מכפר בארגנטינה לצמרת הבנק הגדול: מה מתכנן היו"ר החדש של הפועלים

ראובן קרופיק, דירקטור ותיק בהפועלים, סוגר חודש מאז ההודעה על מינויו לתפקיד היו"ר • כעת הוא יתמודד עם הניהול היומיומי של תיק האשראי שנפגע במשבר הקורונה ולא צפוי ליזום מהפכות

ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי, גלובס
ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי, גלובס

כחודש לאחר שראובן קרופיק, דירקטור ותיק בבנק הפועלים, נבחר לתפקיד יו"ר הבנק, במקומו של היו"ר הקודם עודד ערן ז"ל שפרש מהבנק זמן קצר קודם לכן בשל מצבו הרפואי וזמן קצר לאחר מכן נפטר ממחלה, כבר ניתן לראות כיצד הוא יפעל כיו"ר הבנק. כבר מהתחלה הבחירה בקרופיק הייתה מהירה, ולדעת גורמים בסביבת הבנק גם ברורה מאליה. היא נעשתה כמה שבועות לאחר שמונה בתחילה לממלא מקום זמני של היו"ר שקדם לו, ושהיה גם חברו הקרוב.

המינוי הקבוע של קרופיק מסמן המשכיות וכניסה מלאה לתפקיד ב"אפס זמן לימוד" בבנק הפועלים והוא מנטרל פוטנציאל למתיחויות בצמרת, לו היה מתעכב, לצד המנכ"ל הדומיננטי הנוכחי דב קוטלר, שעדיין ניתן להתייחס אליו כאל המנכ"ל החדש שבא לשנות את הבנק וחלק מהדי.אנ.איי הניהולי שלו. כלומר, קרופיק וקוטלר ימשיכו להוביל את הבנק שבשנה שעברה הבורד שלו בחר עבורו בשינוי דרמטי - יותר תרבותי וארגוני מאשר מקצועי.

למעשה, מהרבה בחינות המהלך המהיר וההחלטי של דירקטוריון בנק הפועלים, הוא תמונת מראה להליך בחירה ארוך בהרבה ומרובה דירקטורים שהיה כשנה קודם לכן במתחרה הגדול ביותר, בנק לאומי. שם התמודדו על תפקיד היו"ר כמה דירקטורים בולטים שניהלו קמפיין, גם אם התנהל לכל אורכו באופן ראוי ונטול השמצות. כך יוצא שבשני הבנקים הגדולים במערכת יש מנכ"ל ויו"ר יחסית חדשים, כשבשניהם המנכ"ל נכנס לתפקידו ברבעון האחרון אשתקד והיו"ר כיהן קודם לכן כדירקטור.

כניסתו הרשמית והסופית לתפקיד ממתינה רק לאישור בנק ישראל, כשניסיון העבר מלמד כי הוא מעורב בהליכים אלה עוד לפני שהם זוכים לפומביות. לפי שעה טרם התקבל האישור למינוי קרופיק, שמונה לדירקטוריון הבנק בפברואר 2016 יחד עם ערן. אגב, קרופיק עצמו עדיין לא מתנהג כיו"ר הקבוע של הבנק, כל עוד אין אישור מהפיקוח על הבנקים, כשהוא מפקיד לא לחנות בחניית היו"ר ולא לשבת, עדיין, בחדר של קודמו ערן בלשכה. אלא יושב בחדר צדדי באותה לשכה. הוא "מתנהג כממלא מקום עד האישור מהבנק המרכזי", כדברי גורם מעורה, שמציין כי "הוא כבר עבר הליך מהימנות כשמונה לדירקטור בבנק".

האתגרים ה"מסורתיים" חזרו לקדמת הבמה

קרופיק, בן 69 נשוי ואב לשניים, מעורב זה מכבר בכל המהלכים האסטרטגיים של הבנק ומכיר את מנהליו היטב. לדבר זה חשיבות רבה לא רק מבחינת הכיוון העתידי של הבנק אלא גם מבחינת אתגר הקורונה - שכמו אצל יתר הבנקים בישראל ובעולם כולו, מחזיר לקדמת הבמה את האתגרים ה"מסורתיים" בבנקאות: הניהול היומיומי של תיק האשראי וסיכוני האשראי העתידיים, ולחצי ממשל וציבור. אך לא רק זאת, המינוי של קרופיק מלמד על כך שהבנק ימשיך בכיוונים אחרים שהתווה לעצמו בשנים האחרונות עם דגש על היבטים טכנולוגיים.

בכל אופן, כחודש לאחר שקרופיק החל לכהן כיו"ר הקבוע וכחודש וחצי לאחר שהחל לכהן בתפקיד בפועל, זה הזמן לבחון מיהו האיש שעשה את הדרך הארוכה מילדות בכפר חקלאי במחוז סנטה-פה בארגנטינה (שאף לא היה בו טלפון), עבר דרך שורה ארוכה של תפקידי ניהול והקמת חברות טכנולוגיה, עד לצמרת הבנק הגדול במדינה. גורמים שמכירים אותו מציינים כי הוא לא שאף לאורך השנים לתפקיד היו"ר, כשהכהונה של חברו וקודמו ערן הוארכה שוב רק בינואר השנה.

מיהו האיש? קרופיק עלה לארץ לבד בגיל 16.5 מהכפר בארגנטינה היישר לפנימייה בירושלים. פה הוא עשה שלושה תארים אקדמיים: בכלכלה, במשפטים ובמדעי המדינה, וגם היה מורה לתנ"ך. לאחר שלמד כלכלה במסלול עתודאי לצבא, והיה מיועד ליחידת היועץ הכספי לרמטכ"ל, הוא התגייס אחרי מלחמת יום כיפורים לקצונה קרבית, כשרק לאחר שסיים את השירות הסדיר הלך ליועכ"ל. בשירות המילואים הוא הגיע לתפקיד מג"ד, באמצע מלחמת לבנון הראשונה.

יפעל לייצר חדשנות בטכנולוגיה וב"מוצר"

תפקידו המרכזי בעולם העסקי, עד לתפקידו הנוכחי כיו"ר הפועלים, היה מנכ"ל כלל ביוטכנולוגיה, תפקיד אותו מילא במשך כ-12 שנים, ש"אותה הביא מכלום למעורבות בשורת חברות מצליחות מאוד", כדברי גורם מעורה. עוד קודם וגם לאחר מכן הוא היה מעורב בהצלחות כגון RDC וגיוון אימג'ינג, היה מנכ"ל של 13 חברות טכנולוגיות שנמכרו בהצלחה לאורך השנים ולקח חלק מרכזי בהקמה של 26 חברות, כיזם טכנולוגי. הוא גם מרצה אקדמי בבאר שבע, בבינתחומי ובעוד מקומות, על חדשנות וניהול.

לבנק הפועלים הוא הגיע עוד תחת בעלת השליטה האחרונה בבנק (שמאז הפך לבנק ללא גרעין שליטה): שרי אריסון. מי שהביאה אותו ואת היו"ד הקודם ערן לבנק היא יד ימינה של אריסון, אפרת פלד. מאז הוא לקח חלק פעיל בבנק, בין היתר באמצעות ועדת הטכנולוגיה בה היה חבר, ועדת האסטרטגיה ופיתוח עסקי של הבנק שאותה הוא הוביל, וגם ועדת ביקורת.

מבחינת קרופיק כבר נעשתה עבודת השינוי והייצוב של הנהלת הבנק אחרי השינוי המסעיר שעבר אשתקד עם מינוי מנכ"ל חיצוני. ככל הידוע תפיסת העולם של קרופיק היא שיש הפרדה גבוהה בין הנהלה לבורד והוא מאמין שצריך הנהלה חזקה ועצמאית כך שהוא לא בא להיות "מנכ"ל על", אלא להוביל מהלכי בקרה, קביעת מדיניות ואסטרטגיה ומינוי בכירים. כמו כן הוא יפעל לייצר חדשנות בבנק, הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט ה"מוצרי", כאשר "מבחינתו החדשנות המוצרית והקונספטואלית תבדל את הבנק והיא נדרשת גם בגלל התחרות מענקיות התשלומים וענקיות הטכנולוגיה הבינלאומיות מצד אחד ומחברות הפינטק מהצד השני". 

ראובן קרופיק

היו"ר המיועד של בנק הפועלים הוא בן 69, נשוי + 2 ● בעבר היה ראש מחלקת תקציבים, אג"מ ואגף כוח אדם במשרד הביטחון ; מנכ"ל כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, שותף ומנכ"ל בארטה ונצ'ר גרופ; מנהל תחום חדשנות באריסון השקעות; ונשיא ומנכ"ל RDC ● לקרופניק תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת ת"א, ותואר ראשון בכלכלה ובמדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית ● הוא מג"ד בדרגת סא"ל, ביחידה לוחמת ; עלה מארגנטינה והיה מורה לתנ"ך