טל זאקס המנהל הרפואי של מודרנה מימש את כל מניותיו בחברה

רגע אחרי תחילת הניסוי המקיף והמכריע בחיסון לקורונה שמפתחת מודרנה, טל זאקס, המנהל הרפואי של החברה, מימש את מניותיו ונותר עם אופציות בלבד • תזמון המהלך מעלה תהיות בשוק

משרדי מודרנה / צילום: Brian Snyder, רויטרס
משרדי מודרנה / צילום: Brian Snyder, רויטרס

טל זאקס, המנהל הרפואי של מודרנה, חלוצת החיסון נגד קורונה, מימש את כל החזקותיו בחברה, כך לפי דוח שהוגש לרשות ני"ע האמריקאית (SEC). כעת זאקס נותר עם אופציות בשווי עשרות אלפי דולרים, אם כי חיסול ההחזקה במקביל למעבר לניסוי האחרון והקריטי בחיסון מעורר שאלות.

במרץ האחרון בוטל מנגנון המכירה עיוורת של מניות, שנועד למנוע מצב של מכירה על פי מידע פנים, כך שהמהלך בו מימש זאקס מניות בכ-1.5 מיליון דולר מעורר תהיות לגבי האמון שלו בחיסון שעבר לניסוי רחב השבוע. ולא רק שלו אלא של המנכ"ל והנשיא שמימשו גם הם חלק מהחזקותיהם לאחרונה לאחר ששינו את תוכנית המכירה העיוורת. למעשה מימוש המניות גבר לאחר פרסום תוצאות הניסוי המוצלח של החברה מוקדם יותר החודש.

באמצע יולי הנוכחי מודרנה פרסמה את התוצאות הסופיות מניסוי קליני שלב 1 בחיסון mRNA-1273 שניתנו בשתי מנות ל-45 מתנדבים בריאים עם מעקב של כחודשיים.  התוצאות של הניסוי היו טובות מאוד ותמכו בהמשך הפיתוח של התרופה, בדרך לניסוי הקליני שלב 3 במדגם גדול של 30,000 נבדקים שהחל לפני יומיים. למרות התוצאות המאוד טובות בניסוי הקליני שלב 1, התוצאות בניסוי ההמשך (שלב 3) קריטי לאישור הסופי של החיסון.

בדרך כלל, כאשר בעלי עניין מאמינים במוצר של החברה שלהם הנטייה היא להגדיל את ההחזקות בנייר כצעד שנתפס בשוק כבונה אמון, כך שהמכירה של זאקס נתפסת כהפך הגמור מהבעת אמון ומעלה לא מעט תהיות, במיוחד מפאת היותו בצד המדעי של המפה. בכל זאת, ניתן להבין מהלך מימושים של חלק מהמניות נוכח העליות שרשמה המנייה לאחרונה על רקע ההתפתחויות, אך חיסול כלל ההחזקה מעלה ספקות לגבי הצלחת החיסון.

אפשר להבין את רצונו של זאקס להיפגש עם כמה מיליונים לאחר זינוק המניה, וגם נותרו לו אופציות למקרה של הצלחה מסחררת. ובכל זאת, במונחי שוק ההון זה פשוט נתפס לא טוב,במיוחד שזה בא במקביל לתחילת הניסוי הקריטי.

כאמור, זאקס לא לבד. גם מנכ"ל החברה, סטפן בנסל, והנשיא סטיבן הודג׳, מימשו מניות, ומחודש ינואר השנה ועד כה מכרו בכירים במודרנה מניות בשווי של מעל 200 מיליון דולר. 

מוקדם יותר השבוע אמר זאקס בראיון לגלי צה"ל: "אנחנו כבר מתחילים לעבור לייצור, לא מחכים לתוצאות הסופיות של הניסוי. מאמין שבתחילת השנה הבאה נייצר את החיסון בכמות משמעותית, הצפי הוא שיהיו לנו בין חצי מיליארד למיליארד מנות עד סוף 2021".