שני כדורגלנים, שתי התנצלויות ושורה תחתונה אחת: הפרשה עוד לא הסתיימה

בתזמון מפתיע פרסמו כדורגלני מכבי ת"א התנצלות על "המקרה המדובר" • בשתי ההתנצלויות חסר דבר אחד: הנערות, ואיזושהי התייחסות אליהן, אל האירוע, אל האחריות שאולי בכל זאת יש להם • יכול להיות שזה לא באמת משנה איך להתנצל ושכל התנצלות תעבור? לא וכן

אצילי (מימין) ומיכה / צילום: לירון מולדובן, וואלה! ספורט
אצילי (מימין) ומיכה / צילום: לירון מולדובן, וואלה! ספורט

בתזמון מפתיע פרסמו כדורגלני מכבי תל אביב דור מיכה ועומר אצילי התנצלות באינסטגרם על "המקרה המדובר". כן, אינסטגרם וטקסט ארוך - מתברר שגם בפלטפורמה הזו טקסט יכול להיות חזק מתמונה. המקרה המדובר הוא כזכור, יחסי מין עם קטינות, או נכון יותר - החשיפה של המקרה המדובר, שהשפיעה על הקריירה והחיים של הכדורגלנים. 

נתחיל במיכה. התמונה שהוא בחר להתנצלות היתה שלו על המרפסת, מביט לאופק, בין הרצל ליש עתיד כלשהו. גם הרהור הוא דימוי אפשרי.

ובנוגע לטקסט, איך שרו נושאי המגבעת? "אני ואני, ואני, ואני". ההתנצלות היא למי שמכיר אותו וזה מתחיל בכך שהוא הקורבן של הנסיבות. הוא המסכן, הגבר האבוד שחרג ממנהגו ואז נפלו עליו השמיים.

זה ממשיך במחול שדים, משפט שדה, דינו נחרץ, שילם מחיר, ישב בבית וערך חשבון נפש. אבל חשבון הנפש עסק בו, בכך שהוא לא היה זהיר, בכך שהוא מפורסם ומודל לחיקוי, ושמעתה והלאה ילווה אותו כתם, כי יש לו נזק תדמיתי. עם זאת, כותב מיכה, הוא ימשיך ליישם את כל הטוב שהוא עשה ואת החינוך הערכי שהוא קיבל, והוא רוצה לומר תודה לכל האוהדים שתמכו בו. בסיום, הוא משתמש בנורמה חליפית - בנתינת פרופורציה, ואזכור המצב הבריאותי קשה יותר.

איך התגובות? תומכות. ולמה שלא יהיו? הוא קיבל תמיכה גם קודם ובפועל, הוא שחקן הבית הצעיר והמבטיח, שמעולם לא עזב את המועדון. אם הוא היה מוציא חצי משפט בנוסח "אני מתנצל", התגובות היו דומות.

נעבור לאצילי. ההתחלה היא שונה - חדה יותר, פחות מתייפייפת ושמה את הדברים על השולחן: "שגיתי ברמה המוסרית". גם התמונה מביעה חשבון נפש - מסיבת עיתונאים בסוף משחק.

אחרי הפתיחה אצילי עובר קהל קהל ומתנצל בפני אשתו, האוהדים, ילדים אוהדי כדורגל, ההורים שלהם שנאלצו להסביר להם מדוע הוא לא משחק וכל מי שאוהב ומעריך אותו.

הוא דיבר על המחיר ששילם אבל ההתקרבנות רחוקה מאוד מזו של מיכה, כך גם הנכונות להמשיך ולשלם מחיר. עם זאת, גם לו אין לו כוונה להישבר והוא מודה לאוהדים.

והתגובות? תומכות, ואפילו קשות יותר כלפי הנערות. עושה רושם שגם כאן, אם אצילי היה מסתפק בהתנצלות קצרה, זה היה מתקבל באותה צורה והוא היה זוכה לאותה התמיכה.

אין ספק שההתנצלות של אצילי חזקה יותר, בין היתר כי מעורבת כאן נורמה אחרת, חשובה יותר בעיניי הקהל והיא הבגידה בחיי הנישואין. אבל גם המיקוד של אצילי, כמו אצל מיכה, הוא פחות בעיסוק במעשיו.

הקו הדק שבין להבין לבין להודות

ככלל, התנצלות שנוגעת במתחם הפלילי צריכה להיות מתואמת עם עורך הדין וחייבת לנקוט משנה זהירות וללכת על הקו העדין שבין להבין לבין להודות. אבל היום יותר ויותר עורכי דין מבינים שלצד הפגיעה המשפטית יש גם פגיעה במוניטין ושצריך להתפשר ולמצוא את שביל הזהב שיאפשר זאת.

אז יכול להיות שזה לא באמת משנה איך להתנצל ושכל התנצלות תעבור? לא וכן. כדי לחזור ולשחק, הם חייבים להתנצל. דבר ראשון כלפי המועדון, כי המועדון לא יכול להרשות לעצמו. אבל מה שמספיק למועדון, לאוהדים ולקליקת השחקנים - "תתנצלו ותגמרו עם זה" - לא מספק עבור הציבור הרחב. בציבוריות הישראלית הם ייזכרו כמי שההתנצלות שלהם חסרה ואז במשוכה הבאה של שחקן נבחרת, קפטן נבחרת או כל עתיד אחר, זה עדיין יהיה שם.

הסיבה לכך היא שהם התנצלו ביחד. בתזמון. ולכן הם נזכרים יחד. כך יוצא שלמרות שההתנצלות של אצילי בליגה אחרת, גבוהה יותר, זו של מיכה נזקפת גם לחובתו.

מי נעלם מההתנצלות

הסיבה העיקרית לכך היא שבשתי ההתנצלויות חסר דבר אחד: הנערות, וגם איזושהי התייחסות אליהן, אל האירוע, אל האחריות, התייחסות למה שעבר עליהן מאז ובעיקר יחסם של האוהדים לנערות, מאז המקרה.

הלקח שהכדורגלנים לקחו מהמקרה הזה, בדיקת ת.ז, הוא לא הלקח שהבנות או מי שאינו אוהד כדורגל - בדגש על אוהד מכבי תל אביב - שאף אליו.

בנקודה זו אפשר לומר שהשיימינג נגדם נכשל. הם לא הבינו את הנורמה שבשמה בוצע הביוש. הם לא הבינו את הנורמה, לפיה כדמות ציבורית מצופה מהם יותר, ושניצול המעמד שלהם לצורך קיום יחסי מין עם נערות מהווה חריגה מהנורמה הזו. ולא, עבור מי שמחזיק בנורמה הזו זה לא משנה אם היא בת 17, 18 או פחות.

אבל בדומה להרבה אירועי שיימינג אחרים, שלמעשה מהווים מאבק על הנורמה הראויה בחברה, ייתכן והם לא ישלמו את המחיר החברתי המלא כפי שציפו המביישים. אבל בעקבות האירוע שלהם הנורמה הופצה, הגיעה ליותר אנשים, והרתיעה אחרים. לכן, לא נכון לומר שהשיימינג נכשל. זה תהליך.

לקח נוסף הוא סוגיית התלונה, שהיא מאוד קשה עבור נערות ונשים. מעבר לכך, המחיר החברתי שהכדורגלנים שילמו לא משתווה למחיר החברתי שהנערות שילמו. זה נכון שככדורגלנים מקצוענים, מבחינתם יש להם יותר מה להפסיד. אבל לטרור הרשתי, לבריונות הרשת, ללינצ'טרנט ולשיריי הנאצה נגד הבנות, יש מחיר פוגעני הרבה יותר - בטח בגיל הזה. ולא רק שלא נאמרה מילה על כך בהתנצלויות, אין לכך התייחסות אחת בתגובות, אלו שמהללות את הכדורגלנים וקורעות את הנערות לגזרים.

לכן, עבור הקהל המיידי זה יספיק, אבל טועה מי שחושב שהפרשה נסגרה. אם סוגיית התיק הפלילי ירדה מן הפרק, התנצלות מדוייקת יותר היתה משיגה יותר. קשה לומר שהיתה כאן כוונה ליותר ולכן לא בטוח שזה באמת היה עוזר. עם כל הכבוד לניסוח, המהות חשובה לא פחות.