ש"ס ויהדות התורה: "לא נתמוך בהצעת חוק פסקת ההתגברות"

ח"כ איילת שקד צפויה להעלות השבוע את פסקת ההתגברות להצבעת הכנסת, אך כעת הסיכוי כי ההצעה תעבור הוא אפסי • "מחוייבים לשלמות הקואליציה ומניעת קיום בחירות"

יעקב ליצמן ואריה דרעי / צילום: תמר מצפי, עדינה ולמן-דוברות הכנסת
יעקב ליצמן ואריה דרעי / צילום: תמר מצפי, עדינה ולמן-דוברות הכנסת

הודעת סיעות ש"ס ויהדות התורה כי לא יתמוכו בהצעת חוק פסקת ההתגברות של חברת הכנסת איילת שקד מימינה, לבד מכך שהיא מעקרת כל סיכוי של ההצעה לעבור (בין השאר כי גם ישראל ביתנו של ליברמן הודיעה כי לא תתמוך), היא גם מאותת לראש הממשלה בנימין נתניהו, החרדים לא בעניין של הקדמת הבחירות. בהודעתן של הסיעות החרדיות נאמר והודגש: "אנחנו מחוייבים לשלמות הקואליציה ומניעת קיום בחירות, פועלים להעברת תקציב המדינה ולמאבק בנגיף הקורונה".

הצעתה של שקד קובעת כי בית המשפט העליון יהיה מחוייב בהרכב של 11 שופטים לפחות כדי לבטל חוק שאושר בכנסת, וביטול יכול להתקיים רק אם לפחות שני שליש מהשופטים היושבים בהרכב תמכו בכך. לכנסת תהיה אפשרות לחוקק מחדש חוק שנפסל, ברוב של 61 חברי כנסת, ותוקפו יהיה למשך חמש שנים, אך יהיה ניתן לחוקק אותו לתקופות דומות מחדש. בנוסף לכך, שקד מבקשת לקבוע בהצעתה כי הביקורת השיפוטית על הליכי החקיקה של חוקים רגילים תוגבל רק למצבים שבהם הליך החקיקה סטה מהוראות דין. כגון חוקים שלא התקבלו ברוב הדרוש או שלא נתקיימו הקריאות הדרושות במליאת הכנסת.

כחול לבן: תמיכת נתניהו בהצעה תחסל מציאת פשרה לתקציב

יו"ר הקואליציה חבר הכנסת מיקי זוהר, הסמן הדוחף לפירוק הממשלה, צייץ אתמול בטוויטר כי ‏המליץ לנתניהו לתמוך בפסקת ההתגברות. "אסור לנו ללכת נגד הבוחרים שלנו", הבהיר זוהר. הודעתו מנוגדת לסיכום בין השרים דוד אמסלם ואבי ניסנקורן להביא להצבעה בשם הקואליציה חוקים הנוגעים למשבר הקורונה בלבד.

בכחול לבן ממתינים להחלטת ראש הממשלה אם יאפשר חופש הצבעה בניגוד לסיכומים או שילך בהתאם לאמירתו שלו בישיבת סיעת הליכוד בשבוע שעבר, בדבר משמעת קואליציונית.

בכירים בכחול לבן אומרים כי אם נתניהו יתמוך בהצעת שקד המשמעות היא הסכמה לחקיקה אנטי דמוקרטית, אבל גם חיסול כל אפשרות להגעה לפשרה בנושא הבוער האמיתי שעל הפרק, התקציב. ההכרעה בעימות הזה תבשר אם הממשלה תמשיך לפעול או שאנחנו בדרך לבחירות.

בינתיים נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ עומדים בדרישתם לתקציב הזמני לשלושת החודשים האחרונים של 2020 ותקציב אחר ל-2021, בעוד ראש הממשלה החליפי בני גנץ לא מוכן לסגת מההסכם הקואליציוני המורה על תקציב דו שנתי, עמדה שכלכלנים בכירים תמכו בה במודעה ובמכתב פומבי בשבוע שעבר.