ועדת חוץ וביטחון מתריעה מפני הצפת מערכת הבריאות בחורף

הדאגה העיקרית הינה כ-30 אלף איש המסתובבים עם תסמיני שפעת מדי יום, כאשר כל אחד מהם עשוי לבקש ביצוע בדיקת קורונה • החשש מפני הצפת המערכת עם הצטלבות שתי המחלות, קורונה ושפעת, הינו גדול במיוחד

צבי האוזר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
צבי האוזר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) מתריעה בפני היערכות לא מספקת לקראת החורף. הדאגה העיקרית הינה כ-30 אלף איש המסתובבים עם תסמיני שפעת מדי יום, לפי מספרים הידועים למערכת הבריאות משנים קודמות. כל אדם עם תסמין שפעת (חום, כאבי שרירים, עייפות) עשוי לבקש לבצע בדיקת קורונה ו/או להגיע לקופת החולים ולחדרי המיון. החשש מפני הצפת המערכת עם הצטלבות שתי המחלות, קורונה ושפעת, הינו גדול במיוחד.

האוזר קיים דיון עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ועם המשנה למנכ"ל משרד הביטחון תא"ל רוני מורנו. התוכנית העיקרית לקראת החורף היא להכשיר את הצבא להשתלט על מציאות של חלוקת חיסונים מוגברת, תגבור חדרי מיון ופתיחת מרפאות נוספות כדי להתמודד עם עשרות אלפי פונים מדי יום.

האוזר סימן מספר נקודות עיקריות כאתגרים איתן יש להתמודד כבר עתה לקראת החורף, בתקופה שנותרה של פחות משלושה חודשים:

לדבריו, משרד הבריאות צריך לספק תרחיש ייחוס להיקף החולים בחורף, הן בשפעת והן בקורונה, על פי תחזיות. בהנחה שמדי יום (לפי שנים קודמות) כ-30 אלף איש, חשים בתסמיני שפעת, והשנה הם לא יידעו אם הם חולים בקורונה או בשפעת, מחייבת היערכות ספצפית. "בחורף רגיל אנחנו מדברים על סדר גודל ש-25% מן האוכלוסיה המפתחים תסמיני שפעת, זה עוד לפני שהיתה לנו הקורונה ולכן זה הופך את קופות החולים לקו ראשון ואת חדרי המיון לקו שני", אמר האוזר בתדרוך בסיום הישיבה.

השאלה הנוספת שאליה יש להיערך, היא מה הם הטיפול וההכוונה לציבור למקרה שאדם חולה הן בקורונה והן בשפעת, האם יתכן כלל להיות חולה בשתי המחלות במקביל. לדבריו, החוקרים האפידימיולוגיים עדיין לא יודעים להשיב לכך.

חשיבותם של חיסוני שפעת

בועדת חוץ וביטחון הדגישו את היעד של ביצוע 5 מליון חיסונים נגד שפעת עד לראשית החורף. בשנה רגילה מתחסנים כ-2.5 מליון איש נגד שפעת וכעת המדינה צריכה לבצע רכש מוגבר של כ-3 מליון חיסונים. "מדובר במירוץ עולמי לרכש חיסונים, יש כאן עלויות גבוהות ומשרד הבריאות צריך לאשר ספקים. אנחנו נמצאים כיום בפער של 40% ברכש, ויש לצמצם את הפער עד לחודש ספטמבר", אמר האוזר.

מבחינת ועדת חוץ וביטחון, יש להתייחס ליעד של 5 מיליון מחוסנים כמבצע צבאי. יש להשלים אותו תוך 30 יום כאשר צה"ל מגויס לביצוע משימת החיסון ההמוני.

נושא נוסף הנמצא על הפרק הוא הגברת מספר בדיקות הקורונה היומיות. כיום מבוצעות בישראל בין 12 אלף ל-20 אלף בדיקות מדי יום, כאשר באחד מימי השיא, הגיעו עד ל-30 אלף בדיקות ביום. לדבריו, היעד לקראת החורף צריך להיות 60 אלף בדיקות מדי יום, כלומר הכפלת המצב הנוכחי. וכאן ועדת חוץ וביטחון מבקשת מן המערכת להיערך עם צוותים, רכש מטושים, תיפקוד מעבדות, ועמדות ביצוע בדיקות.