הגרמנים נשלחו לעבוד בבית וגילו שהם אוהבים את זה

שורה של חברות בגרמניה הודיעו כי ירחיבו את אפשרויות העבודה מהבית, ופוליטיקאים כבר קוראים להסדרתה בחקיקה

עבודה מהבית. צוברת תאוצה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
עבודה מהבית. צוברת תאוצה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

העובדים הגרמנים הם בין אלה ביבשת שבילו הכי הרבה זמן בעבודה מהבית כתוצאה ממשבר הקורונה. רובם נשלחו לעבוד מבתיהם כבר במהלך מרץ, אז הטילה המדינה סגר על רוב העסקים והשעתה את הלימודים בגנים ובבתי הספר. חלק חזרו רק בסוף יוני, אז הוסרו בהדרגה המגבלות על התקהלות. בברלין, לפחות, רבים חיברו את העבודה מהבית עם חופשת הקיץ בימים אלה - וטרם שבו למשרדים שנעזבו בשיא החורף.

כעת מגלה מחקר גרמני חדש כי בסך הכול, הגרמנים מרוצים מהעבודה מהבית וכי הם מגדירים את השינוי שנכפה עליהם כ"חוויה חיובית". עובדים דיווחו על רמות נמוכות יותר של לחץ בעבודה לעומת השהייה במשרדים, על הקדשת זמן רב יותר למשפחה, ובאופן כללי על היבטים חיוביים של ה"הום-אופיס", כפי שהתופעה נקראת במדינה.

יעילים יותר ולחוצים פחות

המחקר כלל 7,000 נשאלים ברחבי גרמניה, והוזמן על ידי חברת ביטוח הבריאות הגרמנית DAK. הוא חילק את הנשאלים לכאלה שהיו רגילים לעבוד מהבית בעבר, ולאלו שבשבילם זו הייתה חוויה ראשונה. בקרב הקבוצה הראשונה, 56% העריכו כי הם יותר יעילים בעבודה מהבית מאשר מהמשרד. בקבוצה השנייה, למרות חוסר הניסיון, 60% השיבו שהם חשים יעילים כשהם עובדים בבית יותר מאשר במשרד.

סקרים קודמים הראו כי תחושת היעילות יורדת ככל שהעובדים מבלים זמן רב יותר בעבודה מהבית - אחרי שלב "ירח הדבש", מגלים העובדים את החסרונות בסוג כזה של עבודה.

בכל זאת, בקרב כל הנשאלים, שני-שלישים אמרו כי העבודה מהבית מאפשרת איזון טוב יותר בין החיים לעבודה (Work-Life Balance). שני-שלישים גם אמרו שהם שמחים לא לבזבז זמן יקר על נסיעה למקום העבודה ועל החזרה ממנו. עורכי הסקר גם דיווחו על ירידה מפתיעה ברמת הסטרס למרות משבר הקורונה: רק 15% דיווחו על לחץ במהלך העבודה מהבית, לעומת 21% שדיווחו על לחץ בזמן העבודה במשרד.

דווקא הצעירים מתגעגעים למשרד

למרות ההתלהבות הראשונית, העובדים מהבית גם שמו לב לקווים המיטשטשים בין העבודה לחיים כאשר שניהם מתנהלים באותו מרחב. במיוחד בקרב צעירים בני 18-29, 52% אמרו כי הם "מתגעגעים" להפרדה הברורה בין החיים הפרטיים לעבודה שמעניקה השהייה במשרד. כ-75% אמרו שהם "מתגעגעים" לקשר עם חבריהם לעבודה. אבל השורה התחתונה היא ברורה: 76.9% מהעובדים שנשאלו בסקר, שעבדו בבית מאז תחילת משבר הקורונה, אמרו שהם מעוניינים להמשיך לעשות זאת גם אחרי הסגר.

זה לא היה הסקר היחיד שהגיע למסקנה דומה. מחקר שהזמינה חברת הביטוח הרפואי SDK מצא גם הוא כי 65% מאלו שהתנסו לראשונה בעבודה מהבית במהלך משבר הקורונה ירצו לעשות זאת גם בעתיד, ו-72% מאלו שכבר עבדו מהבית בעבר חושבים שצורת העבודה הזאת טובה יותר מאשר עבודה במשרד.

המגזין "דר שפיגל", שדיווח על תוצאות המחקרים, ציין כי 41% מהנשאלים חוששים עם זאת שהעבודה מהבית תפגע בקריירה שלהם. "קשה לשמור על קשרים עסקיים כשאדם לבד במטבח, לעומת מה שקורה במטבחים המשותפים במשרדים", כתב המגזין.

ייתכן שמגפת הקורונה תיצור שינוי של ממש בהרגלי העבודה הגרמניים. חברת סימנס הודיעה כי תגביר באופן דרסטי את האפשרות לעבוד מהבית, וכך גם שורת חברות אחרות, בעיקר בתחום הטכנולוגיה. סימנס תבטל את חובת הנוכחות במשרדיה למחצית מהעובדים.

סקר שערך מכון המחקר הכלכלי הגרמני במינכן (IfO) מצא כי 54% מהחברות הגרמניות שוקלות לנקוט צעדים דומים. פוליטיקאים כבר קוראים לבצע צעדי חקיקה שיגנו על העובדים מפני ניצול יתר, עבודה בשעות נוספות ללא תשלום ושחיקה.