תוכנית חדשה במזרח ירושלים: מוסכים לעיסאוויה והייטק לוואדי אל ג'וז

תוכנית שאושרה בוועדה המקומית של ירושלים, כוללת בנייה של אזור תעסוקה ומלאכה קלה בעיסאוויה • התוכנית תאפשר פינויים של מוסכים מוואדי אל ג'וז, שם מתוכננת בניית קריית הייטק

אזור תעסוקה חדש בעיסאוויה  / הדמיה: יערה רוזנר-מנור אדריכלים - בשיתוף אדריכל אסלאם דעי
אזור תעסוקה חדש בעיסאוויה / הדמיה: יערה רוזנר-מנור אדריכלים - בשיתוף אדריכל אסלאם דעי

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה השבוע הקמת מתחם תעסוקה בשכונת עיסאוויה, שבמזרח העיר. במסגרת התוכנית יבנו כ-90 אלף מ"ר לשימושי מסחר, תעסוקה, תעשייה קלה ומלאכה. לתוכנית חשיבות רבה משום שלתחומה יועברו המוסכים, הממוקמים כעת בוואדי אל ג'וז, וכך ניתן יהיה לממש תוכנית אחרת שמבקשת לשנות את אופיו של ואדי אל ג'וז למרכז ההייטק של מזרח העיר.

שכונת עיסאוויה היא שכונה הממוקמת במורדותיו המזרחיים של הר הצופים בצפון ירושלים. השכונה גובלת בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית ובשכונות הגבעה הצרפתית וצמרת הבירה. אחר איחוד ירושלים בעקבות מלחמת ששת הימים, הוכלל הכפר בגבולותיה המוניציפליים המורחבים של העיר ירושלים. בשנת 2016 מנתה אוכלוסיית השכונה כ-16, אלף איש.

לפי מחקר של מכון ירושלים, שנערך בשנת 2016, עיסאווייה אינה נכללת כיום בתחומי תוכנית בניין עיר כלשהי. בהיעדר תוכניות ומשאבים למזרח ירושלים, נוצר חוסר בתשתיות ומצב התשתיות הקיימות מידרדר. כמו כן, בעיסאווייה יש מחסור במרכז מסחר ושירותים, בשירותי בריאות, בשטחי ציבור, בשטחים פתוחים ובפתרונות תחבורתיים-תנועתיים מסודרים. תוכנית אזור התעסוקה החדש בעיסאוויה נועדה לפתור חלק מהמצוקה הכלכלית של תושבי מזרח העיר והסדרת התשתיות.

תוכנית קריית ההייטק בוואדי אל ג'וז, שיש מי שמבקש למתג אותה כ"סיליקון ואדי" של ירושלים, כוללת פינוי של כ-200 בתי עסק, מרביתם מוסכים. במקומם מבקשת התוכנית לבנות כ-200 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה, בדגש על הייטק. זאת לצד 50 אלף מ"ר של שטחי מסחר ועוד 50 אלף מ"ר למלונאות.

תוכנית אזור התעסוקה בעיסאוויה מקודמת על ידי העירייה בשיתוף משרד ירושלים והחברה לפיתוח ירושלים. אדריכליות התוכנית הן יערה רוזנר-מנור ואסלאם דעיס.

האדריכלית אפרת כהן בר, סמנכ"לית עמותת במקום - מתכננים למען זכויות תכנון, מסרה בתגובה כי "אזור התעסוקה בעיסאוויה אמור היה להיות גדול יותר, אך צומצם משמעותית בשל דרישת רשות הטבע והגנים להקים גן לאומי על אדמות בבעלות תושבי עיסאוויה. לאחר מאבק, תושבי השכונה הצליחו להחזיר את הדיון בתוכנית הגן הלאומי מוועדת הערר הארצית לוועדה המחוזית בליווי דרישה מועדת הערר לבחון את גבולות הגן הלאומי לאור צורכי הפיתוח של השכונה.

"אלא שהעירייה והוועדה המחוזית לא היו מעוניינות באותה העת לבחון את צרכי השכונה ותוכנית הגן הלאומי הוקפאה. כעת, עם אישור התוכנית להקים מתחם תעסוקה בעיסאויה, נראה שהרשויות מנצלות באופן ציני את קידומה, כדי "לשחרר" מהקפאה את תוכנית הגן הלאומי ולקבוע גבולות מצומצמים לפיתוח עיסאוויה".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "הקמת מתחם התעסוקה בעיסאוויה הינו נדבך נוסף במדיניות העירונית לפיתוח והגדלת מתחמי תעסוקה בכל רחבי העיר, למען הכלכלה הירושלמית. נמשיך לעודד ולייצר הזדמנויות תעסוקה בקרב כלל אוכלוסיות העיר".