"נורד סטרים": ארה"ב מאיימת על חברות גרמניות באמצעות שיחות וידיאו

על פי דיווחים בגרמניה, נציגי ממשל אמריקאיים מבצעים שיחות "נזיפה" עם חברות גרמניות שמשתתפות בפרויקט צינור הגז הרוסי • מנהל חברה גרמנית: "אני חושב שמדובר באיום מאוד מאוד רציני" • הפרויקט אמור להכפיל את היקף הגז הטבעי הזורם מרוסיה לאירופה

עבודות על צינור הגז נורד סטרים 2 על ספינת Allseas בספטמבר 2019. Allseas פרשו מהעבודות בשל הסנקציות האמריקאיות / צילום: Stine Jacobsen, רויטרס
עבודות על צינור הגז נורד סטרים 2 על ספינת Allseas בספטמבר 2019. Allseas פרשו מהעבודות בשל הסנקציות האמריקאיות / צילום: Stine Jacobsen, רויטרס

התפתחות חדשה במאמצים האמריקאיים לטרפד את צינור הגז "נורד סטרים 2": חברות גרמניות זומנו וכבר קיימו שיחות וידיאו עם נציגי ממשל אמריקאיים, שאיימו ב"השלכות חמורות" אם ימשיכו לשתף פעולה עם הפרויקט. עד כה, התקיימו כמה שיחות וידיאו כאלה, דיווח הבוקר העיתון "די ולט", ולעתים החברות הגרמניות מצאו עצמן מול תריסר נציגים של משרדי המשפטים, המסחר והביטחון האמריקאיים.

החברות שהוזמנו להשתתף בשיחות לא זוהו בשמותיהן, אולם מספר חברות אנרגיה ובנקאות גרמניות משתפות פעולה עם הפרויקט, שאמור להכפיל את היקף הגז הטבעי הזורם מרוסיה לאירופה, ולהפוך את גרמניה לספקית הגז הרוסי הגדולה ביבשת, כשהיא מייתרת את אוקראינה ופולין. נציגי החברות אמרו לעיתון כי "באופן ברור, האמריקאים אומרים שהם רוצים למנוע מהעבודות על הצינור להסתיים בהצלחה".

איפה עובר נורד סטרים 2
 איפה עובר נורד סטרים 2

הבסיס החוקי לשיחות שמקיימים כעת האמריקאים עם חברות גרמניות הוא חוק המאפשר לארה"ב להטיל סנקציות על מי שמשתפות פעולה עם גוף המפר סנקציות. "בשיחות הם מצביעים על ההשלכות החמורות של שיתוף פעולה עם הפרויקט", אמרו נציגי חברות לעיתון הגרמני. "אני חושב שמדובר באיום מאוד מאוד רציני", אמר מנהל חברה גרמנית לעיתון.

דובר השגרירות האמריקאית בברלין מסר ל"די ולט", כי "ארה"ב הציגה באופן ברור ועקבי את הסיכון של פרויקט נורד סטרים 2 ליבשת ולאינטרסים המשותפים של החברות בה. גם אם אנחנו לא נטיל את הסנקציות מיידית, החברות צריכות לדעת ששיתוף פעולה עם הפרויקט מסוכן להן".

שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו הגיע אתמול לביקור בדנמרק. המקטע הנותר להשלמת הצינור (7% מכל הפרויקט) נמצא ב"מים הכלכליים" של דנמרק, אך דנמרק התעכבה עם מתן הרשיונות להניח את הצינור, מה שגרם לעיכוב הפרויקט. כמה שבועות אחרי שדנמרק העניקה את האישור, ארה״ב הטילה את הסנקציות שנועדו לטרפד אותו.

ברוסיה מעריכים כי הפרויקט יושלם עד אמצע 2021

סוגיית הסנקציות האמריקאיות על צינור "נורד סטרים 2" הסלימה בשנה האחרונה. במשך שנים העבודות על הצינור, שיזרים גז טבעי מרוסיה באותו מסלול על קרקעית הים הבלטי שבו הונח צינור "נורד סטרים" המקורי, התנהלו ללא הפרעה. מדובר בפרויקט משותף ל"גזפרום" הרוסית, לחברות אנרגיה מגרמניה, אוסטריה וצרפת ולבנקים אירופיים. עלותו עומדת על יותר מ-10 מיליארד דולר, והוא אמור להזרים עוד 55 מיליארד מטר מעוקב של גז טבעי בשנה, וכך להכפיל את היצוא. יש שמכנים אותו "צינור הגז של פוטין". ואולם, בדצמבר האחרון, אחרי ש-93% מתוואי הצינור כבר הונח, ותחנות אספקה וקליטה כבר נבנו, הטיל הקונגרס האמריקאי סנקציות על חברות שיהיו מעורבות בהנחת הצינורות.

כתוצאה מהסנקציות, החברה השוויצית Allseas שנשכרה כדי לבצע את עבודת הנחת הצינורות הפסיקה אותה באופן מיידי, בשל הסכנה לפרויקטים אחרים של בארה"ב ולסנקציות אישיות על בכיריה. מאז, ניסו אירופה ורוסיה למצוא פתרון לבעיה. מוסקבה העבירה אונייה המסוגלת להניח צינורות גז מהמזרח הרחוק לנמל גרמני, האונייה קיבלה אישור מדנמרק לעבוד במים שלה, ולפי הדיווחים כבר החלה בעבודות בשבועות האחרונים. למעשה, זה היה האות לארה"ב להגביר את הלחץ, ולפי הדיווחים כעת, לאיים ישירות על חברות גרמניות בסנקציות כלכליות ואישיות אם ישתפו פעולה עם הפרויקט. בין השאר הן מאוימות כי לא יכולו לבצע עסקים בארה"ב, וכי יוטלו סנקציות אישית והגבלות מסע על הבכירים בהן.

בעוד רוסיה הבטיחה בתחילה כי הפרויקט יסתיים כמתוכנן לפני חודשיים, היא שינתה את עמדתה וכעת מעריכה כי יושלם עד אמצע 2021. לא ברורה יכולת האונייה שהובאה במיוחד לבצע את העבודה, וכן ההשפעות של האיומים האמריקאיים על העבודות בשטח.

הנימוק של ארה"ב להתערבות היא "שמירה על עצמאות אנרגטית של אירופה", והיא טוענת כי מדובר בענייני ביטחון וכי אירופה תהפוך לתלויה בגז רוסי, מה שישפיע על המצב ביבשת. מהבחינה העסקית, ארה"ב רוצה למכור לאירופה גז נוזלי המגיע מ"פראקינג" בשטחה. דונלד טראמפ קרא לגרמניה "שבויה" של רוסיה בגלל התלות בגז, ומחוקקים אמריקאיים נשבעו לסכל את הקמת הצינור. הממשלה הגרמנית אמרה כי מדובר ב"התערבות בוטה" בריבונות שלה, וגם רוסיה הביעה זעם על הצעדים האמריקאיים.