גולדמן זאקס חוזר לסקר את טבע בהמלצת ניטרלי: צופה התייצבות במכירות ובשולי הרווח

להערכת האנליסט נייתן ריץ', הסביבה הגנרית נותרת מאתגרת, ולמרות שהדפלציה במחירי התרופות הגנריות כנראה כבר הסתיימה, ישנם גורמים אחרים שעדיין מקשים

קאר שולץ / צילום: כדיה לוי
קאר שולץ / צילום: כדיה לוי

אחרי למעלה משנה וחצי של הפסקה, בנק ההשקעות גולדמן זאקס חוזר לסקר את מניית טבע, וממליץ עליה בהמלצת "ניטרלי". ההמלצה מגיעה כחלק מתחילת סיקור של מספר חברות בתעשיית התרופות הגנריות, כאשר שתי המניות הנוספות שמסוקרות כעת בבנק, אמניל ואנדו, מקבלות המלצת "מכירה".

להערכת האנליסט נייתן ריץ', הסביבה הגנרית נותרת מאתגרת, ולמרות שהדפלציה במחירי התרופות הגנריות כנראה כבר הסתיימה, ישנם גורמים אחרים שעדיין מקשים. "החברות אמנם הסיטו את צנרות המוצרים שלהן לכיוון מוצרים מורכבים יותר וביוסימילר, אבל הניתוח שלנו בנוגע להשקות העתידיות מצביע על כך שהתרומה ממוצרים אלה עלולה לא לקזז את שחיקת המחירים והתחרות", כותב האנליסט. "ההליכים המשפטיים שטרם יושבו, הנוגעים לאופיואידים ולתיאום המחירים והשפעתם על התזרים החופשי, ממשיכים להוות אי-ודאות, ואנחנו לא סבורים שהשוויים אטרקטיביים יחסית לרמות ההיסטוריות".

באופן ספציפי על טבע, ריץ' מעריך שה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) יתייצב ב-2020, כשהתרופות אוסטדו, הביוסימילר ובמידה פחותה אג'ובי - יקזזו את המשך הירידה במכירות הקופקסון, בנדקה והגנריקה המסורתית. הוא רואה פוטנציאל בתוכנית של טבע לשיפור שולי הרווח, והוא מזהה גם "רוחות נגדיות" שישפיעו עליה לרעה בקיטון במכירות מוצרים מסוימים.

לדברי האנליסט, ההכנסות ושולי הרווח של טבע צפויים להתייצב אחרי שלוש שנים של ירידות, מאז רכישת אקטביס ואובדן הבלעדיות על הקופקסון. בהקשר של פשרת האופיואידים, המתווה שהושג ב-2019 כלל תשלום של 250 מיליון דולר במזומן ותרומה של תרופה בשווי 23 מיליארד דולר במשך עשור, פשרה שלהערכתו עלותה לטבע במזומן היא 3 מיליארד דולר בערך נוכחי נקי (NPV). "השיחות על הפשרה עדיין נמשכות (נדחו בשל מגפת הקורונה), וישנה אי-ודאות לגבי הסכום הסופי", כותב האנליסט ונוקב בטווח נרחב של חשיפה פוטנציאלית לטבע - 1.1-4.6 מיליארד דולר, על בסיס נתח השוק שלה בייצור האופיואידים בארה"ב.

מחיר היעד של גולדמן זאקס למניית טבע נקבע על 12 דולר, גבוה ב-3.9% מהמחיר בבורסה, והוא נגזר ממכפיל EV/EBITDA של 7.5 שהוא ברף הנמוך של המכפילים ההיסטוריים של טבע, ודומה לחברות אחרות בתחום, וזאת בשל עננת האי-ודאות שקשורה להליכי האופיואידים.