נתניהו נותן גיבוי להתרת דמם של המפגינים נגדו

שתיקת ראש הממשלה בנימין נתניהו היא שתיקה כהסכמה • היא גיבוי לא לדיכוי ההפגנה ע"י אלימות משטרתית, אלא למיליציות האלימות מטעם עצמן שאורבות למפגינים ברחובות ומכות אותם

ההפגנה בצ'ארלס קלור / צילום: כדיה לוי, גלובס
ההפגנה בצ'ארלס קלור / צילום: כדיה לוי, גלובס

אנרכיסטים, בוגדים, מופרעים, מפיצי מחלות, מזוהמים. באיזה מילים לא השתמשו כבר בתעמולת השלטון כנגד ההפגנות. אנחנו, ותיקי ההפגנות, כבר מכירים את זה. בכל פעם שמתחיל גל מחאה, מתחילים בממשלה לכנות את המפגינים בשמות גנאי, מנסים למצוא את התמונה הפרובוקטיבית שאולי תחסל את ההפגנה, שאולי תחזיר אותנו הביתה. מחפשים סיפורים על מפגינים, מנסים להתגרות. כל האמצעים כשרים כדי להשתיק מחאה. כאשר אנשי ימין קוראים לצאת "ולעמוד נגד המפגינים", מדובר בשם קוד להתרת דם, שהגיבוי לו מגיע מלמעלה. אלו לא עשבים שוטים, אלו פירות ההסתה של נתניהו ומלחכי הפנכה שלו.

אל מול התרת הדם העכשווית, השתיקה מהדהדת יותר מכל זמבורה, תוף או מגפון בהפגנה. שתיקת ראש הממשלה בנימין נתניהו היא שתיקה כהסכמה, היא גיבוי לא לדיכוי ההפגנה ע"י אלימות משטרתית, אלא גיבוי למיליציות האלימות מטעם עצמן שאורבות למפגינים ברחובות ומכות אותם. השרה מירי רגב כבר הצטלמה עם לה פמיליה. היום היא קראה לעצור. לא את האלימות שלהם, אלא את ההפגנות. לא סתם בימין עוברים לפרקטיקות האלה ולא סתם ההפחדות האלה לא ינצחו הפעם. כי אין לציבור מה להפסיד יותר. התרגילים האלה כבר מיושנים ומיצו את עצמם.

כל שר שמתבטא נגד ההפגנות הצודקות האלה מדגיש את הניתוק שלו, מדגיש את ניתוק הממשלה - כל שלט של מנותקים נמאסתם בהפגנות מקבל צידוק מוסרי חזק יותר ככל שהקצף עולה מפיהם של שרי הממשלה, ולנו באמת נמאס מהמנותקים.

הם מנסים להפחיד אותנו שההפגנות האלה "הן פוליטיות" ובכן, הרשו לי לבשר לכם, הן אכן פוליטיות. ראש ממשלה זה תפקיד פוליטי, החלפת ראש ממשלה היא פעולה פוליטית ושינוי מדיניות הממשלה היא פעולה פוליטית. ההחלטות הכלכליות של נתניהו וממשלתו לא מגיעות בחלל ריק וגם לא ההתנהלות שלהם. בעלי בריתו של נתניהו בעולם משתמשים בפרקטיקות האלה - זאת לא טעות, אלא מדיניות. מבולסנארו בברזיל, לאורבן בהונגריה, נתניהו מציב את ישראל באופן מכוון, וכן, פוליטי, בשורה אחת עם מדינות אשר מובלות על ידי מנהיגים מפוקפקים. אגב, בדיוק במדינות האלה מצב הקורונה גרוע במיוחד.

את הפעולה של נתניהו להשבתת הכנסת ולהעברת כלל הסמכויות לממשלה, וזאת בשל תירוצי הקורונה, הוא עשה מספר חודשים אחרי ויקטור אורבן, ראש ממשלה הונגריה. גם ההחלטות הכלכליות לא נולדו פה בטעות. נתניהו מאמין בלב שלם בהורדת שכר המינימום, בהעברת כסף ותספורת לטייקונים על חשבון האזרחים, בקיצוץ בשירותים החברתיים. זוהי מדיניות פוליטית ואנחנו מפגינים כדי לשנות את הכיוון, מפגינים למען מדיניות הפוכה לחלוטין.

אך לא רק המדיניות הכלכלית, גם המדיניות של הרס בית המשפט וריסוק שלטון החוק זו מדיניות פוליטית. גיבוי לראש ממשלה מושחת עם שלושה כתבי אישום ששם את עצמו בכל יום לפני טובת אזרחי מדינה, הוא גיבוי שהוא קודם כל פוליטי, וגם שינוי הכיוון הוא שינוי כיוון פוליטי.

כי לישראל מגיעה ממשלה סולידרית יותר, כזאת שמנוהלת על ידי אדם שאינו עסוק בשיסוי אלו באלו וחילוץ של עצמו מכתבי אישום. לישראל מגיעה ממשלה שתראה את האזרחים ובתקופת משבר כלכלי ובריאותי תכניס את היד לכיס ותפצה את האזרחים, במקום להכניס את היד שלה לכיסי המגזר הציבורי והשירותים החברתיים. ולכן גם ההפגנות האלה יצליחו, קודם כל ולפני הכל, כי הן צודקות. 

הכותבת היא יו"ר סיעת מרצ