השוק הקונצרני ביולי: 18 חברות גייסו כ-4.5 מיליארד שקל

מידרוג: מתחילת השנה הסתכם היקף הגיוסים בשוק האג"ח הקונצרני בכ-32.5 מיליארד שקל,  לעומת כ-37.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד

הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף, גלובס

על רקע התמיכה של בנק ישראל בשוק האג"ח הממשלתי והקונצרני, והירידה בתשואות בשבועות האחרונים, היקף הנפקות אגרות החוב בשוק החוב הקונצרני צפויות להסתכם בחודש יולי בכ-4.5 מיליארד שקל. זאת לעומת כ-4.9 מיליארד שקל ביוני השנה וכ-5.7 מיליארד שקל ביולי אשתקד. 

מסיכום שערכו כלכלני חברת מידרוג עולה כי מרבית ההנפקות בחודש יולי בוצעו בקרב הסקטור העסקי שאינו נדל"ן, בהיקף של כ-3.1 מיליארד שקל (המהווים כ-69% מסך ההנפקות בחודש זה), וזאת לעומת כ-500 מיליון שקל (10%) וכ-2 מיליארד שקל (34%) בחודשי יוני ומאי 2020, בהתאמה.

"להערכתנו, העלייה המשמעותית בהיקף ההנפקות בקרב הסקטור העסקי, נתמכת בהודעת בנק ישראל מה-6 ביולי כי יחל לראשונה לרכוש אג"ח קונצרני בשוק המשני בהיקף של עד כ-15 מיליארד שקל, על מנת לתמוך בסביבת ריבית נמוכה בשוק ההון והמשך פעילות תקינה של שוק האג"ח הקונצרני. נתון אשר עשוי לאשש את הערכותינו הינו מספר המנפיקים הגבוה במהלך החודש החולף שצפוי לעמוד על 18, מספר שיא מאז פרוץ נגיף הקורונה במשק המקומי, וגבוה בהשוואה ליולי 2019 (15 מנפיקים) וליולי 2018 (15 מנפיקים)", מציינים במידרוג. 

מתחילת השנה הסתכם היקף הגיוסים בשוק האג"ח הקונצרני בכ-32.5 מיליארד שקל,  לעומת כ-37.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה בשיעור של כ-13%, ובהשוואה לכ-42.6 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2018. 

היקף ההנפקות של חברות נדל"ן ובינוי צפוי להסתכם החודש בכ-1.4 מיליארד שקל, לעומת גיוסים בהיקף של כ-600 מיליון שקל בלבד ביוני, ההיקף הנמוך ביותר מאז חודש דצמבר 2018. במידרוג מעריכים כי "ירידה זו נבעה מגיוסים מוגברים של חלק מחברות הנדל"ן בחודשים ינואר- מאי 2020, שנועדו להצטידות במזומנים לאור אי הוודאות הגבוהה. זאת, ביחד עם התגברות החששות לאור התפרצות הגל השני אנו מעריכים כי השלכות נגיף הקורונה והחשש מפני כניסה לסגר שני, העלתהאת החשש בקרב המשקיעים, אשר הוביל בתורו לסביבת ביקושים פחות אטרקטיבית עבור חברות הנדל"ן ובפרט לחברות אשר נמצאות בקבוצות דירוג נמוכות, ולא עומדות בקריטריונים של תוכנית רכישת אג"ח קונצרניות ע"י בנק ישראל".

עוד מציינים במידרוג כי החודש הונפקו כ-20 סדרות אג"ח על ידי 18 חברות שונות, זאת לעומת 14 סדרות שהונפקו על ידי 13 חברות במהלך יולי 2019. כמו כן במהלך החודש נרשמו 2 מנפיקים חדשים בשוק האג"ח המקומי - חברת הקבלנות לסיכו וחברת סופרגז אנרגיה. "בעוד שהנפקות חודש יוני 2020 התאפיינו בריכוזיות הסקטור הפיננסי, אשר היווה כ-77% מסך הערך הנקוב שהונפק, חודש יולי אופיין בהעדר הנפקות בסקטור זה ובדומיננטיות הסקטור העסקי שאינו נדל"ן אשר היווה כ-69% מהיקף ההנפקות.  דומיננטיות זו מלווה בגיוון ופיזור רחב של 10 מנפיקים שונים. בין המנפיקים המובילים בסקטור זה ניתן למנות את אורמת טכנולוגיות עם גיוס של כמיליארד שקל וקבוצת שטראוס עם גיוס של כ-700 מיליון שקל".