אירוע ביטחוני בצפון; פיקוד העורף מדווח על חזרה לשגרה והסרת המגבלות

פיקוד העורף עדכן כי "בהמשך לדיווח על אירוע ביטחוני במרחב הר דב ולאור הערכת מצב מתמשכת, הוחלט על הסרת המגבלות ופתיחת הצירים לתנועת אזרחים - התושבים יכולים לחזור לשגרה מלאה"

גבול לבנון / צילום: איל יצהר, גלובס
גבול לבנון / צילום: איל יצהר, גלובס

פיקוד העורף עדכן כי "בהמשך לדיווח על אירוע ביטחוני במרחב הר דב ולאור הערכת מצב מתמשכת, הוחלט על הסרת המגבלות ופתיחת הצירים לתנועת אזרחים - התושבים יכולים לחזור לשגרה מלאה. החסימה נועדה לעזור לנו לשמור עליכם, כרגע חוזרים לשגרה".

מוקדם יותר, בשל אירוע ביטחוני בצפון, פרסם דובר צה"ל הנחיות ליישובי האיזור ולפיהן על התושבים לשהות בבתים וחל איסור על כל פעילות במרחב הפתוח, לרבות עבודות חקלאיות, אתרי נופש ותיירות. בשלב זה, הצירים במרחב חסומים, ויש להימנע מביצוע נסיעות שלא לצורך. ההנחיות מופנות לכל הישובים בגבול הצפון מראש הנקרה במערב ועד נווה אטיב ברמת הגולן. מדיווחים בלבנון ובסוריה עולה כי נורתה אש ככל הנראה טילים נגד טנקים אל מוצב צה"ל בגזרת הר דב, וצה"ל השיב בהפגזה ארטילרית. אין מידע על נפגעים.

מדיווחים בכלי תקשורת ערבים עולה כי חיזבאללה ניסה לבצע פיגוע משולב, המזכיר את האירוע שהחל את מלחמת לבנון השנייה. לפי הדיווחים חוליה של חיזבאללה ירתה טיל נ"ט מדגם קורנט אל כלי רכב מבצעי של צה"ל שהיה בסיור לא רחוק ממוצב בגזרת הר דב - חוות שבעא. במקביל חוליה של הארגון ניסתה לחצות את הגבול. עדיין לא ברור אם מחבלי חיזבאללה השיגו הצלחה כלשהי ואין דיווחים בצד הישראלי על נפגעים.

לפי דיווח ברשת אל ערביה, חוליה של חיזבאללה חוסלה ואין נפגעים בצד הישראלי. אין לידיעה אישור ממקורות ישראלים.

מדיווחים ברשתות תקשורת ערביות עולה כי ארבעה מחבלי חיזבאללה נהרגו בתקרית, במהלך ניסיון לתקוף סיור של צה"ל. ככל הידוע אין נפגעים ישראלים.

בימים האחרונים הוכרזה כוננות גבוהה בגזרה בשל פרסומים כי חיזבאללה מבקש לנקום על הרג אחד מבכיריו בהפצצה ישראלית באיזור דמשק בשבוע שעבר. ביום שישי נורו פגזי נ"מ מאזור הגבול ברמת הגולן ופגעו כנראה בדוגג בבית וברכב במג'דל שאמס. צה"ל הגיב במתקפה לילית על העמדות שמהן נורתה האש.

בנושא הזה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד: "אנחנו עוקבים כל הזמן על מה שמתרחש בגבולנו הצפוני. כשאני אומר 'אנחנו', זה אני, שר הביטחון, הרמטכ״ל - כולנו יחד. המדיניות שלנו ברורה. ראשית, אנחנו לא מאפשרים לאיראן להתבסס צבאית בגבולנו עם סוריה. זוהי מדיניות שקבעתי לפני שנים, אנחנו מחזיקים בה בעקביות. שנית, לבנון וחיזבאללה יישאו באחריות לכל התקפה שתצא משטח לבנון נגדנו. שלישית, צה"ל ערוך לכל תרחיש. אנחנו פועלים בכל הזירות למען ביטחון ישראל, - קרוב לגבולותינו והרחק מגבולותינו". רמז, אם תרצו, לתקיפות באיראן.

שר הביטחון בני גנץ אמר בישיבת סיעת כחול לבן דברים דומים: "איראן וגרורותיה ממשיכות לנסות להקים טבעת חנק איראנית סביב גבולנו הצפוני. צה"ל וכוחות הביטחון ימשיכו לפעול נגד ההתבססות האיראנית, העברת נשק מפר איזון ונגד אלמנטים כמו פרויקט הדיוק. כשר ביטחון: אני מציע לאף אויב לא לנסות אותנו. מי שיעשה זאת יגלה מולו צבא נחוש ודרוך שמוכן להגן על אזרחי ישראל וריבונותה. אני שב ומדגיש - האחריות היא על מדינת סוריה ומדינת לבנון לכל פעולה שתיעשה בשטחן או משטחן".

שר הביטחון גנץ יצא מישיבת הסיעה לקבל עדכונים על האירועים בצפון ובין השאר שוחח בטלפון האדום עם הרמטכ"ל אביב כוכבי. ראש הממשלה נתניהו קיבל עדכונים על הנעשה במהלך הישיבה, ולאחריה נכנס ללשכתו שם שוחח עם גנץ ועם כוכבי.

ראש הממשלה נתניהו עזב את הכנסת בדרך ללשכתו בקרייה בתל אביב, שם יכנס דיון ביטחוני בהשתתפות שר הביטחון, הרמטכ"ל וגורמים נוספים.

נעים קאסם, סגנו של מזכ"ל חיזבאללה, נסראללה, אמר אתמול בריאיון לרשת "אל-מיאדין" בלבנון כי בהנהגת הארגון השיעי החליטו לשמור על שתיקה בנוגע לתגובה על הרג פעיל בתקיפה שיוחסה לצה"ל. לדבריו שצה"ל "יכול לחשוב מה שהוא רוצה". קאסם טעל בראיון כי "משוואת הההרתעה בין ישראל לחיזבאללה עדיין קיימת", אך אמר כי "אין סימנים כרגע למלחמה".