עוברים לאופניים: כך משנה מגפת הקורונה את התחבורה בערי אירופה

עובדים לאופניים: איטליה מסבסדת 60% בריטניה מנפיקה שוברים ממשלתיים להשמשה מחדש של זוגות אופניים; בפאריס כבישים מרכזיים הפכו לנתיבי אופניים • האם מדובר במהפכה זמנית עד לסוף המגפה או בשינוי משמעותי בהרגלי הנסיעה

נתיב תחבורה חדש לאופניים בפריז ליד כנסיית נוטר דאם על גדות נהר הסן הסמוך / צילום: Gonzalo Fuentes, רויטרס
נתיב תחבורה חדש לאופניים בפריז ליד כנסיית נוטר דאם על גדות נהר הסן הסמוך / צילום: Gonzalo Fuentes, רויטרס

בחנות האופניים החשמליים ברחוב קולוויץ שבמרכז ברלין נרשם בשבת האחרונה תור של מתעניינים. "זה כך מאז שפתחנו מחדש אחרי משבר הקורונה", סיפר אחד המוכרים במקום ל"גלובס", תוך כדי שהוא משחרר מנעילה זוג אחד לנסיעת מבחן ולפני שהוא מתפנה ללקוחה ממתינה. החברה מייצרת אופניים הכוללים מנוע-עזר קטן שמוטמע בתוך השלדה, כך ששני תנאים חשובים לתושבי ברלין מתמלאים: האופניים גם מספקים "פוש" מסייע בעליות ונגד הרוח, וגם אף אחד לא יודע שהם חשמליים. זו עדיין בושה מסוימת לא לדווש לבד בבירת גרמניה. "הרבה מבוגרים באים אלינו עכשיו", הוא אומר, "מצד אחד הם מפחדים לנסוע בתחבורה הציבורית בגלל הקורונה, מצד שני, הם צריכים קצת עזרה למרחקים".

התור מחוץ לחנות אינו חריג. בכל רחבי גרמניה, אך במיוחד בערים הגדולות, נרשם בחודשים האחרונים "בום אופניים" רחב־מימדים. הביקוש לכלי התחבורה הדו־גלגלי זינק מאז שפרצה מגפת הקורונה, ואחרי שמומחים סימנו את התחבורה הציבורית הצפופה כמוקד אפשרי להידבקות בנגיף.

בעוד כל מדינות המחוז בגרמניה הטילו חובת לבישת מסכות במהלך הנסיעה בתחבורה הציבורית, יותר ויותר גרמנים בוחרים לדווש באוויר הצח, גם כסוג של התעמלות בטוחה. החנויות והיצרנים מדווחים על קצב מכירות כפול ומשולש מהרגיל, מלאי האופניים הולך ומתחסל והשגת תור לתיקון אופניים שקולה לקביעה עם רופא מומחה. "אנחנו כבר לא צריכים לעשות סייל בקיץ", סיפר מוכר בחנות סמוכה, "אנחנו בקושי עומדים בהזמנות הקיימות".

זינוק כללי במספר הרוכבים

המצב משתקף היטב בנתונים. לפי עיריית ברלין, ביוני האחרון נאמד מספר המדוושים בעיר במהלך החודש ב־ 2.34 מיליון בני אדם (המדידה מבוססת על 16 תחנות שונות בהן נבדק נפח תנועת האופניים). מדובר בזינוק של 26% בהשוואה למצב ביוני בשנה שעברה.

סקר שקיימה קופת החולים הגרמנית DKV העלה כי 25% מהגרמנים עברו להשתמש באופניים או ללכת ברגל במקום להשתמש בתחבורה ציבורית או ברכב, כתוצאה ישירה של משבר הקורונה. זינוק במספר הרוכבים נרשם גם בהמבורג ובערים אחרות ברחבי גרמניה.

"מאי הוא כנראה החודש החזק ביותר שתעשיית האופניים בגרמניה חוותה אי פעם", אמר לתקשורת מנהל הפעילות של איגוד יצרני האופניים הגרמני (ZIV). הוא העריך כי במיוחד מספר האופניים החשמליים שיימכרו השנה יהיה גבוה יותר בהשוואה לשנים קודמות, ועידכן כי גם המחיר הממוצע של זוג אופניים חדש הולך ועולה. כיום עומד המחיר בגרמניה על 982 אירו (כ־4,000 שקל), ומדובר כבר בזינוק של יותר מ־30% לעומת השנה שעברה, בין השאר בגלל הנתח הגובר של האופניים החשמליים.

"אנחנו חווים כעת מיני־בום בתעשיית האופניים", אישרה יצרנית האופניים הגרמנית "דיאמנט" לרשת הטלוויזיה הגרמנית "דויטשה־וולה". יצרנית אחרת, "סטיבנס" מהמבורג, אמרה לרשת כי אחרי הזינוק בביקוש לאופניים עם הסרת הסגר במדינה באפריל, אזל המלאי לכל הדגמים שלה לשנת 2020, והיא עובדת כעת על ייצור הדגמים החדשים לשנת 2021, שיגיעו לשוק בסתיו הקרוב. מנהל השיווק של החברה מסר כי מספר האופניים שנמכרו במאי השנה היה הגבוה ביותר בכל 30 שנות פעילות החברה.

מבחינה עסקית, מדובר בחדשות טובות למגזר הגדול של יצרני אופניים בגרמניה, שמעסיק לפי ההערכות קרוב לרבע מיליון בני אדם. שווי השוק של תחום האופניים בגרמניה הלך וצמח בשנים האחרונות, והוא עומד כיום על 4.2 מיליארד אירו. מבחינה תחבורתית ועירונית, הזינוק הנוכחי בשימוש וברכישת אופניים מהווה אתגר לרשויות, שצריכות להתמודד עם הנפח העולה של רוכבים.

רפורמה חסרת תקדים בפאריס

ברלין, למשל, אינה צפופה במיוחד, ובדרך כלל נתיבי האופניים שלה פנויים לדיווש נעים בכל מהירות שתתאים. המצב שונה מהנעשה ב"בירות אופניים" כמו קופנהגן ואמסטרדם, שבהן הנתיבים צפופים בשעות השיא ותאונות רבות מתרחשות. עדיין, עד כה השנה כבר נהרגו עשרה רוכבים בתאונות בברלין, לעומת ממוצע של 5-6 בשנים הקודמות. בתגובה לעומסים המסתמנים אחרי משבר הקורונה, הרובעים השונים בעיר כבר נקטו יוזמות ל"צביעה" של נתיבי כלי רכב לטובת אופניים, ו־22 קילומטרים נוספו לרשת המקיפה ממילא של שבילי אופניים בבירת גרמניה.

הזינוק בקנייה ובשימוש באופניים לא מתרחש רק בגרמניה. יש מקומות שבהן הוא דורש התאמות רבות יותר מצד הרשויות. בפאריס, למשל, השיקה ראשת העיר הסוציאל־דמוקרטית, אן הידלגו, שנבחרה מחדש לכהונה שנייה החודש רפורמה מקיפה במפת התחבורה של בירת צרפת. הרפורמה שמה דגש חסר־תקדים על השימוש באופניים ובכלי נסיעה שיתופיים.

רחוב ריבולי, למשל, בעבר עורק תנועה חסום ומרכזי בלב פאריס ליד נהר הסן, הפך לנתיב תנועה מרכזי לאופניים ולקורקינטים, כאשר שני־שלישים ממנו מוקדשים להם ורק נתיב אחד או שניים משמשים לכלי רכב. השינוי נעשה כמעט בין־לילה, והיה אמור להיות זמני בשל משבר הקורונה, אך ההערכות הן שהוא יישאר על כנו.

עיריית פאריס הייתה הראשונה באירופה שהשיקה מיזם אופניים שיתופיים, לפני יותר מעשור, וממשיכה לעודד את השימוש בכלי תחבורה שיתופים - אופניים, אופניים חשמליים, קורקינטים ועוד, כדי להתמודד עם פקקים וזיהום אוויר. גם ברחובות מרכזיים אחרים "נוכסו" נתיבי אספלט אד־הוק לטובת אופניים.

בינתיים, נראה שהפריסאים מצביעים ברגליים. נפח התנועה לפי דיווחי העירייה גדל ביולי 2020 פי שניים לעומת המצב בשנה שעברה. סקר שפרסמה התאחדות ספורט האופניים הצרפתית העלה, כי מכירות האופניים בצרפת זינקו ב־117% בחודש שאחרי הסרת הסגר במדינה באמצע מאי, בהשוואה למצב בשנה שעברה.

הבריטים מגלים מחדש את האופניים

גם מעבר לתעלה, הבריטים מגלים מחדש את כלי התחבורה הוותיק, שהומצא בסקוטלנד במאה ה־19 ועבר מאז גלגולים ופיתוחים שונים. "אחרי נייר הטואלט, אנשים קונים אופניים בכמויות", דיווחו כלי התקשורת בממלכה. רשת החנויות "הלפורדס" דיווחה החודש על עלייה של 57% במכירות אופניים אחרי הסרת הסגר בבריטניה. במקביל, ארגונים למען איכות הסביבה קראו לממשלה לסבסד רכישת אופניים חשמליים, כדי לעודד גם מגזרים חדשים לעבור לשימוש בהם.

הממשלה הבריטית כבר הודיעה כי תעניק בשבועות הקרובים שוברים בשווי 50 ליש"ט לתיקון אופניים ישנים, כדי להפוך אותם לשמישים, וקראה לתושבים "להתחיל להשתמש באופניים כדי להגיע לעבודה".

"למען הבריאות שלנו, למען הסביבה ולמען מערכת הבריאות הציבורית, זה הזמן של הנוסעים לשנות את הרגליהם, לבדוק את האופניים שלהם, ולהתחיל לדווש", אמר נציג הממשלה.

האיטלקים זוכים לסבסוד נדיב מהמדינה

איטליה, מצדה, הודיעה על השקת "בונוס אופניים" נדיב, שיכסה עד 60% מעלות רכישת אופניים - רגילים או חשמליים - בחודשים הקרובים. התוכנית תקפה לכל רכישת אופניים בערים, אפילו זוגות משומשים הנמכרים על ידי חנויות, החל מאמצע מאי, אך טרם הושק אתר האינטרנט המאפשר לקבל חזרה את התשלום. הגבול המקסימלי לסובסידיה הוא 500 אירו, והממשלה האיטלקית מתכננת להוציא כ-120 מיליון אירו על יוזמה זו, הממומנת בין השאר על ידי המשרד להגנה על הסביבה.

מבחינה זו, הטרנד הנוכחי משתלב היטב עם השאיפה האירופית להקטין את פליטת גזי החממה (שיוצר השימוש בדלק־מאובנים המניעים כלי רכב) וזיהום האוויר במרכזי הערים. אמנם, החשמל הדרוש לטעינת אופניים וקורקינטים חשמליים עשוי לבוא עדיין כתוצאה משריפת פחם מזהמת בטורבינות, אך המגמה היא לסמוך יותר ויותר על אנרגיות מתחדשות. במקביל, המגמה נתמכת על ידי רגולציה הולכת וגוברת למניעת כניסת כלי רכב למרכזי הערים, בין אם על ידי אגרה יומית, מחירי חנייה גבוהים, צמצום החניות או הגברת הרחובות הסגורים לתנועה.

מה שברור הוא, שהזינוק הנוכחי הוא תוצאה ישירה של משבר הקורונה. מעבר להימנעות מסיכון להדבקה במחלה בתחבורה הציבורית, הוא גם מאפשר התעמלות ואפילו עשוי להביא לחיסכון כספי בזמני משבר כלכלי. נסיעה באופניים מומלצת על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO) כדרך להתעמלות ולשמור על בריאות במהלך משבר הקורונה, שאינה כרוכה בהתכנסות בחדרי כושר סגורים או בספורט קבוצתי. "זה אחד מענפי הספורט היחידים שבהם ניתן לשמור על מרחק ולהתעמל גם במהלך הסגר (בגרמניה, למשל, הותרה נסיעה באופניים במהלך הסגר, א.א.)", אמר דובר התאחדות יצרני האופניים באיגוד היצרנים הגרמני (VDZ).