איי.סי.אל: ירידה בהכנסות ומעבר להפסד תפעולי של 169 מיליון דולר ברבעון השני

החברה צופה כי מגפת הקורונה "תביא להשפעה מתמשכת על תוצאותיה במהלך המחצית השנייה של שנת 2020, לרבות, אך לא רק, השפעה על ההכנסות והרווח התפעולי" • המנכ"ל רביב צולר: "הרווחיות צפויה לגדול דרך חיסכון שנתי של כ-50 מיליון דולר החל מ-2021"

רביב צולר, מנכ"ל איי.סי.אל / צילום: נטלי כהן קדוש
רביב צולר, מנכ"ל איי.סי.אל / צילום: נטלי כהן קדוש

מגפת הקורונה פגעה קשות בתוצאותיה של חברת הדשנים והכימיקלים איי.סי.אל (לשעבר כיל) ברבעון השני של השנה.

החברה הציגה היום ירידה של כ-16% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-1.2 מיליארד דולר,  על רקע ירידת מחירי הסחורות נמוכים וכן מירידה בביקוש לתרכובות ברום, ומעבר להפסד תפעולי של 169 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של כ-240 מיליון דולר ברבעון המקביל. בשורה התחתונה דיווחה הבוקר איי.סי.אל, אותה מוביל המנכ"ל רביב צולר, על הפסד נקי של 168 מיליון דולר ברבעון האחרון, לעומת רווח של 158 מיליון דולר ברבעון המקביל. 

איי.סי.אל  רשמה ברבעון הפרשות, שאינן תזרימיות ברובן, בסך כולל של 297 מיליון דולר, בגין הפסקת פעילות שאינה רווחית לייצור ומכירת סלע פוספט מישראל, הפרשה בגין האצת איחוד פעילויות ייצור והתייעלות נוספת בפעילות האשלג בספרד וצמצום של כ-250 עובדים, בעיקר באמצעות תכניות לפרישה מוקדמת.

הרווח התפעולי המתואם (ללא הפרשות חד פעמיות) הסתכם בכ-128 מיליון דולר, ירידה של 44% בהשוואה לרבעון השני של 2019.

מהדוחות עולה כי מחיר טון אשלג עמד בממוצע ברבעון השני על 226 דולר, ירידה של 22% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. 

את המחצית הראשונה של השנה סיימה איי.סי.אל עם ירידה של כ-11% בהכנסות לעומת החצי הראשון של 2019, לרמה של כ-2.5 מיליארד דולר, ומעבר להפסד תפעולי של 37 מיליון דולר לעומת רווח תפעולי של כ-467 מיליון דולר בתקופה המקבילה. ההפסד הנקי בחצי הראשון עמד על 108 מיליון דולר, לעומת רווח של 297 מיליון דולר בחצי המקביל. 

הרווח הנקי המתואם ברבעון השני הסתכם בכ-72 מיליון דולר, ירידה של 52% לעומת הרבעון המקביל. בחצי הראשון של השנה נרשמה ירידה של 56% ברווח הנקי המתואם לעומת התקופה המקבילה והוא הסתכם בכ-132 מיליון דולר.

החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד רבעוני של 36 מיליון דולר לבעלי מניותיה. 

בחברה מציינים כי במהלך המחצית הראשונה של שנת 2020 המשיכו מרבית מתקני הייצור שלה ברחבי העולם לפעול ללא הפרעה, והפעילויות הוגדרו עסקים חיוניים על-ידי הרשויות הממשלתיות הרלוונטיות. בישראל, המשיכו מתקני החברה בפעילות במתכונת ייצור מלאה, והמפעלים בים המלח אף הגיעו לשיא בייצור האשלג לחציון ראשון, בעקבות שדרוג המתקנים ברבעון הרביעי של שנת 2019 ועל אף האתגרים שהציבה מגפת הקורונה.

תוצאות איי.סי
 תוצאות איי.סי

חלק מהקבלנים החיצוניים הפועלים עבור החברה, הודיעו על התקיימות סעיף "כוח עליון" ( force majeure ), מה שהביא להשהייתם של מספר פרויקטים של החברה, לרבות הקמת הרמפה החדשה בספרד, פרויקט קציר המלח ותחנת השאיבה P-9 בים המלח. ההשפעה הכספית הצפויה עקב העיכוב בפרויקטים האמורים אינה מהותית לעסקי החברה.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה עמד על כ-177 מיליון דולר ברבעון, לעומת תזרים של 239 מיליון דולר ברבעון המקביל. 

עוד מציינים באיי.סי.אל כי "למגפת הקורונה הייתה השפעה שלילית על ביצועיה העסקיים של החברה במהלך המחצית הראשונה של השנה, כאשר ההכנסות פחתו בעיקר כתוצאה מירידה בביקוש לחלק ממוצרי מגזר המוצרים התעשייתיים, לרבות תמיסות צלולות, כתוצאה מירידה משמעותית במחירים ובביקוש לנפט, וכן מעכבי בעירה מסוימים, עקב הירידה בפעילות בענפי הרכב, האלקטרוניקה והבנייה. בנוסף, פעילויות החברה הושפעו לרעה בסך של כ-35 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מירידה בייצור באירופה ועלויות תפעול נוספות הקשורות במגפת הקורונה. השפעות שליליות אלה קוזזו בחלקן על-ידי יוזמות וצעדי התייעלות שיושמו בחברה".

על רקע השפעתה המתמשכת של מגפת הקורונה על הכלכלה העולמית, החברה צופה כי היא "תביא להשפעה מתמשכת על תוצאותיה במהלך המחצית השנייה של שנת 2020, לרבות, אך לא רק, השפעה על ההכנסות והרווח התפעולי, כתוצאה מהירידה בביקוש הגלובלי לחלק ממוצרי החברה בשוקי הקצה, והגבלות בטיחות וגהות המשפיעות על פעילות החברה. בשלב זה, החברה ממשיכה להגיב לסביבה העסקית המתפתחת, ותמשיך להתאים את עסקיה לכלכלה בצל המגפה ולנקוט בצעדים הנדרשים על מנת להמשיך ולחזק את יעילותה התפעולית, בכדי להפחית את השפעת מגפת הקורונה על עסקיה, לרבות יוזמות בין-מגזריות לחיסכון בעלויות".

מניית איי.סי.אל רשמה מתחילת השנה ירידה של 34% ושוויה של החברה הצטמק לכ-13.5 מיליארד שקל. 

המנכ"ל רביב צולר ציין כי "על רקע מחירי הסחורות הנמוכים והאתגרים שמגפת הקורונה מציבה בפנינו, החוסן של פעילותה של ICL בא לידי ביטוי בביצועים התפעוליים ובתזרים המזומנים שייצרנו גם ברבעון השני. אנו ממשיכים להתמקד ביעדים האסטרטגיים שלנו, וההפרשות המיוחדות, שברובן אינן תזרימיות, אשר נרשמו במהלך הרבעון השני, קשורות אליהם ישירות. הרווחיות של ICL צפויה לגדול דרך חיסכון שנתי של כ-50 מיליון דולר החל משנת 2021, הודות לתוכניות התייעלות אסטרטגיות שיזמנו, אשר הואצו לאור מגפת הקורונה ויושמו בכל המגזרים העסקיים של החברה, על מנת להגדיל את שעורי הרווחיות ואת ייצור המזומנים".

"על אף שמגפת הקורונה תמשיך להשפיע, ככל הנראה, על תוצאת החברה בחודשים הקרובים, אנו ממוצבים היטב בשוקי היעד שלנו וממשיכים לחזק את סל המוצרים המיוחדים המגוון של החברה, על ידי מינוף יכולות החדשנות שלנו, הידע הצבור והפריסה המשמעותית של מערכי ההפצה שלנו בשוקי יעד מרכזיים", הוסיף צולר.