ליאו ליידרמן: "הגל השני של הקורונה יביא לגל של הפחתת תחזיות הצמיחה בעולם ובישראל"

באשר לירידת תמ"ג ברבעון השני של 32.9% בארה"ב ו-10% בגרמניה, אמר ליידרמן: "זה הרבעון שהושפע בצורה חזקה מהסגר שהוטל כמעט בכל מקום בעולם" • באשר לישראל, "ברור שהמשק מושפע ויושפע מהמגמות בחו"ל"

"בתוואי הנוכחי של התפשטות מחודשת של הקורונה בעולם ובישראל, סביר שבנק ישראל והאוצר יצטרכו לעדכן כלפי מטה בקרוב את תחזיות הצמיחה לשנה-שנתיים הקרובות", כך אמר פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של קבוצת בנק הפועלים בשיחה עם "גלובס".

ליידרמן הוסיף "תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל היא לירידת תמ"ג השנה של 6% וחזרה לצמיחה חיובית של 7.5% בשנה הבאה. על פי המגמות במשק ובחו"ל, סביר שהמיתון השנה יתבטא בירידת תמ"ג יותר עוצמתית, בסביבות ה- 8%, ובעליית תוצר מתונה יותר בשנה הבאה.

"כידוע, תקציב המדינה ל-2020/21 יצטרך להיות גמיש מספיק על מנת לקחת בחשבון את אי-הוודאות הגדולה הקיימת סביב כל תחזית", אמר ליידרמן.

באשר לנתוני המקרו שפורסמו היום, שהצביעו על ירידת תמ"ג ברבעון השני של 32.9% בארה"ב ו-10% בגרמניה, פרופ' ליידרמן אמר: "אין ספק שהמיתון בפעילות על רקע משבר הקורונה צפוי להיות עמוק במיוחד בנתוני הרבעון השני של השנה. זה הרבעון שהושפע בצורה חזקה מהסגר שהוטל כמעט בכל מקום בעולם, לפחות באפריל ובמאי. למרות שהנתונים שפורסמו אינם מפתיעים, אך הם שוברים שיאים היסטוריים ולדבר יש גם השפעה פסיכולוגית".

באשר לישראל, "ברור שהמשק מושפע ויושפע מהמגמות בחו"ל. הנתון האחרון שפורסם ע"י הלמ"ס הוא ירידת התמ"ג ברבעון הראשון בשיעור שנתי של 6.9%. האומדן הראשון של הלמ"ס לרבעון השני יתפרסם ב- 16.8, ועלינו להיות מוכנים לנתון מאד לא סימפאטי, בדומה למה שראינו היום בחו"ל".

במבט קדימה, ליידרמן סבור ש"העובדה שהגל השני של הנגיף הקדים את בואו ומחייב נקיטה מחדש של הגבלות על הפעילות, כאשר החורף עדיין רחוק, צפוי להביא לגל של הפחתת תחזיות הצמיחה בעולם ובישראל. המיתון השנה יהיה חריף יותר מהתחזיות הקודמות, וכך גם ההתאוששות בשנה הבאה תהיה איטית יותר".