בדיקות בשדות תעופה, מסכות וקמפיינים להורדת משקל: אירופה מנסה למנוע גל שני

לאחר עלייה עקבית בנתוני התחלואה, במדינות אירופה החלו לאמץ הגבלות שונות כדי למנוע התפרצות של גל שני • בגרמניה הקימו מרכזי בדיקה לקורונה, באוסטריה ובחבל קטלוניה שבספרד שוב מחייבים לעטות מסכות ובבריטניה יצאו בקמפיין להורדה במשקל • הגרף היומי

מנהיגי האיחוד האירופי בוועידת פסגה על שיקום היבשת ממשבר הקורונה / צילום: Francisco Seco, Associated Press
מנהיגי האיחוד האירופי בוועידת פסגה על שיקום היבשת ממשבר הקורונה / צילום: Francisco Seco, Associated Press

חלק מהמדינות הגדולות באירופה רשמו בימים האחרונים עלייה עקבית במספרי החולים בקורונה, וכבר החלו לאמץ הגבלות שונות - מהחמרת חובת עטיית המסיכות דרך בדיקות בשדות התעופה ועד לקמפיין ציבורי להורדת משקל - במטרה למנוע את התפרצותו של "גל שני" קטלני ביבשת.

בגרמניה נרשמו ביומיים האחרונים יותר מ-800 מקרים חדשים ביום, אחרי תקופה ממושכת שבה מספר החולים הממוצע ביום עמד על כ-400-500 כלי התקשורת הזהירו מתחילתה של התפרצות מחודשת, והרשויות איתרו כמה מוקדי הדבקה בעקבות אירועים או במגורים צפופים של עובדים זמניים בתחום החקלאות. העובדה כי גרמנים רבים נופשים ברחבי אירופה, אחרי פתיחת הגבולות בתוך היבשת במהלך החודש האחרון, הביאה לדאגה מ"מקרים מיובאים" שיביאו להדבקה מקומית לאחר שובם, במיוחד לאחר שמשפחה שחזרה ממיורקה אובחנה עם קורונה.

לפיכך, החליטה הממשלה הגרמנית באופן תקדימי להקים "מרכזי בדיקה לקורונה" בשדות תעופה, שבהם ייבדקו גם הנוסעים הבודדים המורשים להיכנס מ"מדינות אדומות" (כמו רוב המדינות מחוץ לאיחוד האירופי, כולל ישראל), אך גם מספר רב של תיירים גרמנים ששבים ממדינות אירופיות בסיכון, כמו ספרד. הבדיקה תיעשה באופן וולונטרי, בשלב זה, והחלופה מבחינת רבים מהנכנסים תהיה בידוד של שבועיים, מה שאמור לדרבן אותם לבצע אותה.

מרכזי בדיקה כאלה כבר החלו לפעול בסוף השבוע בשדות התעופה בדיסלדורף, בדורטמונד ובקלן/בון. בברלין דיווחה שרת הבריאות המקומית כי מרכזי בדיקה ייפתחו בשדות התעופה המקומיים ככל הנראה ביום חמישי הקרוב.

עלייה חדה בהדבקה באירופה
 עלייה חדה בהדבקה באירופה

עד כה פעל בגרמניה מרכז אחד בשדה התעופה של פרנקפורט, ונתונים שהתפרסמו בסוף השבוע העלו כי הוא איתר 70 מקרי קורונה מתוך כ-25 אלף בדיקות שהתקיימו בחודש האחרון. "רוב המקרים היו ממדינות שאינן מוגדרות כנמצאות בסיכון גבוה", אמר מנהל האופרציה לעיתון הגרמני "די ולט".

באוסטריה השכנה, שבה נרשמו יותר מ-100 מקרים ביום בימים האחרונים, השיבה הממשלה בימים האחרונים את החובה לעטות מסכה בכל חלל סגור, אחרי שדרישה זו צומצמה בהדרגה רק לבתי מרקחת ולתחבורה הציבורית. הממשלה גם הודיעה על חובת בידוד משורה של מדינות, והזהירה מפני התפרצות הקורונה במדינות כמו בולגריה (כ-250 מקרים חדשים ביום) ורומניה (כ-1,000 מקרים חדשים ביום), שחמקו בהצלחה מהגל הראשון, אך מתמודדות עם התפרצויות בשבועות האחרונים.

בבריטניה, שרק בסוף השבוע האחרון הטילה את חובת עטיית המסכות, פתחה הממשלה בקמפיין נרחב שקורא לתושבים להסיר קילוגרמים עודפים, אחרי שחוקרים מצאו קשר מובהק בין הסיכון לסיבוכים ולמוות מקורונה לבין עודף משקל קיצוני (Obesity). ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, בעל עודף משקל בעצמו, קרא לתושבים לבצע פעילות גופנית, לקיים דיאטות ועוד, כדי להפחית את הסיכון לקראת הסתיו המתקרב. 63% מהבריטים סובלים מעודף משקל כלשהו.

צרפת: "אזהרת מסע" לקטלוניה

במקביל, בריטניה הודיעה כי היא מתייחסת כעת לספרד כ"מדינה בסיכון", וכי על מי שמגיע ממנה להיכנס לבידוד של שבועיים. מספר המקרים בספרד, אחת המדינות שנפגעו קשות מהגל הראשון, זינק בחדות בשבועיים האחרונים, והוא עומד כעת על יותר מ-1,200 מקרים ביום בימים האחרונים, ב-250 מוקדי הדבקה שונים.

בניגוד למצב במדינות אירופיות אחרות, גם שיעור המאושפזים בבתי חולים עולה בספרד, ובאופן מדאיג - מגמה זו נרשמת ברחבי המדינה. הרשויות בחבל קטלוניה קראו כבר בשבוע שעבר לתושבים שלא לצאת מהבתים שלא לצורך, ביטלו את כל פעילות הברים והמועדונים, צימצמו התקהלויות והטילו חובת עטיית מסכה ברוב המקומות, כולל במרחב הציבורי. "ייתכן שאנחנו נמצאים כעת כבר בגל השני", אמר בכיר במשרד הבריאות בתשובה לשאלות עיתונאים בתדרוך שהתקיים בסוף השבוע, לפי העיתון "אל-פאיס".

גם צרפת, שבה נרשם בימים האחרונים זינוק ליותר מ-1,000 מקרים ביום, פירסמה "אזהרת מסע" למבקרים בחבל קטלוניה שבספרד. הרשויות בצרפת אימצו גם הן את היוזמה לבצע בדיקות בשדה התעופה, אלא שהן מתכוונות להגדיר זאת כ"חובה" לכל מי שנכנס מ-16 מדינות בסיכון, ביניהן ישראל. אזרחים ישראלים אינם מורשים להיכנס למדינה, אולם יש ישראלים רבים בעלי אזרחות צרפתית. הם, לפי תקנה שצפויה להיכנס לתוקף מ-1 באוגוסט, יעברו בדיקות קורונה עם נחיתתם, כמו גם מי שמגיע מארה"ב, ברזיל ומדינות נוספות. משרד הבריאות הצרפתי אמר כי "השבועיים הבאים הם קריטיים" בניסיון למנוע היקף תחלואה משמעותי.