כפי שנחשף ב"גלובס": החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו פורש

חזקיהו הודיע כי יפרוש לכל המאוחר באוקטובר גם אם לא יאושר עד אז תקציב מדינה חדש • חזקיהו מונה לתפקיד על ידי שר האוצר משה כחלון וההערכות באוצר היו כי לא יישאר זמן רב לאחר כינון ממשלה חדשה

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר
רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

החשב הכללי באוצר יפרוש מתפקידו לכל המאוחר בחודש אוקטובר גם אם לא יאושר עד אז תקציב מדינה חדש. החשכ"ל רוני חזקיהו הודיע היום לשר האוצר ישראל כ"ץ כי בכוונתו לסיים את תפקידו עם אישור תקציב מדינה חדש או בחודש אוקטובר הקרוב המוקדם מהשניים. משמעות ההודעה היא כי במידה ולא יאושר תקציב המדינה החדש חזקיהו יפרוש מתפקידו תוך כדי ניהול המדינה בתקציב המשכי, בצעד חסר תקדים.

כפי שנחשף ב"גלובס", חזקיהו מתלבט כבר תקופה ארוכה לגבי המשך תפקידו. חזקיהו שמונה לתפקיד על ידי שר האוצר משה כחלון נחשב מקורב אליו וההערכות באוצר היו כי לא יישאר זמן רב לאחר כינון ממשלה חדשה. תכניותיו של חזקיהו הושפעו משלוש מערכות בחירות, מניהול המדינה על-בסיס תקציב זמני ולאחרונה ממשבר הקורונה שמחייב את המדינה לגייס חוב בהיקפים עצומים.

בהודעה מטעמו של חזקיהו נמסר כי ציין בפני השר כי עזיבתו מגיעה על רקע "תחושת מיצוי מהתפקיד, כמו גם הרצון לפנות את הדרך לבעלי תפקיד חדשים". חזקיהו והודה לו על האמון שנתן בו מעת כניסתו לתפקיד.

באוצר הוסיפו כי " סיום תפקידו של החשב הכללי יגיע בתום שנה שלמה כמעט ללא תקציב מדינה מאושר, במהלכה ניהל את הוצאות הממשלה בהתאם לחוק יסוד: משק המדינה. לאתגר זה התווספו בחודשים האחרונים האתגרים הנובעים מהתמודדות המדינה עם נגיף הקורונה, ובין היתר, רכש מהיר של אמצעים הנדרשים להתמודדות עם המשבר, הכפלה ויותר של גיוס האשראי השנתי של מדינת ישראל למימון הוצאות הממשלה הגדלות, והקמת קרנות להלוואות בערבות המדינה על מנת לסייע לעסקים לצלוח את התקופה הקשה".

חזקיהו נכנס לתפקידו בינואר 2017 לאחר ששימש קודם לכן בתפקידים בכירים במערכת הבנקאית ובהם המפקח על הבנקים בבנק ישראל בתקופת משבר האשראי העולמי ויו"ר הבנק הבינלאומי. בתקופתו כחשב כללי רשמה ישראל התקדמות משמעותית בדירוג Doing business של הבנק העולמי - נושא שחזקיהו הגדיר כאחד משני יעדי העל שלו בתפקיד. בנוסף מילא חזקיהו תפקיד מרכזי בהסדר הנכסים של חברת החשמל ובהפרטת תע"ש. בתחום גיוסי החוב רשמה ישראל באוגוסט 2018 הישג חשוב שחברת S&P העלתה את דירוג האשראי שלה ל-AA מינוס. בתחילת משבר הקורונה הוביל חזקיהו גיוסי חוב גדולים בחו"ל ובהם גיוס סדרת אג"ח ל-100 שנה.

שר האוצר ישראל כ"ץ: "החשב הכללי של משרד האוצר רוני חזקיהו הודיע לי כעת כי החליט לסיים את תפקידו בעוד כ-3 חודשים. הודיתי לו על העבודה המשותפת ועל תרומתו הרבה לכלכלת ישראל בכלל ובתקופת הקורונה בפרט, ואחלתי לו הצלחה בהמשך דרכו. בקרוב אתחיל בתהליך המתבקש לאיתור חשב חדש למשרד האוצר".