חיילים איטלקים ימנעו ממהגרים לעזוב מתקני שהייה מחשש לקורונה

זאת לאחר סדרה של בריחות בימים האחרונים ממתקן בסיצילה, כולל של מהגרים שהיו אמורים להיות בבידוד

אוהל לטיפול בנדבקי קורונה במחוז לומברדיה באיטליה / צילום: Claudio Furlan/Lapresse via AP, AP
אוהל לטיפול בנדבקי קורונה במחוז לומברדיה באיטליה / צילום: Claudio Furlan/Lapresse via AP, AP

ממשלת איטליה תשגר חיילים לסיציליה כדי למנוע ממאות מהגרים שהגיעו לאחרונה לעזוב את מתקני האחזקה והשהייה שלהם, אחרי סדרה של בריחות בימים האחרונים, כולל של מהגרים שהיו אמורים לשהות בבידוד מחשש לקורונה.

הממשלה מסרה שאף אחד מן הבורחים לא נמצא חיובי בבדיקות קורונה, ורובם נלכדו זמן קצר אחרי בריחתם. אך הבריחות יצרו שוב התנגדות ציבורית לעלייה במספר המהגרים שמגיעים לאיטליה בחציית הים התיכון בשבועות האחרונים.

איטליה ריסנה במידה רבה את הנגיף אחרי סגר כלכלי וחברתי שהיה מהממושכים בעולם המערבי, וחיי היומיום חוזרים למשהו שמזכיר שגרה. הדרישה לעטות מסכות במקומות סגורים היא אחת העדויות הבודדות לכך שהנגיף עדיין קיים במדינה.

עד כה ביולי הגיעו לאיטליה 5,583 מהגרים מאפריקה, כמעט פי חמישה ביחס ליולי 2019, אם כי פחות מהשיא של משבר המהגרים האירופי. עד כה השנה הגיעו 12.5 אלף מהגרים מאפריקה, לעומת כ־180 אלף בשנת 2016 לבדה.

הממשלה מתכננת כעת למנוע כליל ממהגרים חדשים את האפשרות לברוח מן ההסגרים שלהם, על ידי העברתם לשבועיים לסיפון אוניית מעצר גדולה שתעגון מול החוף הדרומי של סיציליה, לפני העברתם למרכזי מהגרים על היבשה. לא ברור עדיין מתי האונייה תגיע, ובינתיים מחנות המעצר הם מעבר ליכולת הקליטה שלהם בימים האחרונים. שרת הפנים לוצ'יאנה למורג'יס הבטיחה להעביר 500 מהגרים לסיציליה לחלקים אחרים של איטליה עד אתמול (ג').

החיילים הראשונים לשמירה על מחנות המעצר היו אמורים להגיע אתמול, ומספרם הסופי יגיע ל־400, לפי פקיד במשרד הפנים.

איטליה הקטינה את זרם המהגרים על ידי חתימת הסכם עם הרשויות בלוב, שממנה מפליגים רובם, למימון ואימון משמר החופים הלובי יחד עם האיחוד האירופי. כך הואטה הפלגת סירות מהגרים, שהן במקרים רבים לא ראויות להפלגה וזקוקות לחילוץ ימי.

אלו שמפליגים בכל זאת בקיץ הנוכחי מגיעים במקרים רבים לאי למפדוזה, במרחק כ־110 ק"מ מהחוף של צפון אפריקה, או לחופי סיציליה. כשהים סוער במקצת, סירות המהגרים הקטנות משתמשות לעיתים קרובות בטלפון לווייני כדי להזעיק את הרשויות באיטליה לעזרה, כשהן יוצאות מהמים של לוב.

השרה למורגזה מנסה להשיג הסכם דומה עם טוניסיה, שממנה מגיעים כעת מהגרים רבים. פקידים בלמפדוזה מסרו שכ־90% מהמהגרים שהגיעו עד כה לאי הקיץ הגיעו בסירות קטנות מטוניסיה. עד כה השנה, 4,537 טוניסאים הגיעו לאיטליה, יותר מפי חמישה ביחס לסוף יולי 2019.