איראן: התמותה היומית מקורונה ממשיכה לשבור שיאים - 235 ביום

איראן דיווחה עד כה על כ־300 אלף נדבקים, כולל 16,147 מקרי מוות • האשפוזים במדינה עולים במהירות, עם יותר מ־1,600 מתאשפזים חדשים ב־24 השעות האחרונות

אזרחות איראניות לובשות מסכות מגן / צילום: Ebrahim Noroozi, AP
אזרחות איראניות לובשות מסכות מגן / צילום: Ebrahim Noroozi, AP

התמותה היומית מהקורונה באיראן הגיעה אתמול (ג') לשיא, כאשר הרשויות מתמודדות עם גאות במספר הנדבקים אחרי ביטול הגבלות כדי להציל את כלכלת המדינה.

אחרי סגר חברתי בפברואר כדי לרסן את המגיפה, שפגעה באיראן קשה יותר מכל מדינה אחרת במזרח התיכון, טהרן החלה להקל את ההגבלות באפריל, כאשר מספר ההידבקויות היומי ירד.

אבל בשבועיים האחרונים איראן דיווחה על כ־200 מתים ביום, עם שיא של 235 אתמול, מול כ־150 ביום בסוף מרץ, כשמספר הנדבקים רשם שיא ראשון במדינה.

איראן דיווחה עד כה על כ־300 אלף נדבקים, כולל 16,147 מקרי מוות. האשפוזים עולים במהירות, עם יותר מ־1,600 מתאשפזים חדשים ב־24 השעות האחרונות, מסר משרד הבריאות האיראני אתמול.

"המשאבים של המדינה מוגבלים. הדאגה הגדולה ביותר שלנו היא שלא נוכל לספק את מה שנחוץ להילחם בקורונה", אמר אראש אניסיאן, מנהל בית החולים הפרטי אבנסינה בטהרן.

איראן התקשתה להכיל את המגיפה אחרי הפתיחה מחדש של הכלכלה, בדומה למצב במדינות רבות בעולם. אך איראן במצב קשה במיוחד בגלל הלחץ הכלכלי האדיר. גם לפני המגיפה, המדינה נפגעה קשות מעיצומי ארה"ב אחרי שזו פרשה מהסכם גרעין עם טהרן ב־2018.

ממשלתו של הנשיא חסן רוחאני הזהירה ש־25 מ־31 המחוזות במדינה הם במצב חירום או בסכנה מיוחדת. היא האשימה את האוכלוסייה באי ציות לכללי ההיגיינה והריחוק החברתי, אך היא נרתעה עד כה מהטלה מחדש של הגבלות מסחר ותנועה שיפגעו בכלכלה. במקום זאת היא קוראת לזהירות ולתושבים לציית לכללי הריחוק החברתי והבריאות.

משרד הבריאות אומר שחג איד אל־אדחה (הקורבן) שחל מחר (ה') וחוש האבל השיעי מוחארם, שמתחיל בסוף אוגוסט, עלולים להצית גל חדש של הידבקויות. הוא לא הודיע על הנחיות מיוחדות לחגים הללו, אך מסר שיגביל התכנסויות, שמושכות בדרך כלל אלפי בני אדם.

הממשלה גם ביקשה מהתושבים שלא לבקר בערים עם ריכוז הידבקות גבוה, כולל מזנדראן ומשהד. האחרונה, השנייה בגודלה במדינה והאתר הדתי החשוב ביותר בה, רשמה עלייה של 300% במקרי הקורונה בימים האחרונים, לפי משרד הבריאות. ההידבקויות עלו במהירות בראש השנה הפרסי מוקדם יור השנה, כשמיליוני איראנים נסעו ברחבי המדינה.

כמעט עשירית מכוח האדם הרפואי במדינה, כ־19 אלף איש ואשה, נדבקו בקורונה, 65% מהם בטהרן, העיר הפגועה ביותר במדינה, לפי המועצה הרפואית האיראנית.

בבית החולים אבנסינה בטהרן, כ־20% מעובדי חדרי המיון ו־40% מהמפקחים שוהים כעת בבידוד אחרי הידבקות, מסר המנהל אניסיאן.