האיחוד האירופי מתקרב לעמדה הניצית של טראמפ ומטיל סנקציות על סין

אחרי ארה"ב, בריטניה, ניו זילנד ואחרות, גם האיחוד מתנגד ל"חוק הביטחון הלאומי" הסיני שפוגע בזכויות אזרח בהונג קונג • "אנחנו מתעקשים לשחק שח איתם, בזמן שהם מתאגרפים איתנו" • מטעם סין נמסר: "סין מתנגדת בתוקף לצעדים המוטעים של האיחוד"

המשטרה עוצרת מפגינים פרו־דמוקרטים בהונג קונג, בשבוע שעבר / צילום: TYRONE SI, רויטרס
המשטרה עוצרת מפגינים פרו־דמוקרטים בהונג קונג, בשבוע שעבר / צילום: TYRONE SI, רויטרס

האיחוד האירופי הטיל עיצומים על סין בגלל אופי טיפולה בהונג קונג, ובכך התקרב לעמדה הניצית יותר של ממשל טראמפ. "סין מתנגדת בתוקף לצעדים המוטעים של האיחוד, והיא קיימה שיחות רציניות על כך עם הצד האירופי", מסר דובר מטעם סין.

העיצומים כוללים הגבלת ייצוא של ציוד שסין עשויה להשתמש בו לדיכוי תושבי הונג קונג, והערכה מחדש של הסכמי הסגרה לאור הטלת חוק הביטחון הלאומי הדרקוני על הונג קונג. בריטניה, שעזבה השנה את האיחוד האירופי, השעתה לאחרונה את אמנת ההסגרה שלה עם הונג קונג.

ממשלות האיחוד האירופי יפעלו גם להקלת מתן אשרות כניסה ומקלט לתושבי הונג קונג. האיחוד ציין שהוא עשוי לנקוט צעדים נוספים בסוף השנה.

באיחוד רוצים גישה הוגנת יותר לשוק הסיני

תגובת סין לסנקציות לא איחרה לבוא. משלחת סין לאיחוד האירופי קראה לו "להפסיק להתערב בענייני הונג קונג ובענייניה הפנימיים של סין בכל צורה".

"תושבי הונג קונג יודעים היטב שהפיקוח עליהם במסגרת עקרון 'מדינה אחת, שתי שיטות', הוא לגיטימי, ורובם המכריע תומך בחוק החדש", אמר דובר מטעם סין.

העיצומים החלו ביום שבו נציגי האיחוד וסין קיימו סבב שיחות על הסכם השקעות שנדון זמן רב. באיחוד האירופי מקווים שההסכם יעניק לחברות אירופאיות גישה רחבה והוגנת יותר לשוק הסיני. דוברים אירופאים אמרו שעמדותיה של בייג'ינג בנושאים אלו מסכנים את היחסים בין הצדדים.

לפי הודעה סינית על השיחות הללו, "קונצנזוס ותוצאות חיוביות" הושגו על הסכם ההשקעות ועל נושאים נוספים. סגן נשיא הנציבות האירופית, ולדיס דומברובסקיז, אמר ששני הצדדים "צריכים להתייחס לנקודות השנויות במחלוקת, כמו הדדיות, באופן שבו מתייחסים לחברות משני הצדדים".

בשנה שעברה תייג האיחוד האירופי את סין כ"יריבה מערכתית", והגביר מאז את הפיקוח על השקעות סיניות באירופה. בריסל הזהירה את בייג'ינג שללא הסכם השקעות היא לא תחתום על הסכמים כלכליים חדשים.

חששות משותפים ביחס לסין

עסקים אירופאים, בייחוד חברות גרמניות, תלויים בשוק הסיני לצורך רווחים וצמיחה, ולכן קרע עמוק כמו זה שבין ארה"ב וסין אינו צפוי. כמה פקידים אירופאים חוששים שהאיחוד האירופי עלול לנקוט עמדה "אמריקאית" מדי כלפי בייג'ינג, אך רובם מאמינים שלארה"ב ולאירופה יש חששות משותפים ביחס לסין, למרות שאירופה מעוניינת במדיניות עצמאית שתשקף את האינטרסים שלה.

אבל בסימן לכך שהגישות כלפי סין מתקרבות לאלו של ארה"ב, וושינגטון ובריסל החלו בשיחות על יצירת ערוץ טרנס־אטלנטי חדש לתיאום עמדות מול סין. השיחות על יצירת פורום עמדה משותף נתפסות בבריסל כמבחן לשיתוף הפעולה כלפי סין, בין היתר מפני שממשל טראמפ חזר ומתח ביקורת על אירופה בשלוש השנים האחרונות, והטיל מכס על מוצרים אירופאים. האירופים רואים בהכרה אמריקאית בכך שבריסל לא תמיד תאמץ את מדיניות ארה"ב כלפי בייג'ינג כתנאי קריטי להצלחת הפורום החדש.

האירופים מעוניינים להפריד את הפורום החדש מהדיונים הדו-צדדיים הנמשכים על המסחר עם סין ועל טכנולוגיות כמו הדור החמישי בסלולר. הם רואים את הפורום יותר ככלי לניתוח משותף של איומים של מדיניות החוץ הסינית האגרסיבית החדשה וככלי לתיאום תגובה, ולא כברית עם עמדה אחידה.

לפני שטראמפ נכנס לבית הלבן בתחילת 2017, וושינגטון ובריסל דנו בקביעות בנושאים אלו, אמרו נציגים משני הצדדים, ולכן הפורום החדש רק יחדש תקשורת שנתקעה.

השינוי בעמדת האיחוד האירופי כלפי סין היה הדרגתי, ושיקף את הגישה האחידה של 27 מדינות האיחוד ואת האינטרסים הכלכליים שלהן. דוברים אירופאים אמרו שהם לא רוצים להיגרר לעימות עולמי גובר בין וושינגטון ובייג'ינג.

המגפה זירזה שינוי בעמדה האירופית

מגפת הקורונה זירזה את השינוי בעמדה אירופית, כמה שבועות אחרי שהנגיף היכה במחצית מרץ. ממשל טראמפ מיקד במהירות את האשמה בהפצת הנגיף על סין, אך אירופה היססה לנהוג כך. פקידים אירופאים רבים החלו לחוש שהנרטיבים הסינים בנוגע להתפרצות הראשונית לא היו מדויקים.

באפריל, שלוחת יחסי החוץ של האיחוד האירופי גיבשה דוח על מידע כוזב על המגפה, שהפנה אצבע מאשימה כלפי סין. לפי מסמך אירופי פנימי, בייג'ינג לחצה לרכך את תוכן הדוח אחרי שחלק ממנו הודלף.

התשובה האירופית השלילית על הצנזור עוררה את בריסל להקשיח את עמדתה. בחודש שעבר פרסם האיחוד תוכנית נגד מידע כוזב שלראשונה הזכירה את סין, וזה היה מפנה משמעותי. "אם יש לנו ראיות, אנחנו לא צריכים לחשוש מפרסום שלהן והצבעה על אשמים", אמרה ורה גו'רובה, סגנית נשיאת הנציבות האירופית. המשלחת הסינית לבריסל הגיבה באומרה כי "סין מתנגדת תמיד להפצת מידע כוזב על ידי יחידים או ארגונים. סין היא קורבן של מידע כוזב".

"אנחנו מתעקשים לשחק שח איתם, בזמן שהם מתאגרפים איתנו", אמר ג'ייקוב קלנסקי, שעבד בעבר בכוח המשימה של האיחוד האירופי נגד מידע כוזב, ומכהן כעת במעבדת המחקר הפורנזי של המועצה האטלנטית. אחרים מעדיפים גישה מתעמתת פחות, שמדגישה דו-שיח וקידום יתרונות כלכליים. אך מאז המחלוקת באפריל, אפילו האירופים שמעדיפים פתיחות הקשיחו את עמדתם. "סין הגזימה", אמר נציג של האיחוד. "התוקפנות של בייג'ינג עזרה לשכנע את הלא משוכנעים", אמרו באיחוד האירופי.

מספר גדל של פקידים אירופאים מזהירים כעת שסין, כמו רוסיה לפניה, בונה על הפתיחות האירופאית כדי לקרב את קובעי המדיניות ולקדם את האג'נדה שלה באירופה.