פרופ' גמזו מציג את התוכנית להתמודדות עם הקורונה: "לא ניתן יותר הגבלות שאין בהן היגיון"

התוכנית "מגן ישראל" משלבת אספקטים רבים של התמודדות מקומית עם תחלואה, הגברת מודעות והקמת מערך יעיל לקטיעת שרשראות הדבקה • גמזו: "כשנוריד את מקדם ההדבקה מתחת ל-1, הרבה מאוד אזרחים יוכלו לחזור אל הכלכלה"

פרופ' רוני גמזו צילום: איל יצהר
פרופ' רוני גמזו צילום: איל יצהר

פחות משבוע לאחר שנכנס לתפקידו, חושף היום פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל בית החולים איכילוב ולשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, את תוכניתו להתמודדות עם משבר הקורונה - "מגן ישראל". במסיבת העיתונאים משתתפים גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות יולי אדלשטיין.

את מסיבת העיתונאים פתח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר: "אנחנו פועלים במספר חזיתות. הביטחונית, הכלכלית. אבל הכל מתחיל בחזית הבריאותית, שנועדה לשמור על הבריאות והחיים שלכם. בשבוע שעבר מינינו את פרופ' גמזו לפרויקטור הממונה. גמזו יציג היום תוכנית. אם צריך לתמצת אותה במילה אחת, היא 'ביחד'. אנחנו פועלים ביחד ומגבים אותו ביחד. לא סתם בני גנץ פה. אני מצפה מכל שרי הממשלה לתת גיבוי לתוכנית ומכל האזרחים לשתף איתה פעולה".

לאחריו, דיבר לראשונה במסיבת עיתונאים במסגרת ניהול משבר הקורונה שר הביטחון, בני גנץ, ואמר כי "לפני כשעה אישרתי את הקמת המפקדה לקטיעת שרשראות ההדבקה יחד עם רוני גמזו. מערכת הביטחון יחד עם כל המעורבים בעניין יעמדו לצורך כל דבר שקשור למערכת הקורונה. צה"ל יודע לנצח מלחמות, והוא יעמוד לרשות המדינה בעניין הזה".

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמר "על מנת לנצח במלחמה, צריך לאסוף נצחונות בקרבות. בקרב הבלימה הצלחנו. לא במספרים טובים, אבל עצרנו את העלייה. היום אנחנו יוצאים לקרב נוסף; קרב הורדת העקומה כלפי מטה. אנחנו יוצאים לקרב על יסודות טובים של הדברים שנבנו עד כה, על ידי משרד הבריאות, פיקוד העורף וכלל משרדי הממשלה. מערכת הבריאות חזקה יותר, עם רופאים ואחיות שנקלטים בימים אלה, עם ניסיון שצברנו ועם צוות מקצועי שמצטרף עליו רוני גמזו כממונה על המאבק בקורונה. יחד איתנו, בסיוע שכבר קיבל גמזו וימשיך לקבל מכל צמרת המשרד, אני סמוך ובטוח שנוכל לנצח את הנגיף. ביחד, עם כלל אזרחי ישראל, נוכל לנצח".

"כל מגבלה שתצא תהיה ברורה מקצועית"

פרופ' גמזו מתחיל להציג את התוכנית: "אזרחי מדינת ישראל, לפני כארבעה ימים קיבלתי את המנדט להכין תוכנית ולעמוד במשימה המורכבת של מיגור הקורונה. אין זמן, הייתי חייב להכין את התוכנית מהר ולחשוב מה אנחנו צריכים לעשות. בתוך בתי החולים מתחילה מצוקה, בקהילה מתחילה מצוקה, התחלואה גדולה. אנחנו נמצאים אל מול מחלה שעדיין מתקדמת, למרות המאמצים שנעשו. אנחנו חייבים לפעול במהירות. יכול להיות שבתי החולים יגיעו לאי ספיקה; ביקשתי מהאחיות ומהרופאים הטובים ביותר להרים את הדגל האדום, ולהיות הברומטר של אי ספיקה". 

עיקרי תוכנית מגן ישראל / צילום: צילום מסך
 עיקרי תוכנית מגן ישראל / צילום: צילום מסך

גמזו מציג שקף, בו רואים את מקדם ההדבקה, ומסביר כי שאיפתו היא להורידו מתחת ל-1. כך, יופחת העומס על בתי החולים ותופחת ההדבקה. "זה תהליך שבו כל מדינת ישראל צריכים להיות שותפים: הקטנת ההדבקות. מדובר במעין משיכת חבל, שכולנו צריכים להשתתף בה. כשנוריד את מקדם ההדבקה מתחת ל-1, הרבה מאוד אזרחים יוכלו לחזור אל הכלכלה, אל הפריחה. הרבה מאוד אזרחים היום נמצאים במצוקה כלכלית, עסקים קורסים, אנחנו מבינים את זה. אנחנו יכולים לעשות את המאמץ ולנצח את זה. זה דורש את כולנו".

גמזו התייחס לחוסר האמון הציבורי: "אנחנו צריכים לעשות חוזה חדש בנינו ובין האזרחים. יש בעיה של התערערות האמון. בשבועות האחרונים ראינו ירידה באמון, וזה גרם לעליית המגפה. מצד הממשלה, החוזה החדש אומר: שקיפות, מקצועיות, ענייניות ושיתוף. לא ניתן יותר הגבלות שאין בהן היגיון ונקטין את ההגבלות ככל הניתן. נקבל החלטות מקצועיות. אני האחראי. אני לא אתן שיהיו הגבלות שיפגעו בכלכלה ושאין בהן היגיון. זה החוזה החדש שאנחנו חותמים עליו. מצד האזרחים אני צריך אמון, התלכדות, התגייסות להורדת מקדם ההדבקה. מאוד חשוב שנתקדם קדימה ונציית להנחיות".

באשר לקטיעת שרשראות ההדבקה, הסביר גמזו כי הסמכויות יועברו לצה"ל. "אנחנו צריכים בעצמנו לבצע קטיעה יותר אפקטיבית של שרשרת ההדבקה. היום - זה לא קורה. התהליך לא מסובר. סליחה משרד הבריאות: זה לא שלנו. זו לא רפואה, אלא הנדסה. אני שמח שצה"ל לוקח את זה. יש לו את היכולות, הטכנולוגיות והכלים. אנחנו נקטע את שרשרת ההדבקה, ואנחנו נעשה את זה טוב. בסופו של דבר, זה הלב של עצירת המגפה. אנחנו צריכים להכין תשתית שתעבוד לאורך זמן".

"אנחנו צריכים להקפיד על עטיית מסכה. שימו לב לארה"ב; במקומות שבהם שיעור עטיית המסכה היה נמוך, התחלואה גבוהה. למשל, אריזונה ואלבמה. במקומות שבהם האזרחים עטו מסכה, התחלואה פחתה. במדינת ישראל האזרחים משתפים יותר ויותר פעולה בנושא, אבל זה עדיין לא מספיק. אנחנו צריכים להגיע ל-100%. המסכה מגנה עלינו, על המשפחה שלנו, על הקשישים. אני אומר לילדים: תגידו לאמא ואבא לשים מסכה".

"הריחוק החברתי עדיין לא עובד טוב. הוא גורם להדבקות, וכך לא נשיג את הורדת מקדם ההדבקה", ציין גמזו. "התהליך לא נגמר בלומר לכם לשים מסכות ולשמור על ריחוק פיזי. מדינת ישראל רוצה לנוע קדימה. בלב ליבה של התוכנית: החוזה החדש בנינו. מינימום הגבלות, כשכל מגבלה שתצא תהיה ברורה מקצועית, בקביל למקסימום משמעת. את שרשראות ההדבקה - אותן משרד הבריאות לא הצליח לקטוע - יבצע צה"ל. עניין נוסף הוא מידע אחיד וקבוע לציבור; אני מתחייב, ואני אחראי, שיהיה מידע אחיד, מסודר, קבוע ומעורר אמון. כל מערכת הבריאות מאחוריי, מכירים את הידע והיכולת שלי. כולם אומרים שזו הדרך. אני באמת מבקש: תנו לנו להוביל הלאה ולמגר את הקורונה. מעבר לזה, יש עוד תוכנית גדולה וארוכה. אבל אני בטוח בדבר אחד: ישראל תצליח, אנחנו נצליח. אפשר להוריד את קצב התחלואה. אני מתחייב שאני אמשיך עם החוזה בנינו, אנחנו נלך את הדרך הזו. תעזרו לנו, יחד נמגר את הקורונה".

בעניין איכוני השבכ, אמר גמזו "איכוני השבכ עוזרים לנו להכניס אנשים לבידוד בזמן אפס. אנחנו לא מצליחים לעשות את זה אחרת. זה עוזר לנו לקטוע ולהקטין את התחלואה. לכן, בינתיים זה צריך להישאר. צה"ל יכול בתוך שבועיים להקים מערך שיקטע שרשראות הדבקה ב-48 שעות. עכשיו אנחנו בנקודת זמן של השבועיים-שלושה הקרובים. את האפקט של קטיעת שרשראות ההדבקה אותה יבצע צה"ל, נראה רק בעוד שלושה-ארבעה שבועות".

"אנחנו מדברים המון על נדבקים, סופרים חלים, קלים, מחלימים, ושוכחים לספור את ההשפעות על הכלכלה, על החברה, על הקריסות", ציין גמזו. "אני רוצה את זה יותר בפרונט. זו מגפה שכאיש רפואה אני לקחתי בה צעדים של סגירת המדינה. צריך לשים בפרונט את הכלכלה. אנחנו לא שוכחים את החולים - לא הקשים, לא הנפטרים. אבל צריך לעשות את האיזון. המטרה שלנו היא לאזן רפואה, חברה וכלכלה. החוכמה של ממשלה שמטפלת בקורונה היא חוכמת האיזון".

לגבי שינוי מדיניות הסגרים ויישום מודלים שונים ומדדים, אמר גמזו: "כל השימוש במילה סגר הוא שימוש קדוש. זה צעד מאוד עוצמתי, ואנחנו לא נמהר לסגור אזורים. זו לא הדרך. אנחנו רוצים לבצע, בדומה למדינות אחרות, תהליך של שינוי צבעים המשתנים לפי רמת התחלואה, כך שיווצר באופן אוטומטי מדרג של מגבלות. אנחנו נכנסים עכשיו לתהליך הזה עם הרשויות המקומיות ופיקוד העורף, זה לא פשוט, אבל נגיע לזה".

באשר לשאלה על הדחת ח"כ יפעת שאשא ביטון מראשות ועדת הקורונה, אמר נתניהו: "אנחנו פועלים במאמץ מאוד גדול. היום ביקרתי עם שר הבריאות בסורוקה. הרופאים נושאים בעול בקו החזית. ככל שהיכולת שלהם מגיעה לרמת הספיקה, נצטרך לחשוב על צעדים שאנחנו לא רוצים לבצע אותם. כדי להגיע לזה, אנחנו צריכים משמעת. מצד האזרחים ובממשלה. אי אפשר להתפצל, אנחנו נעשה את מה שצריך כדי לתת למדינת ישראל לנצח את המחלה הזו. אם נרד מתחת למקדם הדבקה של 1, אנחנו מתחילים לנצח. אם נעלה למעלה, נצטרך לעשות צעדים קשים ואנחנו לא רוצים את זה".

התוכנית הלאומית למיגור הקורונה, אותה חיבר גמזו לאחר שקיים פגישות ושיחות עם גורמים רבים בימים האחרונים, נקראת "מגן ישראל", והיא משלבת אספקטים רבים של התמודדות מקומית עם תחלואה, הגברת מודעות והשבת האמון הציבורי, הקמת מערך יעיל לקטיעת שרשראות הדבקה ועוד. עיקרי התוכנית הם העברת הסמכות על החקירות והבדיקות לצה"ל והרחבה משמעותית של מספר הבדיקות, בשילוב של טיפול מיוחד באזורים אדומים, והקלות באזורים ירוקים.