כשהמענקים תקועים, המאכערים צצים: מסע מפרך בנבכי הבירוקרטיה

המדינה שלחה מעסיקים להתמודד עם בירוקרטיה בלתי אפשרית כדי לקבל מענק של עד 7,500 שקל על החזרת עובד לעבודה • הגשת הבקשה דורשת אינספור נתונים מהמעסיק ומהעובד • יועץ מס: "כבר ראיתי חברות שמציעות סיוע תמורת 20% מהמענק" • שירות התעסוקה: האתר עובד היטב

ישראל כץ/ צילום: שלומי יוסף
ישראל כץ/ צילום: שלומי יוסף

"הבירוקרטיה הכרוכה בקבלת מענקי עידוד התעסוקה מטורפת. זה מתחיל במיון העובדים שאני זכאי לקבל עבורם מענק. אח"כ אני צריך להזין את הנתונים לאתר, ואז אני מתחיל לקבל הודעות שגיאה. רק אחרי המון עבודה, תיקונים ושינויים - המערכת נותנת חיווי שהטופס הוגש בהצלחה. ואז מגיעה ההפתעה - כל עובד שציינתי שעבד אצלי ביוני ושילמתי עבורו את כל המיסים ודמי הביטוח הלאומי כדין, צריך לאשר שהוא באמת עבד אצלי - וגם זה לא בלחיצת כפתור. הוא צריך להיכנס לאזור האישי שלו, עם שם משתמש וסיסמה, למצוא את המקום הנכון ולאשר את כל ההצהרות שלי. לך תעשה את זה עם 120 עובדים".

את מסלול המכשולים הזה בדרך לקבלת מענק עידוד החזרת עובדים מתאר ל"גלובס" רונן חכימי, הבעלים של "קבוצת אקטיב" - קבוצת חברות שעוסקת בקמעונאות, שירות מוקדים טלפונים, שרותי ייעוץ ניהולי ותפעולי, נדל"ן וסייבר.

חכימי לא לבד. ל"גלובס" הגיעו פניות רבות ממעסיקים שנכנסו בשבוע האחרון לאתר שירות התעסוקה כדי למלא את הטפסים הנדרשים לקבלת המענק שהובטח להם על ידי הממשלה. הם נשמעו מיואשים מהבירוקרטיה, מהבעיות הטכניות באתר ומהצורך לקבל אישור של העובדים שלהם להצהרות.

הכתובת הייתה על הקיר. ערב תחילתה של התוכנית הממשלתית  פרסם "גלובס" את שלל הטענות שהעלו עסקים בנוגע לתנאי המענק, הכשלים והקשיים הטכניים והבירוקרטיים שהעמיסה המדינה על התוכנית. 

התוכנית כוללת מענק בסך 7,500 שקל עבור כל עובד שהוחזר מחופשה ללא תשלום החל מ-1 ביוני, ו-3,500 שקל עבור כל עובד שהוחזר מחל"ת החל מ-19 באפריל. מיום פתיחת האפשרות להגיש מענק (15 ביולי) יש למעסיקים 60 ימים להגיש את הבקשה. עד כה העביר שירות התעסוקה לרשות המסים (המשלמת את המענק בפועל) בקשות למענקים על סך 14 מיליון שקל שהגישו מעסיקים. על פי חוק, למדינה יש 21 ימים להעביר את התשלום לאחר שהבקשה למענק הוגשה והושלמה. בינתיים, העבירה המדינה כ-9 מיליון שקל למעסיקים (מתוך כ-14 מיליון שקל שאושרו).

גורמים במדינה טוענים, כי מדובר בסכום יפה לאור הזמן הקצר שחלף מיום פתיחת אפשרות הגשת הבקשות ולאור מיעוט הבקשות שהוגשו ואושרו עד כה, אבל מאחורי הקלעים מצטיירת תמונה אחרת - מעסיקים שלא מצליחים כלל להגיש בקשות או מוותרים מראש.

בימים האחרונים אף התחילה לרוץ בקבוצות הווטסאפ של המעסיקים הודעה על עצומה תחת הכותרת "לא משדרים מענק עידוד תעסוקה עד לתיקון המחדלים הבירוקטיים", ומאות מעסיקים כבר חתמו על הצטרפות למחאה.

המאכערים מצאו נישה

עבור חכימי ומעסיקים אחרים, אחד הדברים החמורים בהליך הגשת הבקשה זו הדרישה שהעובד צריך לאשר את הצהרות המעביד. חכימי: "לא מאמינים לי שהחזרתי עובד לעבודה, למרות ששילמתי עליו ביטוח לאומי ומיסים על חודש יוני. זה בלתי נתפס. הם יודעים עד לרמת האגורה כמה שילמתי עליו, אבל הם מבקשים אישור מהעובד שיאשר לי לקבל כסף מהמדינה. הם נפלו על הראש".

אבל הדבר שהכי מטריד את חכימי זה הפגיעה ביחסי עובד-מעביד בחסות המענק. חכימי: "מילא שהם גוזלים מהעובדים שלי זמן אבל עצם הרעיון שהם אומרים אנחנו לא מאמינים לך בתור מעסיק על מה שאתה מצהיר שאתה החזרת עובדים, אבל כן מאמינים לעובדים שלך - זו בעיה קשה. עכשיו העובדים מתחילים להתקשר למנהלים שלי ולשאול אותם 'כמה כסף אתם מקבלים על זה שחזרתי לעבוד'. אני מוצא את עצמי בסיטואציה מוזרה .

העובד נכנס לדוחות הכספיים שלי פתאום. זה מעבר ללקבל את המענק או לא לקבל. הבלגן הוא עצום. הפגיעה ביחסי עובד מעביד. הם פגעו באמון של המעסיקים בפני העובדים. זה בלתי נתפס ".

לדברי יועץ המס, עו"ד שחר שאבי, בעל משרד לייעוץ מס, שהגיש בעצמו בקשה למענק עבור עובדי משרדו וכן סייע ללקוחותיו להגיש בקשות, "הגשת הבקשה למענקי מעסיקים היא פשוט סיוט. אני בספק גדול אם יש 2,000 עסקים שהגישו את המענק. זה נראה כאילו יצרו את המנגנון הזה על מנת שמעסיקים לא יזכו לקבל את המענק. אני עצמי הגשתי בקשת מענק ורק למלא את האקסל עם הפרטים של שבעת העובדים שלי לקח לי קרוב לשעה וכל התהליך של הגשת בקשת המענק - לקח לי קרוב לשלוש שעות".

ואם זה לא מספיק, אז לתחום החלו להיכנס מאעכרים. שאבי: "ראיתי כבר פרסום של חברה שמציעה שירותים כאלה בתמורה ל-20% פלוס מע"מ מהמענק. התחילו להיות מאעכרים שעושים על זה כסף". 

משירות התעסוקה נמסר בתגובה: "על מנת לעשות סדר בדברים, יש להבדיל בין ההנחיות שנקבעו בחוק מענק עידוד תעסוקה, לבין שירות התעסוקה כגוף שהקים את האתר דרכו המעסיקים מגישים את הבקשות למענק. 

"לגבי החוק - אכן חוק מורכב. את הטענות לגבי מורכבותו אין להפנות לשירות התעסוקה. שירות התעסוקה נבחר להקים את התשתית המחשובית וניהול התהליך לביצוע החוק ועשה זאת בהצלחה רבה ותוך זמן קצר ביותר.

"לגבי האתר - נשמח לקבל את הפניות של המעסיקים המצוטטים. אנו מקבלים פניות ממעסיקים שאומרים לנו שההגשה למענק ארכה כ-20 דקות בלבד. אנחנו לא מכירים עומסים חריגים המפריעים לקליטת הבקשות.

"לגבי האמירה בכתבה: כי ישנו 'ספק גדול אם הגישו 2,000 מעסיקים', המציאות היא שעוד אלפים רבים מעל 2,000 הגישו ועשו זאת בהצלחה. לא רק שהגישו בהצלחה - רוב הכסף בגינו הוגשו המענקים, הועבר כבר לחשבונות הבנק. זאת על אף שבמסגרת החוק יש 21 יום לעשות זאת.

"לגבי 'קריסתו של האתר', גם אם יחזרו על שקר עוד ועוד פעמים זה לא יהפוך אותו לאמת. האתר עובד ומתפקד מצוין. גם לאחר אלפי שיחות למוקד - לא קיבלנו פנייה אחת כזו.

"יש לנו הרגשה יותר ממבוססת כי עומדים מאחורי הטענות בעלי אינטרסים שונים, אולם גם אם ימשיכו לטעון שקרים אין בכך כדי להפוך אותם לאמיתות. נמשיך לעשות ככל שניתן במגבלות החוק לפשט את התהליכים ולהעביר את התשלומים ביעילות ובמהירות".

מסלול המכשולים בדרך לקבלת המענק
 מסלול המכשולים בדרך לקבלת המענק