העסקה של אי.בי.אי בהלמן אלדובי: מניות ב-450 אלף שקל ו-120% תשואה

רכישת המניות של הלמן אלדובי בוצעה שבועות ספורים טרם פרסום הצעות הרכישה לבית ההשקעות • אי.בי.אי: "הרכישות נעשו מיד לאחר פרסום תוצאות רבעון ראשון שבו דווח כלל המידע לציבור"

דייב לובצקי, מנכ"ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור
דייב לובצקי, מנכ"ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור

בית ההשקעות אי.בי.אי ובעליו רכשו בתחילת חודש יולי מניות של בית ההשקעות הלמן אלדובי (שאי.בי.אי נמנה עם בעלי העניין בו) תמורת 449 אלף שקל, ובמחיר של 2.65 שקלים למניה. העסקאות הללו, כך עולה מבדיקת "גלובס", הניבו לאי.בי.אי רווח מצטבר של כ-550 אלף שקל "על הנייר" בתוך פחות מחודש - תשואה יפה של יותר מ-120%. נציין כי לאי.בי.אי יש שני נציגים בדירקטוריון הלמן אלדובי.

מספר שבועות לאחר שהעסקאות נעשו, ב-22 ביולי, פרסמה חברת אלטשולר שחם גמל, במפתיע, כי הגישה הצעת רכש לכל מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי, לפי שווי שהיה גבוה בכ-117% מהשווי של בית ההשקעות קודם לפרסום ההצעה - מה שהוביל להכפלת השווי של מניית הלמן אלדובי בשוק.

רכישות מניות הלמן אלדובי
 רכישות מניות הלמן אלדובי

כמה ימים לאחר מכן פרסם הלמן אלדובי דיווח לבורסה, שלפיו מינה דירקטוריון החברה ועדה בלתי תלויה שהוסמכה לבחון את ההצעה של אלטשולר שחם גמל ועוד הצעה, שרק אז נחשפה, "אשר התקבלה מגוף פיננסי זר, לרכישת מניות החברה בשיעור שבין 51% ל-100% לפי שווי חברה שנע בין 232 מיליון שקל ל-323 מיליון שקל", לשון הדיווח של הלמן אלדובי באותו היום כאמור.

בית ההשקעות אי.בי.אי מחזיק כיום בכ-33.4% ממניות הלמן אלדובי. כלומר, הלמן אלדובי, שנסחרת כיום לפי שווי של כ-200 מיליון שקל, היא החזקה לא זניחה עבור אי.בי.אי, שבעצמו נסחר כיום לפי שווי חברה של כ-380 מיליון שקל.

בעלי מניות בהלמן אלדובי
 בעלי מניות בהלמן אלדובי

הצעת הרכישה מאלטשולר שחם גמל הציפה מחדש עימות שמתחולל כבר חודשים בין בעלי מניות מיעוט בבית ההשקעות הלמן אלדובי, בהובלת ערן מיטל וחנן אסייג, שרוצים במימוש החזקתם בחברה ובהיענות חיובית לאחת מהצעת הרכש, לבין חלק הארי מקבוצת בעלי השליטה בבית ההשקעות הלמן אלדובי, שנוסד ב-1995 על-ידי היו"ר אורי אלדובי ושותפו רוני הלמן.

על פי הערכות בשוק, גם אי.בי.אי וגם אחד מחברי קבוצת השליטה בהלמן אלדובי מעוניינים בהיענות להצעת רכש. העימות בין הצדדים הפך לפומבי בשלהי 2019, כשנודע כי קבוצת הביטוח הפניקס מעוניינת לרכוש את הלמן אלדובי גמל, שהינו עיקר פעילות בית ההשקעות הלמן אלדובי. אז גם דווח לראשונה, בעיתונות בלבד, שהקרן הבריטית כאמור מתעניינת ברכישת השליטה בהלמן אלדובי.

ההצעה של אלטשולר שחם גמל התפרסמה רק ב-22 ביולי, כאשר באלטשולר שחם גמל סירבו היום להתייחס לשאלות שהפנינו אליהם בנושא, ומסרו: "איננו מתייחסים למו"מ עסקי ואין הדבר בא לאשר או להכחיש".

עוד נדגיש, כי הערכות על כך שיש גוף זר שלכאורה הביע עניין בהשקעה בהלמן אלדובי היו ידועות כבר משלהי 2019, אז פורסם הדבר בתקשורת. עם זאת, החברה עצמה לא הגיבה לכך בדיווח רשמי.

תגובת אי.בי.אי: "הרכישות המדוברות נעשו כחלק ממדיניות אי.בי.אי לנצל את סביבת המחירים הנמוכה בשווקים להגדלת אחזקותיה בחברות הקבוצה. הרכישות נעשו מייד לאחר פרסום תוצאות רבעון ראשון בו דווח כלל המידע לציבור, תוך גילויו המלא בדיווחים מיידיים. כאמור בדיווחי הלמן אלדובי, המידע בנוגע להצעות הרכש, הגיע לחברה רק בשבוע שעבר, ולאחר הרכישות, וכל טענה בדבר ניצול לרעה של מידע הינה בגדר הוצאת דיבה. יש להדגיש, אי.בי.אי בית השקעות פועלת בשוק ההון מאז 1971. בהלמן אלדובי מכהנים דירקטורים בעלו וותק של עשרות שנים בשוק ההון. אנו מכירים את החוק על משמעויותיו ולא יעלה על דעתנו לעשות כל פעולה שיש בה כדי לסטות ממנו כהוא זה".