לתוקף ב-9 באוגוסט.