השיבה מהודו: טסו לחפש ממצאים וחזרו עם עולים חדשים

וגם: חלום בלהות של לינות למלונאים בישראל, מצנחי זהב בטריגו וארנג'יאן, וקצת חדשות טובות בימי קורונה

חברי המשלחת להודו / צילום: משרד הביטחון
חברי המשלחת להודו / צילום: משרד הביטחון

הקורונה כאן והיא עוד תישאר, ובכל זאת בינתיים עוד ועוד שיאי תעופה נשברים בחסותה. כעת ישראייר רשמה לעצמה היסטוריה עם טיסה ראשונה להודו. שיא קודם ששברה ישראייר היה בטיסות מטען שהחברה הפעילה לסין, ושיא אחר כלל טיסות לאוקראינה עם מטוסי ATR שמיועדים לטיסות קצרות טווח.

ישראייר, על שבעת מטוסיה היא חברת התעופה הישראלית היחידה שמפעילה טיסות בימים אלה. ארקיע בתרדמת מאז חודש מרץ ו-45 מטוסי אל על עומדים על הקרקע. ישראייר טסה לאילת וליעדים נקודתיים בחו"ל גם לפי בקשות המדינה - טיסות שבימים כתיקונם כנראה שאל על הייתה מבצעת. אבל הימים אינם כתיקונם ואל על עסוקה בשיקום החברה וישראייר מוכיחה שהיא חברה קטנה עם יכולות מרשימות. 

הטיסה להודו כללה תיאומים מסובכים לרבות מעורבות הצנזורה לפרסום פרטים אודותיה עד להמראה. וכך, שני מטוסי האיירבוס 320 של ישראייר המריאו מתל אביב בדרכם למומבאי. בדרך עצרו לתדלוק באדיס אבבה ובדלהי ואחרי כ-15 שעות נחתו ביעד. על מטוס אחד הובל מטען ובמטוס השני היו גם כ-20 חברי משלחת מחקר ישראלית במסגרת משותפת למשרדי הביטחון, החוץ והבריאות, בהובלת מפא"ת (מנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון.

המשלחת המריאה להודו כדי לבצע ניסויים בטכנולוגיות ישראליות לאבחון בתוך דקות של נגיף הקורונה. בדיקה כזו יכולה להוות פריצת דרך בפתיחת השמים והיא כללה תיאומים במעורבות של שגריר ישראל בהודו ד"ר רון מלכא, שמלווה את החוקרים הישראלים. המשלחת תאסוף עשרות אלפי דגימות בתוך עשרה ימים ותעבירן לפיענוח במערכות מחשב מבוססות בינה מלאכותית. לפי הודעת משרד הביטחון "דיגום מסיבי זה יאפשר לקצר תהליכים ולקדם את אישור הטכנולוגיות". על המטוסים הועמסו גם טכנולוגיות ישראליות למאבק בקורונה ומכונות הנשמה המיוצאות להודו באישור חריג.

אבל זה לא נגמר בקורונה: בטיסת החזור לישראל צפויים להיות חמישה נוסעים מעניינים בתזמון לא פחות מעניין - מדובר בעולים חדשים מהודו בהם נוסעת בת 84 המלווה בקרובי משפחה כבני 60 ונוסע בן 74 המלווה בקרוב משפחה כבן 18. העולים החדשים ישתלבו בישראל בתזמון של משבר הקורונה והמשבר המדיני. הם כנראה ילמדו מהר שמכאן אפשר רק להמריא.

מיכל רז-חיימוביץ

חלום בלהות של לינות

את שנת 2020 יעדיפו המלונאים למחוק ולשכוח. נתוני הלינה שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משקפים את הנזקים שחולל משבר הקורונה לענף. מכ-1.7 מיליון לינות בחודשים ינואר ופברואר ששיקפו תפוסה ממוצעת של 59%, צנח מספר הלינות לתפוסה של 21% בחודש מרץ ועד ל-1% בלבד התפוסה הממוצעת בחודש אפריל שהיה אמור להיות כמדי שנה חודש מצוין למלונאים.

במאי התפוסה דשדשה לממוצע של 3.4% - פחות מ-5% לעומת התפוסה הממוצעת של מאי 2019 ובחודש יוני, עם פתיחת עוד מלונות והקלה בהנחיות - התפוסה הממוצעת עלתה ל-21% ומספר הלינות הגיע לזה שהיה בחודש מרץ כלומר 700 אלף לינות, 680 אלף מתוכם היו של ישראלים. ומי נהנתה (יחסית) מתיירי הפנים? העיר אילת שבה נרשמה תפוסה של 50%. בירושלים לעומתה באין תיירי חוץ אין אורחים והתפוסה בחודש יוני במלונות העיר הייתה כ-4%.

מיכל רז חיימוביץ

חדשות טובות

הסטארט-אפ JFrog פותח מרכז חדשנות חינמי ליזמים בתקופת הקורונה. החברה מזמינה לשרונה בת"א יזמים מתחומים שונים - מתחילים או מנוסים שרוצים להניע את העסק, אבל לא יכולים לשכור מקום. 

מצנח הזהב

האנרגיות של מראני: שינויים ועדכונים בדירקטוריון קבוצת הגז הטבעי אנרג'יאן: קימברלי ווד ואנדראס פרסיאנס יכהנו כדירקטורים  בקבוצת אנרג'יאן, כאשר ווד תחליף את אוהד מראני שמונה כחבר בדירקטוריון החברה הבת אנרג'יאן ישראל, ופרסיאנס יחליף את דייוויד בונאנו, שמסיים את כהונתו. מראני, בעברו מנכ"ל נתיבי הגז הטבעי לישראל ומנכ"ל הכשרה אנרגיה, יחליף בחברה הבת את סטאטיס טופוזוגלו, אחד ממייסדי הקבוצה שימשיך ויכהן כדירקטור בה.

----

ייקח את כל הקופה: אלי גורוביצ'י מצטרף לטריגו המפתחת טכנולוגיה לרשתות שיווק ומאפשרת לשלם ללא צורך בקופות, מיד ביציאה מהחנות. גורביצ'י שמונה לסמנכ"ל עסקי, שימש בעבר כמנכ"ל חטיבת מוצרי אבטחה גלובלית של ג'ונסון קונטרולס, הקים וניהל את DVTel, והיה מנכ"ל קבוצת הווידיאו בנייס. מיכאל גבאי, מנכ"ל טריגו, מסר כי הצורך במינוי גבר "עם הרצון של סופרמרקטים להימנע מלרכז אנשים בתור ובשל רתיעת צרכנים לגעת במקשים בקופות עצמיות".