האם לשכת עורכי הדין מגלגלת יותר מ-150 מיליון שקל בשנה?

ח"כ אוסנת מארק טוענת כי "הלשכה מגלגלת למעלה מ-150 מיליון שקל, ועורכי הדין משלמים אגרה של יותר מ-1,200 שקל" • איך אפשר לעזור למארק לחסוך חצי מתקציב לשכת עוה"ד? הפנינו אותה לגוגל • "המשרוקית של גלובס"

אוסנת מארק, הליכוד / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אוסנת מארק, הליכוד / צילום: שלומי יוסף, גלובס

צוות המשרוקית תמיד שמח להראות לפוליטיקאים נתונים חדשים שיעזרו להם לקבל החלטה מושכלת. הפעם זכינו לסייע לח"כ אוסנת מארק מהליכוד. מארק נבחרה לייצג את הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, ובמקביל פתחה בקמפיין לביטול לשכת עורכי הדין. "60 שנה זה עובד כמונופול", היא אמרה לרוני בר און בראיון ל-103FM. "אתה יודע כמה כסף הלשכה הזאת מגלגלת? למעלה מ-150 מיליון שקל. אנחנו בתור עורכי דין לא יודעים מה היא עושה עם 150 מיליון שקל חוץ מג'ובים. עורכי הדין מחויבים לשלם אגרה למעלה מ-1,200 שקל. למה?"

מנין מארק שאבה את הנתונים? "תעשו חשבון", ענה לנו הדובר שלה: כ-80 אלף עורכי דין משלמים אגרה, עוד אלפי מתמחים משלמים על בחינות וקורסים, יש הכנסות מהשתלמויות וכנסים. הכול מסתכם בערך בסכום שמארק ציינה. למה לחשב? - שאלנו - האם התקציב לא פומבי? "הלשכה לא שקופה", הוא ענה.

גיגול פשוט מעלה שהתקציב דווקא זמין באתר הלשכה, כפי שהיה מאז 2002. ב-2020 הלשכה מגלגלת בערך 77 מיליון שקל - חצי מהאומדן של מארק. כ-60 מיליון שקל מתוכם, שמקורם בדמי חבר, מממנים את לשכת היו"ר, המועצה הארצית והמחוזות.
הדובר חזר אלינו מקץ ארבע דקות ותיקן: "הלשכה כן מפרסמת תקציב". שאלנו איך המספרים מסתדרים. הוא הסתכל בדוח וענה שלמיטב הבנתו הלשכה לא מדווחת על כל ההכנסות, למשל ממתמחים. הסבנו את תשומת לבו ל-18 מיליון השקלים שמיוחסים בתקציב לחמישה "משקים הסגורים" - פעילויות שנשענות על הכנסות עצמיות. מתמחים ובחינות הם "משק" כזה, ומגלגלים 6.3 מיליון שקל בשנה.

לשכת עוהד הוצאה מתוכננת ב2020
 לשכת עוהד הוצאה מתוכננת ב2020

כעבור שעה קלה קיבלנו תגובה רשמית: "הסכום שציינה ח"כ מארק התבסס על הערכה. מבדיקה נוספת מתברר שהסכום קטן ממה שציינה. עדיין מדובר בעשרות רבות של מיליונים שהלשכה מגלגלת בשנה. הטעות לא משנה את המהות".

אתר הלשכה גם מלמד שדמי החבר לא מגיעים בשום מקרה לסכום שמארק ציינה. 576 שקל לעו"ד מתחיל; 966 שקל אחרי השנה השלישית; 250 אחרי גיל 67. אחרי תוספת של 15% למשלמים מאוחר מגיעים לכל היותר ל-1,112 שקל. בממוצע, 71 אלף החברים (לא 80 אלף) משלמים 813 שקל בשנה.

בשורה התחתונה: דברי מארק לא נכונים. לשכת עורכי הדין מגלגלת כ-76 מיליון שקל בשנה, ופירוט ההכנסות וההוצאות מתפרסם באינטרנט מאז 2002. דמי החבר למשלמים מראש נעים בין 250 ל-966 שקל.

תחקיר: יפתח בריל