סכסוך העבודה בארקיע מסלים: מאות עובדים הפגינו מול בית היו"ר

לטענת עובדי החברה אשר מושבתת מאז מרץ "בעלי החברה מנסים ללא הרף לטרפד את קבלת ההלוואה, להתחמק מחתימה על הסכם קיבוצי וכל זאת כדי לדחות ככל שניתן את הפעלתה של החברה, אם בכלל" • חורמרו: "אנו עושים כל שביכולתנו כדי להפעיל את החברה"

אחרי שהכריזו על סכסוך עבודה, הפגינו מאות עובדי ארקיע מול משרדי החברה ומול ביתו של היו"ר אבי חורמרו. בבקשה לאישור סכסוך העבודה שהגישו נציגי העובדים להסתדרות נומק כי מאז חודש מרץ עובדי ארקיע נשלחו לחל"ת, החברה נכנסה להדממה ולא נעשה דבר על מנת להחזיר אותה לפעילות. נציגות העובדים טוענת כי ניסתה להיפגש עם ההנהלה במטרה לגבש את אופן החזרה לשגרה אולם הצעתם נדחתה, זאת בטענה כי אין צפי לחזרה. העובדים טוענים נגד ההנהלה כי היא לא קידמה את האפשרות ליטול הלוואה בהיקף של 100-130 מיליון שקל בערבות מדינה בשיעור של 75%, בדומה לזו שכבר נטלה ישראייר (בסכום של 140 מיליון שקל).

העובדים טוענים בנוסף לחוסר ודאות "כאשר מחד הבנק דורש התייעלות והסכם קיבוצי המסדיר זאת, כאשר נציגות העובדים התגייסה לקראת מו"מ לחתימת הסכם הכולל ברובו הפחתות שכר וקיצוצים נרחבים בכוח האדם אשר יאפשרו פתיחת החברה וחזרתה לפעילות.

"מאידך, בעלי החברה מנסים ללא הרף לטרפד את קבלת ההלוואה, להתחמק מחתימה על הסכם קיבוצי וכל זאת כדי לדחות ככל שניתן את הפעלתה של החברה, אם בכלל". כוונת העובדים היא להפעלת הטיסות לאילת בשלב ראשון, קו שבו ארקיע שלטה ב-70% נתח שוק לפני המשבר ושכיום מופעל בלעדית על ידי ישראייר. עובדי ארקיע שמספרם מונה 540 איש ואישה מחזיקים ב-30% מהבעלות על החברה ביחד עם האחים נקש המחזיקים ב-70% הנותרים.

מבחינת העובדים ההפגנות הן צעד ראשון במחאה. עליזה בלאיש, יו"ר עובדי ארקיע, מסרה כי: "ארקיע זה הבית שלנו. מעל 70 שנה שאנחנו מטיסים את אזרחי ישראל, ועכשיו, בחסות הקורונה, החליטו בעלי החברה להשבית את פעילותה. האחים נקש מייבשים את החברה במתכוון. איך ייתכן שהמתחרים שלנו כבר טסים, ואנחנו עדיין על הקרקע עם כמעט כל העובדים בחל"ת? איפה הציונות, הערכים והרגש?

"אנחנו קוראים לבעלי החברה לזכור שמאחורי השמות יש אנשים, משפחות ומותג מפואר. לא נשב בחיבוק ידיים ונראה את הבית שלנו קורס. חברת ארקיע היא לא רק חשבון של הכנסות והוצאות. היא חברה של עובדים מסורים שנותנים את הנשמה שלהם למען החברה. עובדים שבמשך שנים רבות ידעו להביא ממון רב לכיסם של הבעלים, ואז האחים נקש חככו ידיים בהנאה. אני מציעה לאחים נקש לא לשכוח מאיפה הם באו".

אבי חורמרו הגיב להפגנת עובדי החברה באמרו כי: "ליבי עם מאות העובדים ובני משפחותיהם, אשר אני מכבד את זכותם להפגין. אנו נמצאים בעיצומה של תקופה קשה, בלתי מוכרת ושלא ניתנת הייתה לצפייה, שעוברת על העולם כולו, המשק הישראלי בכלל ועל ענף התעופה בפרט. מגפת הקורונה מעמידה אותנו בפני אתגרים רבים, ועל אף זאת אנו עושים כל שביכולתנו כדי להפעיל את החברה.

"בניגוד לנאמר, אנו פועלים כדי לקבל את ההלוואה בערבות המדינה, אך חשוב לדעת שגם אם נקבל אותה יהיו פעולות רבות אותן נהיה חייבים לבצע כדי להבטיח את חוסנה של ארקיע. אני פונה אליכם ציבור העובדים - השותפים שלנו, אנא שתפו איתנו פעולה ונהגו באחריות לטובת עתיד החברה ועובדיה".