הפיקוח על הבנקים מרחיב את הקהלים שיקבלו שירות בנקאי מרחוק

המפקח יאיר אבידן מאפשר הנפקה של כרטיסי דביט וביצוע פעולות בערוצים ישירים גם ל"לקוחות פושטי רגל, לקוחות בהליכי חדלות פירעון, אפוטרופוסים ואנשים שמונו להם אפוטרופוסים"

משבר הקורונה והשלכותיו על קהלים גדולים שנמנעים מיציאה מהבית, לצד המשך השיפור הטכנולוגי במתן השירותים הפיננסים, ממשיכים לתת את אותותיהם בממשקי השירות מרחוק שמפסקים הבנקים וחברות כרטיסי האשראי לציבור הרחב. הפיקוח על הבנקים, בראשות יאיר אבידן, הבהיר היום לבנקים ולחברות כרטיסי האשראי כי עליהם לאפשר הנפקה של כרטיסי דביט וביצוע פעולות בערוצים ישירים "גם לאוכלוסיות אשר לגביהן ישנם חסמים מסוימים, כדוגמת לקוחות פושטי רגל, לקוחות בהליכי חדלות פירעון, אפוטרופוסים ואנשים שמונו להם אפוטרופוסים".

מדובר בהרחבה ניכרת של הקהלים שכבר קיבלו הקלות בנוגע לשירותים בנקאיים מרחוק, שניתנו קודם השנה ביתר שאת בשל משבר הקורונה. עתה מצרף הפיקוח על הבנקים קהלים ייעודיים נוספים להקלות הללו בנוגע לשירות מרחוק, וזאת, כפי שמבהיר המפקח אבידן, בהמשך לניירות עמדה של משרד האפוטרופוס הכללי והכונסת הרשמית ולמסמך הבנות וולונטרי בנושא חשבונות אפוטרופסות.

על פי המסמך ששלח הפיקוח על הבנקים, "הנפקת כרטיסי חיוב לאפוטרופוס ולאדם שמונה לו אפוטרופוס", תתבצע, אך זה יקרה על פי שיקול הדעת הפרטני של הבנק, שאינו מחויב להיענות לכל פניה ביחס ל"חשבון אפוטרופסות מסוים".

כמו כן, המפקח מתייחס במכתבו לסוגייה של "הקלה על ההתמודדות הפיננסית של אנשים שמונה להם אפוטרופוס ושל האפוטרופוסים שמונו להם, וזאת לנוכח הרגישות המיוחדת של אוכלוסיית לקוחות זו והקשיים בהם הם נתקלים במסגרת פתיחה וניהול של חשבונות אפוטרופסות", באמצעות ניהול מרחוק גם של חשבונות אפוטרופסות.

בהקשר זה מבהיר המפקח כי "מטרת המסמך היא להגן על האינטרסים של אנשים שמונה להם אפוטרופוס, ולאפשר להם שקיפות לגבי חשבונותיהם ופעילות בהתאם ליכולותיהם", כשהוא מציין לצד זאת כי "מטרה נוספת היא לסייע לאפוטרופוסים בביצוע תפקידם ולהבהיר את הדרישות והמגבלות בהתנהלות בחשבונות אפוטרופסות".

בנוסף, המפקח מבהיר כי התאגידים הבנקאיים שאליהם נשלח המכתב "רשאים להנפיק כרטיסי חיוב מיידי ללקוחותיהם המצויים בהליכי פשיטת רגל ובהליכי חדלות פירעון, וזאת ללא צורך באישור פרטני של הנאמן בכל הליך והליך, וללא צורך בהגעת הלקוחות לסניפי הבנקים. עוד הבהיר, כי גם לעניין צירוף לקוחות לשירות ביצוע פעולות בחשבון בערוצי בנקאות בתקשורת, ניתנת הרשאה גורפת מטעמם, כך שלא נדרש אישור פרטני של כל נאמן לצורך כך", כתב המפקח. נציין כי הוא הבהיר בהקשר זה כי "עמדה זאת עומדת בעינה גם לימי שגרה".