האם כל הצ'קים שטראמפ שלח נבלעו בתוכניות חיסכון?

שר הרווחה איציק שמולי מזהיר שמענקים אחידים לא ימריצו את הכלכלה. מה אומרים המחקרים?• "המשרוקית של גלובס"

איציק שמולי, העבודה–מרצ / צילום: שלומי יוסף, גלובס
איציק שמולי, העבודה–מרצ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

פה ושם עובדות משנות מדיניות. ברגעים שהטור הזה יורד לדפוס, הממשלה מאשרת שינויים בתוכנית מענקי הקורונה שלפיהם זכאי קצבאות של ביטוח לאומי יקבלו סכום כפול. אחת הסיבות למקצה השיפורים הייתה הטענה שמענקים אחידים תורמים פחות לפעילות הכלכלית.

שר הרווחה איציק שמולי, למשל, הציג גרסה של התזה הזאת בגלי צה"ל: "ברגע שאתה נותן לכולם באופן שוויוני, אתה נותן למי שצריך את הכסף פחות מדי, ולמי שלא צריך את הכסף - יותר מדי. מזכירים הרבה את תוכנית טראמפ בארה"ב. מה היא עשתה? הזניקה את החיסכון הפרטי. היא לא תרמה כמעט במאומה לצמיחה".

כמו שנראה, יש בדברים של שמולי גרעין של אמת, אבל הקביעה שתוכנית המענקים של טראמפ "לא תרמה מאומה" מופרזת מאוד. ננסה לדייק יותר.

ראשית, מתווה ה"צ'קים להמרצת הכלכלה" לא היה שוויוני לחלוטין: הוא הבטיח סכום אחיד של 1,200 דולר למי שמשתכרים עד 75 אלף דולר בשנה, אבל מעל לרף הזה הסכום הלך ופחת עד לתקרה של 99 אלף דולר בשנה. שנית, הסימנים מראים שלא כל הכסף נבלע בחסכונות. חלק ממנו הופנה לצריכה פרטית שתורמת לפעילות הכלכלית.
זינוק בחיסכון אכן נרשם אחרי שהמענקים התחילו לזרום באפריל. משרד המסחר האמריקאי מצא ששיעור החיסכון הפרטי טיפס תוך חודש ל-33% - עלייה של 12.7 נקודות אחוז. במקביל, הירידה בצריכה נמשכה למרות התמריץ.

אף על פי כן, מי שקיבל את המענק נטה לקנות יותר, בפרט בימים הראשונים. מחקר מצוטט מאוד שפרסמו חמישה כלכלנים בחודש שעבר בחן את ההתנהגות של 6,000 איש, מהם 1,600 מקבלי המענק. התברר שבשלושת הימים הראשונים הם הוציאו 75-50 דולר יותר לצריכה שוטפת כמו אוכל וחומרי ניקוי, ו-20 דולר יותר על מוצרים בני קיימא כמו רכב וריהוט. חלקם השתמשו בכסף לשכר דירה.

ההוצאה השתנתה לפי מצב חשבון הבנק וההכנסה החודשית. אמריקאים עם פחות מ-500 דולר בחשבון מיצו חצי מהמענק תוך 10 ימים; אמריקאים עם יותר מ-3,000 דולר חסכו כמעט הכול. אמריקאים שמשתכרים פחות מ-1,000 דולר בחודש הוציאו כ-40% מהמענק; אלה שמשתכרים יותר מ-5,000 דולר - רק 20%.

האם הקמעונאים הרגישו בשינוי? כתבי CNBC ראיינו כמה מנכ"לים ברשתות מובילות. רובם סיפרו על עלייה במכירות במחצית השנייה של אפריל, וכמה מהם - למשל מנהלי וולמארט ואפל - תלו זאת במענקים. אבל הכתבים מזכירים שלעלייה יכולים להיות גורמים אחרים.

בשורה התחתונה: דברי שמולי חצי נכונים. אף שהחיסכון הפרטי בארה"ב זינק בעקבות מענקי הקורונה, מחקרים ראשוניים מראים שעשרות אחוזים מהכסף הופנו לצריכה, בפרט אצל בעלי הכנסות נמוכות.

תחקיר: אוריה בר-מאיר