ועדת הכספים אישרה את המענקים לאזרחים. זה המתווה החדש

שר האוצר ישראל כ"ץ ויו"ר ועדת הכספים משה גפני סיכמו כי משפחה עם ארבעה ילדים תקבל 500 שקלים עבור כל ילד • משפחות יקבלו 300 שקל על כל ילד נוסף • חיילים משוחררים יקבלו מענק נוסף של 500 שקל

משה גפני, ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן - דוברות הכנסת, מארק ישראל סלם - ג'רוזל
משה גפני, ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן - דוברות הכנסת, מארק ישראל סלם - ג'רוזל

ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המענקים החד פעמיים לאזרחים. על פי שינוי המתווה שהכניסה ועדת הכספים עד הילד הרביעי, יהיה גובה המענק 500 שקל, מהילד החמישי והלאה יעמוד המענק על 300 שקל. מליאת הכנסת מכונסת כעת לקראת ההצבעה הסופית על הצעת חוק זו וחוק התכנית הכלכלית.

הצעת חוק המענקים קובעת חלוקת מענקים חד-פעמיים לאזרחי ישראל, במטרה לעודד את הצריכה ואת התעסוקה ולהניע את גלגלי הכלכלה הישראלית.

עבור תושב ישראל מעל גיל 18 או נער או נערה נשואים, ישולם מענק חד-פעמי בסכום של 750 שקל. משפחה עם ילד אחד מתחת לגיל 18 תקבל 2,000 שקל, משפחה עם שני ילדים תקבל 2,500 שקל, משפחה עם שלושה - 3,000 שקל, משפחה עם ארבעה - 3,500 שקל, חמישה ילדים - 3,800 שקל, שישה ילדים - 4,100 שקל, שבעה ילדים - 4,400 שקל, שמונה ילדים - 4,700 שקל, תשעה ילדים - 5,000 שקל, 10 ילדים - 5,300 שקל וכן הלאה. 

כמו כן, קובע החוק כי תוענק תוספת של 750 שקל נוספים למענק, לאוכלוסיות של מקבלי קצבאות וגמלאות שונות המנויות בהצעה. כן מוצע לשלול זכאות למענק ותוספת למענק, למעט מענק בעד ילד, מיחיד שהכנסתו בשנת 2018 עולה על 651 אלף שקל. עוד הוסיפה הוועדה להצעת החוק, כי לא יתבצע קיזוז בגין חובות כנגד המענקים.

במהלך הדיון עדכן שר האוצר ישראל כ"ץ כי יחולקו לחיילים בודדים משוחררים מענקים בסכום של 4,000 שקל, בהיקף של 8 מיליון שקל. בנוסף ציין השר כי כלל משרתי הסדיר ששוחררו או ישוחררו במהלך כל שנת 2020, יהיו זכאים למענק של 500 שקל נוספים על 750 שקל שהם זכאים להם במסגרת חוק המענקים החד פעמיים. התוספת הינם לחיילים משוחררים וכן למשרתי שירות לאומי ואזרחי שמסיימים את שירותים בתקופה הזו. התוספת תוענק במסגרת חוק החיילים המשוחררים. 

דיון סוער בוועדה

השינויים במתווה נחשפו הבוקר "בגלובס". ההסכמה עליהם התקבלה לאחר דיון סוער בוועדה שבתחילתו ניסה כ"ץ להכחיש את המתווה החדש ואת המגעים עם גפני וחברי ועדת הכספים.

הישיבה הופסקה וכ"ץ נכנס ללשכתו של גפני, שם מחה על ההדלפה של המגעים, וגם על כך שחבר הכנסת מיקי זוהר שעימו התעמת, העלה בוועדה הצעה אחרת. לאחר דיון בלשכתו של גפני, סוכם על המתווה לעיל, שעלותו יותר ממאה מליון שקל תוספת ל-6.5 מיליארד שקל עלות תוכנית המענקים כולה. בלחצם של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה סוכם עוד על הגדלת המענק לחיילים משוחררים.