הפגנות | פיצ'ר

עדות מהשטח: "הוטל עליי כתם פלילי רק כי ביקשתי למנוע אלימות"

עו"ד מיכל בר עוכבה ונחקרה לאחר שבדרכה הביתה מהפגנה נגד השחיתות בת"א ראתה עשרה שוטרים מתנפלים על אישה בשנות ה-40 לחייה וביקשה מהם להפסיק •  עו"ד בר: "האמירה שלי נגד אלימות ששוטרים הפעילו כלפי אישה, זו לא אלימות"

הפגנה בתל אביב השבוע / צילום: בר לביא, גלובס
הפגנה בתל אביב השבוע / צילום: בר לביא, גלובס

מיכל בר, עורכת דין בת 34 נולדה וגדלה בהתנחלות בית אריה בדרום מערב השומרון, וכיום היא מתגוררת בתל אביב. עו"ד בר שעבדה בפרקליטות וכן כעוזרת משפטית של שני שופטים בבית משפט השלום, החליטה לקחת חלק בהפגנה שנערכה השבוע בתל אביב. היא יצאה מביתה וצעדה בחוצות העיר לצדם של עשרות או מאות מפגינים.

לדבריה, "הלכתי להפגין לא בגלל עניין של שמאל או של ימין. אני מובטלת כבר חצי שנה ובאתי להפגין נגד שחיתות שלטונית. אני גדלתי על ערכי הליכוד, זכיתי לחינוך מדהים בזכות תקציבים שהביא הליכוד. המשפחה שלי עדיין גרה בבית אריה".

בשעה 11 בלילה בקירוב הודיעו השוטרים על פיזור ההפגנה. עו"ד בר מספרת מה התרחש אחר כך: "מפקד תחנת לב תל אביב, דודי שליו, אמר במגאפון: 'יש לכם שלוש דקות להפסיק את ההפגנה'. כרעתי בפניו ברך והתחננתי שלא יהיו אלימים. אמרתי לו את זה כמה פעמים בעודי כורעת ברך. לאחר מכן התחלתי לסגת דרומה וברגע שהגעתי לגשר קלקא (על דרך בגין - ח.מ) ראיתי עשרה שוטרים מתנפלים על אישה בשנות ה-40 או ה-50 לחייה שהחזיקה מגאפון קטן ביד. השוטרים השטיחו אותה על הרצפה, ממש דרכו עליה".

עו"ד בר אומרת שברגע שראתה את ההתנפלות של השוטרים על האישה, היא לא יכולה הייתה לעמוד מנגד. "אמרתי להם: 'מה שאתם עושים זה עיכוב לא חוקי'. באותו רגע דודי שליו אמר לשוטר שהיה שם לעכב אותי. אחד השוטרים ניגש אליי וביקש מסמכים, הצגתי בפניו תעודת עריכת דין ותעודת זהות. הוא הצמיד אותי לשוטרת חובה ממג"ב שהתייחסה אליי בצורה יפה ומנומסת. היא לקחה אותי הצידה ועיכבה אותי בתוך רכב ואן", היא מספרת. "אחר כך לקחו אותי לתחנה ועיכבו אותי על הפרת הסדר הציבורי. כל הזמן הזה השוטרים עדיין רמסו את האישה על הרצפה בזמן שהיא צועקת לעברם 'אני נכה, אני נכה' והם לא עוזבים אותה ולא מרפים ממנה".

מה קרה בתחנה?

עו"ד בר: "לאחר שהובלתי לתחנת 'שכונות' וביקשתי לשוחח עם חוקר בטרם ייכתב דוח עיכוב בענייני, נלקחתי לתחנת יפתח ביפו. על אף שביקשתי מיוזמתי לשוחח עם חוקר, החליטו לחקור אותי באזהרה, בחשד להתנהגות פרועה במקום ציבורי התנהגות שעלולה להפר את שלום הציבור והפרעה לשוטר. נחקרתי משעה 2 בלילה עד 3:23 על ידי חוקרת. התחננתי שלא יפתחו לי תיק, כי אני עורכת דין שמתמודדת היום על עבודות בפרקליטות ובבימ"ש, ואם יהיה לי תיק לא אוכל להמשיך לעבוד.

"זו פגיעה מאוד קשה, כי אני חצי שנה מובטלת בגלל המצב. גם התחננתי שלא אצטרך לקרוא לאמא שלי כדי להשתחרר בערבות באמצע הלילה. זה היה פשוט מצב מביש. בסופו של דבר שוחררתי ב-4 לפנות בוקר אחרי עיכוב לא חוקי ועם כתם פלילי מיותר שעלול למנוע ממני למצוא עבודה".

מעבר לרצון שלא יוטל עליך כתם פלילי מיותר, מה המסקנה שלך ממה שקרה לך?

עו"ד בר: "חשוב לי שיהיה ברור שאמירה שלי נגד אלימות ששוטרים הפעילו כלפי אישה, זו לא אלימות. גם ככה אנחנו, הנשים, מוחלשות, אז לראות אישה נרמסת על ידי עשרה גברים זה משהו שאני לא יכולה לשתוק לו. מעולם לא נקטתי באלימות".

בא כוחה של בר, עו"ד דניאל חקלאי, מסר בתגובה: "אני מייצג עורכת דין מקסימה ועדינה, שהעזה לבקש בעדינות משוטרים במהלך ההפגנה בת"א להימנע מעיכוב לא חוקי של מפגין אחר, וכן התחננה שיימנעו מאלימות כלפי מפגינה נוספת".

לדברי עו"ד חקלאי, "העובדה שמשטרת ישראל שללה חירות מבחורה כה נורמטיבית, עדינה, מתוקה ומעמיקה (הייתה עוזרת משפטית של שני שופטים) אך ורק מפני שהעזה לנסות לבקש צדק בשיא העדינות, ואף הטביעה עליה חותם של חשד פלילי שעלול לפגוע בקריירה שלה - היא מקוממת, מופרכת ומרתיחה".

ממשטרת ישראל נמסר כי "אף אדם אינו עומד מעל לחוק ואכיפת החוק מבוצעת נוכח מעשיו של אדם וללא כל קשר למשלח ידו. המשטרה אפשרה אמש למפגינים במשך זמן ממושך את חופש הביטוי והמחאה, עד שגלשה להפרת הסדר הציבורי ולמחאות שלא תואמו עם המשטרה. במקרה זה המפגינה נלקחה לחקירה לאחר שהפרה את הסדר הציבורי, לא נשמעה להוראות השוטרים להתפזר, הפריעה והתעמתה מילולית עם השוטרים במקום".