שופרסל ביום שאחרי אלשטיין: האם מתקרב האיום על מעמדו של אברכהן

ליציאה הסופית של אי.די.בי מההחזקה בקבוצת הקמעונאות הגדולה בישראל לא צפויה להיות השפעה ניכרת על הצרכן • עם זאת, הגעתו של יו"ר חדש עשויה לבשר על שינוי כיוון בחברה ואולי אף ליצור חיכוכים מול המנכ"ל הדומיננטי

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן / צילום: שלומי יוסף

תם עידן: קבוצת אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין מכרה את החזקותיה (באמצעות דסק"ש) בענקית קמעונאות המזון שופרסל. אחרי שנים ארוכות בהן דסק"ש הייתה בעלת גרעין שליטה בשופרסל השבוע השלימה דסק"ש את מכירת כלל החזקותיה בחברה. מדובר במהלך שצפויות להיות לו השפעות ארוכות טווח על קבלת ההחלטות בחברה בעתיד, ובעיקר על הממשק עם המנכ"ל המוערך והדומיננטי - איציק אברכהן.

אמנם, כבר שנתיים שדסק"ש לא מחזיקה במניות השליטה בשופרסל באופן רשמי, כשירדה להחזקה של 26% בלבד. ואולם היא הוכיחה אז כי היא מחזיקה בשליטה בפועל כשהביאה להדחה בפועל של היו"ר דאז ישראל ברמן, והחליפה אותו ביו"ר מטעמה - מאוריסיו ביאור.

כדי להבין עד כמה משמעותי השינוי הזה עבור הקבוצה, מספיקות המילים שכתב בהקשר זה מנכ"ל שופרסל במכתב לעובדי הרשת ושהגיע לידי "גלובס": "אירוע זה מהווה מבחינת שופרסל ומבחינת אי.די.בי נקודת ציון דרך היסטורית". עוד הוא כתב כי "עם מכירת המניות, שופרסל עוברת לידי הציבור כחברה ללא גרעין שליטה ובכך מסתיימת תקופה ארוכה של שותפות. דרך זו ידעה ימים יפים מאוד שכללו הצלחות משמעותיות וגם ימים קשים ומאתגרים בהם צעדנו יחדיו".

השאלה הגדולה: זהות היו"ר הבא

השאלה הגדולה הניצבת כעת בפני קבוצת קמעונאות המזון היא מי ייכנס לנעליו של יו"ר החברה ומה תהיה גישתו. בשנתיים האחרונות מכהן מאוריסיו ביאור כיו"ר הקבוצה כמינוי של אלשטיין. בין אם ביאור יחליט לפרוש בעצמו מוקדם יותר, ובין אם הוא ימתין למינוי יו"ר חלופי או לסיום כהונתו בסוף 2020 - ימיו בקבוצה ספורים. ביאור נחשב ליו"ר מוערך בשופרסל, וכזה שבקיא בפרטים ומספרים. ואולם הוא מתנהל מול החברה בשלט רחוק, כשבחודשים האחרונים לא הגיע כלל לישראל בשל מגבלות משבר הקורונה. גם את שיחות הסיכום סביב תוצאות הרבעון הראשון והחזק של 2020 הוא ניהל מרחוק ובשעות הפוכות, מה שבוודאי מהווה אתגר לא קטן. בנוסף לביאור, ניתן להעריך כי גם שני הדירקטורים הנוספים מטעמה של דסק"ש יסיימו בעתיד הנראה לעין את כהונתם.

בכל אופן, אברכהן נחשב הן בתוך החברה והן מחוץ לה לדמות חזקה, דומיננטית ונוכחת. השנתיים האחרונות אף חיזקו וביססו עוד יותר את מעמדו כמי שהתנהל כחברה ללא גרעין שליטה. ובכל זאת, כעת הוא משלים קפיצת מדרגה נוספת, כשהחברה תתנהל ללא בעל מניות שיחזיק נתח גדול ממנה. היו"ר הבא יצטרך לעבוד בשיתוף פעולה עם אברכהן, או, לצאת למלחמה.

מאז כניסתו של אברכהן לתפקיד התחלפו שלושה יו"רים. לכל אחד מהם אישיות שונה, אך המשותף לשלושתם הוא מרחב התמרון והכבוד שנתנו למנכ"ל המכהן. ההערכה היא כי אם יוחלט בעתיד להביא לחברה יו"ר אגרסיבי וריכוזי, השניים עלולים לפתוח במלחמה שתערער את היציבות שהייתה בשנים האחרונות בקבוצה, ותעכב תהליכים ארוכי טווח.

אמנם ההחלטה על השקעות הגדולות של קבוצת שופרסל בשנים האחרונות כבר הוכרעו - ביניהם הפיתוח של רשת הפארם שרכשה - Be - והקמת מחסני האונליין האוטומטיים שלה שאמורים לשמש כמנוע צמיחה עתידי של הקבוצה, ואולם עדיין ישנם הכרעות משמעותיות על הפרק, מעבר להמשך ההשקעה ברשת הפארמים המפסידה.

ביניהן ההחלטה האם להנפיק את חברת הנדל"ן של שופרסל - דבר שאברכהן התנגד לו לאורך השנים מתוך אמונה כי זו כרית הביטחון של החברה ושאסור להיפרד ממנה. סוגיות נוספות עשויות להיות השקעות עתידיות שבוודאי עוד יידרשו ברשת הפארם, בין היתר בדמות מיקומים והגדלת הפריסה שלה. יו"ר שלא יראה עין בעין עם אברכהן בהקשר זה עלול לדרוש עצירת השקעות בתחום הזה. סוגיה נוספת היא כמובן הרווחיות של הרשת מפעילויות שונות, ביניהן הקמעונאות והפיננסים. יו"ר חדש עשוי ללחוץ לעליית מחירים עתידית, או לשינוי כיוון בנוגע לעסקים של שופרסל בתחום הפיננסים דוגמת כרטיסי האשראי והלוואות במסגרת השותפות עם כאל כפי שכבר התרחש בעבר עם פירוק השותפות עם מקס (לשעבר לאומי קארד).

הצרכנים לא יושפעו, לפחות בינתיים

השלכה נוספת שעשויה להיות להיפרדות של שופרסל מאלשטיין היא בחינה מחודשת של ההתקשרויות עם חברות שבבעלותו. החל מהחוזה הקיים של עובדי הקבוצה עם סלקום מקבוצת דסק"ש, ואפילו רכישת הבשר הארגנטינאי אנגוס שמשווקת שופרסל בחנויות שלה מחברה הנמצאת בבעלותו של אלשטיין.

מבחינת הצרכנים, נראה כי מוקדם לקבוע מי יכנס לנעלי היו"ר, ואילו מההשפעות שנוגעות לו עתידות להתגלגל לציבור. בהקשר זה נזכיר כי סוגיית השבת - האם היעדר מוחלט גרעין שליטה יאפשר לשופרסל לבחון מחדש את הנכונות שלה להפעיל חנויות נוחות דוגמת שופרסל אקספרס גם במהלך השבת, או להיכנס לתחומים חדשים דוגמת חנויות נוחות בתחנות דלק? ימים יגידו. הגם שבגלל החשיבות של קהל שומרי המצוות עבור שופרסל סביר שהיא לא תשנה את הסטטוס קוו בהקשר זה. מנגד, אם יגיע יו"ר או ייווצר בעל שליטה חדש שירצו התייעלות ייתכן ונראה דגשים אחרים לרווחיות, דבר שעשוי להוביל לצמצום שטחי מסחר וסגירת סניפים.

משופרסל נמסר בתגובה: "יו"ר שופרסל נבחר לכהן כיו"ר החברה לשנה נוספת בתחילת 2020 ומינויו בתוקף עד תחילת השנה האזרחית החדשה ב-2021, היו"ר הוא מאנשי העסקים הבינלאומיים עם ניסיון כביר, הפועלים בישראל. מועצת המנהלים של החברה ברשותו פועלת מאז ומתמיד למען החברה, והוא תורם תרומה גדולה לארגון. היו"ר עובד בשיתוף פעולה מלא עם המנכ"ל איציק אברכהן ועם כל חברי דירקטוריון החברה, מעבר לכך לא ניכנס לספקולציות כאלה או אחרות".