ימי קורונה | ניתוח

בלי פופקורן, עם מסכות: בתי הקולנוע ברחבי סין חוזרים לפעול אחרי חצי שנה

סין הייתה שוק הסרטים השני בגודלו בעולם ב-2019, עם הכנסות של 9.2 מיליארד ד' ממכירת כרטיסים • הצפי ל-2020 היה לעקוף את צפון אמריקה ולעלות למקום הראשון, אבל אז באה הקורונה • בשבוע הפתיחה המחודשת היו יותר מ-4 מיליון צופים, אבל תעשיית הסרטים הסינית צפויה לרשום הפסד שיא

צופים בבייג’ינג, השבוע. בתי הקולנוע מורשים למלא עד 30% מהאולם  / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press
צופים בבייג’ינג, השבוע. בתי הקולנוע מורשים למלא עד 30% מהאולם / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press

ג'ין מינג, מנהל מתחם של רשת בתי הקולנוע CGV בבייג'ינג, לא הסתיר את התרגשותו מהחזרה לפעילות אחרי השבתת הקורונה. "כשניסינו את הציוד בימים האחרונים, ופתאום אחרי זמן רב הופיעו על המסך הגדול תמונות, כמעט ירדו לי דמעות", הודה מינג בראיון לעיתונות הסינית, שבו התחייב להקפיד באופן מלא על כל כללי הזהירות למניעת הדבקה.

המתחם שמנהל ג'ין הוא אחד מתוך כ-5,000 בתי קולנוע ברחבי סין שנפתחו מחדש מאז ה-20 ביולי, בצעד האחרון של שיבה לחיים נורמליים במדינה. רוב בתי הקולנוע היו סגורים במשך חצי שנה, מאז תחילת התפרצות הקורונה בסוף ינואר, כשחלקם נפתחו לימים ספורים במרץ - לפני ששוב נאלצו לסגור, מחשש לגל שני.

כעת כמחצית מבתי קולנוע בסין כבר שבו לעבוד. בתי קולנוע באזורים בסיכון גבוה, שבהם התגלו מקרי הדבקה חדשים בתקופה האחרונה, נותרו סגורים. מוקד ההדבקה העיקרי כיום בסין הוא העיר אורומצ’י בדרום-מערב סין, שבה נרשמו מאות נדבקים חדשים בקורונה בשבועות האחרונים. גם חלק מבתי הקולנוע העצמאיים הקטנים בסין נותרו סגורים מחשש שלא יוכלו להרוויח במצב הנוכחי, לאור שורת המגבלות שהוטלו על התעשייה.

כדי למנוע מקרי הדבקה, בתי הקולנוע שנפתחו מורשים למלא עד 30% מהכיסאות באולם. צופים שמגיעים יחד יכולים לשבת זה לצד זה, אך בין צופים זרים חובה לשמור על מרחק של מטר לפחות באולם. גם המזנונים בבתי הקולנוע נשארו סגורים, והאכילה והשתייה בזמן ההקרנה אסורים - הצופים חייבים לעטות מסכה לכל אורך הסרט.

כל הכרטיסים חייבים להירכש אונליין לפני ההקרנה - קופות הקולנוע לא נפתחות בכלל. כדי להגביל את משך השהות באולם, מותר להקרין בשלב זה סרטים באורך מקסימלי של שעתיים, מגבלה שעשויה למנוע מסרטים הוליוודיים מסוימים לעלות לאקרנים במדינה.

המרוויחות: אפליקציות התוכן והסטרימינג

תעשיית הקולנוע הסינית היא מהתחומים שספגו את המכה הקשה ביותר במשבר הקורונה. בתי הקולנוע היו מהמוסדות הראשונים שנסגרו כבר ב-23 בינואר, היום שבו הוטל סגר על מקור המגפה בעיר ווהאן, והם מהאחרונים להיפתח מחדש, אחרי שאפילו הופעות תרבות חזרו להתקיים.

יש מי שמייחס את המצב הזה לאמירה של נשיא סין שי ג'ינפינג מסוף מרץ, כי "אם מישהו רוצה לצפות בסרט, שפשוט יצפה בו באינטרנט". הוראות של שי מיושמות לרוב בצורה נוקשה, כשהגורמים המבצעים מנסים להפגין את נאמנותם המלאה לבוס הגדול.

ההשבתה הארוכה הובילה לפי הערכות לסגירה של יותר מ-13 אלף חברות הקשורות לתעשיית הקולנוע בחודשים האחרונים. דוגמה מוחשית אפילו יותר למצוקת התעשייה הגיעה מהתאבדותו של חואנג ווי, סגן הנשיא של חברת הפצת הסרטים הסינית בונה פילם גרופ, שקפץ מהקומה ה-18 של מטה החברה בבייג'ינג. ההערכה הרווחת היא כי חואנג, שלפי הדיווח סבל מדיכאון ובעיות שינה כרוניות, הושפע ממצבה העסקי של החברה המושבתת.

סין הייתה שוק הסרטים השני בגודלו בעולם ב-2019 עם הכנסות של 9.2 מיליארד דולר ממכירת כרטיסים, והייתה אמורה לעקוף השנה את צפון אמריקה ולעלות למקום הראשון. אך בעקבות הקורונה צפויה תעשיית הסרטים הסינית לרשום השנה הפסד שיא של כ-4.2 מיליארד דולר, כשבתי הקולנוע נאלצו לשלם שכירות ומשכורות מבלי לרשום הכנסה במשך חודשים.

להשבתה הארוכה של בתי הקולנוע בסין, שנמצאים ברובם בתוך קניונים ומרכזים מסחריים, היו השלכות כלכליות רחבות יותר. לפי סקר מלפני ארבע שנים, כמחצית מהסינים שהגיעו לצפות בסרט קנו באותה הזדמנות משקאות ומזון בקניון, ו-40% מהם שילבו בין קולנוע לשופינג. כך שבתי הקולנוע הסגורים פגעו גם בהכנסות החנויות והמסעדות הסובבות, ובאופן כללי בצריכה הפרטית, המרכיב החלש ביותר בהתאוששות הכלכלית עד כה בסין.

מי שניצלו את ההשבתה של בתי הקולנוע הסינים היו אפליקציות התוכן והסטרימינג, שמיצבו עצמן כערוץ חלופי להפצת סרטים. כבר בינואר חברת בייטדנס הסינית, מפתחת אפליקציית טיק טוק, חוללה סערה כשקנתה באופן תקדימי את זכויות השידור לקומדיה הסינית "אבודים ברוסיה", ששודרה לראשונה באפליקציות החברה תוך דילוג על המסך הגדול. מפיקי הסרט העדיפו לקבל תשלום מובטח של 91 מיליון דולר מבייטדנס, במקום לחכות לפתיחת בתי הקולנוע.

הצעד הזה עורר זעם עצום, ובעלי בתי הקולנוע תקפו את בייטדנס על עקיפת ערוץ ההפצה המקובל. החודש הצטרפה למהלך אפליקציית הסטרימינג iQiyi, שרכשה אף היא את זכויות השידור הראשוניות לסרט, שיועד לקולנוע במקור.

הקמפיין: 840 מיליון צפיות

כדי להחזיר את הקהל אל המסך הגדול יצאה תעשיית הקולנוע הסינית בקמפיין אינטרנטי גדול בוויבו, הגרסה הסינית לטוויטר. בקמפיין, שהגיע כבר ליותר מ-840 מיליון צפיות, הזמינו אנשי קולנוע סינים את הצופים חזרה לבתי הקולנוע. ברבים מהם מוכרים כרטיסים מוזלים ב-15-30 יואן (8-15 שקל), במקום במחיר הרגיל, 37 יואן (18 שקל).

למרות זאת, פתיחת בתי הקולנוע הייתה צולעת, וביום הראשון נמכרו 152 אלף כרטיסים שהכניסו 3.28 מיליון יואן בלבד, 1.7% מההכנסה היומית בשנה שעברה. הנתונים הלכו והשתפרו בהדרגה, ובתוך שבוע כבר קפץ מספר הכרטיסים שנמכרו ליותר מ-1.3 מיליון ביום, וההכנסה היומית זינקה ל-35.2 מיליון יואן. בסך הכול נמכרו מעל 4 מיליון כרטיסים בשבוע הראשון, נתון אופטימי למדי עבור התעשייה החבולה.

בכל מקרה, בפני בתי הקולנוע הסינים עומד עדיין מכשול נוסף. לאחר שבמהלך התפרצות הקורונה במדינה הושבתה טוטאלית העבודה על הפקת סרטים חדשים, מלאי הסרטים כרגע בשוק נמוך. מנהל בכיר בתעשייה העריך כי במלאי יש 400-500 סרטים סינים חדשים, שיספיקו רק עד מרץ-אפריל 2021. כדי לתת זמן לאולפנים לחדש את המלאי ישבצו בתי הקולנוע עשרות סרטים קלאסיים להקרנות חוזרות.

אגב, בין הסרטים המתוכננים בסין ישנו גם סרט על הקורונה שנמצא בשלב קדם-הפקה. התסריט מתמקד בעבודה ההרואית של הצוותים הרפואיים, וככל הנראה לא יתייחס לנושאים הרגישים בסין כמו מקור המגפה והסתרתה בשלבים הראשונים. בשביל זה נצטרך לחכות להוליווד.