חברת ננוקס המפתחת מכשיר רנטגן נייד וזול הגישה תשקיף לנאסד"ק; צפויה לגייס 125 מיליון דולר

תוכנית ההנפקה של חברת ההדמיה הרפואית, לפי שווי שוק של יותר מחצי מיליארד דולר, נחשף בשנה שעברה ב"גלובס" • בשבוע שעבר השלימה החברה גיוס פרטי של 59 מיליון דולר

רן פוליאקין / צילום: LUZ Corporate Photography
רן פוליאקין / צילום: LUZ Corporate Photography

חברת ההדמיה הרפואית ננוקס יוצאת להנפקה ומתכננת לגייס 125 מיליון דולר. שווי החברה לצורך ההנפקה לא פורסם, אבל על פי ההערכות, הכוונה היא לגייס לפי שווי של חצי מיליארד דולר "לפני הכסף" לכל הפחות.

התוכניות להנפקה והיקפה המשוער נחשפו לראשונה ב"גלובס" בדצמבר 2019. בשבוע שעבר השלימה ננוקס גיוס הון פרטי של 59 מיליון דולר. רוב המשקיעים שהשתתפו בהנפקה הפרטית, הביעו עניין בהשקעה של 80 מיליון דולר מתוך סך כל ההנפקה הציבורית. בין המשקיעים: קבוצת יוזמה קוריאה (קרן ישראלית-קוריאנית משותפת, והגורם היחיד מבין המשקיעים המובילים בחברה שהוא בעל זיקה ישראלית), חברת SK Telecom ,Jin Ji Full Investment Holding Co, וחברת iA Financial Group מקבוצת Industrial Alliance Investment Management.

את ההנפקה הציבורית יובילו בתי ההשקעות קנטור, אופנהיימר, ברנברג ו-CIBC. יועץ ההנפקה הוא בית ההשקעות A-Labs של יוצאי חברת אמבלייז.

ננוקס פיתחה מכשירי הדמיה בטכנולוגיה חדשה, המאפשרת להם להיות זולים וניידים יותר באופן משמעותי. הטכנולוגיה המקורית נועדה בכלל לתחום הטלוויזיות, והיא נולדה במעבדות של חברת סוני הבינלאומית. הטכנולוגיה נועדה במקור ליצור תמונת טלוויזיה חלקה יותר באמצעות שימוש בננו-פיקסלים, במקום בפיקסלים הקיימים, אבל היא התגלתה כלא תחרותית מספיק מבחינת המחיר שלה בתחום הטלוויזיות הביתיות.

לעומת זאת, התברר כי כשמשתמשים בטכנולוגיה הזאת כדי "לירות" ננו-פיקסלים של רנטגן, במקום של אור נראה, אפשר ליצור מכשיר רנטגן שבו מקור הרנטגן לא מתחמם, ואינו דורש קירור, ולכן המכשיר יכול להיות זול וקטן יותר.

רן פוליאקין, המוכר כמייסד החברות Powermat ,Wellsense ו-Illumigyn, הכיר במקרה את המשקיע היטושי מסויה, שניהל בעבר קרן הון סיכון שבה סוני היתה השותפה העיקרית. יחד החליטו השניים להחיות את הטכנולוגיה לתחום הרפואי.

מעדיפה למכור שירות ולא מכשיר

הסיסמה של החברה היא "לפחות סריקה אחת לכל אדם בעולם בשנה". כיום יש אנשים רבים במדינות עולם שלישי או באזורים פחות מטופלים ברמה הרפואית גם במדינות העולם הראשון, שסקירת רנטגן איננה נגישה להם. הערכת החברה היא כי אם ייאסף מידע כזה על כל אדם בעולם, ניתן יהיה להגיע לאיתור מוקדם של מחלות בעלויות נמוכות משמעותית ממערכות הדמיה רפואיות הקיימות כיום בשוק.

פוליאקין הסביר בעבר ל"גלובס" כי החברה מעדיפה למכור שירות מלא, ולא מכשיר. השירות יכלול את הצילום, אגירת המידע, פענוח הסריקה במגוון אמצעי בינה מלאכותית, וגם שירות גבייה. כך, מערכות הבריאות יוכלו להשתמש במוצר בעלות ראשונית נמוכה, ללא השקעה יקרה במכשיר, ואילו ננוקס תוכל לרכז מידע רפואי לטובת שיתופי פעולה בתחום הבינה המלאכותית, שיאפשרו לה להציע מוצר עם יכולות אבחון עשירות יותר.

על פי התשקיף, נכון ליוני 2020, מעסיקה ננוקס 21 עובדים בישראל ושישה עובדים ביפן (בעבר אמר פוליאקין כי החברה מעסיקה כ-60 עובדים, כך שנראה שעברה צמצום בעקבות הקורונה).

בימים אלה עורכת החברה ניסויים כדי לקבל אישור FDA, ובגלל הקורונה התהליך הזה התעכב עד לרבעון השלישי של 2020. זוהי גרסה ראשונה של המוצר המוגשת לאישור, והחברה מעריכה כי תוכל לשדרג את המערכת בהמשך, בלי להידרש לרגולציה נוספת. החברה מעריכה כי אם תקבל את האישור, תוכל לשווק את המערכת הראשונה בתחילת 2021 ולהגיע להצבה של 1,000 מערכות עד לסוף שנת 2021 וכ-15 אלף מערכות עד לשנת 2024.

גייסה עד כה 137 מיליון דולר

כחלק מההסכם עם המשקיעה SK Telecom, תפעל SK לאתר הסכם הפצה ל-2,500 מכשירי ננוקס בקוריאה הדרומית ובווייטנאם.

ננוקס, הפועלת ממשרדים בנווה אילן, לא רשמה עדיין הכנסות. ההפסד התפעולי שלה מתחילת השנה עד לסוף יוני עמד על 13.8 מיליון דולר, וזה גם היה גובה ההפסד הנקי. 4.1 מיליון דולר הושקעו במו"פ, 7.9 מיליון דולר בעלויות הנהלה וכלליות ו-1.7 מיליון דולר בשיווק. נכון ליוני יש בקופת החברה כ-40 מיליון דולר, לפני הגיוס האחרון.

פוליאקין משמש מנכ"ל החברה. איציק מעיין, לשעבר סמנכ"ל הכספים בפריגו, משמש סמנכ"ל הכספים. ארז מלצר, יו"ר הדסה, הוא דירקטור בחברה. עד היום גייסה ננוקס סכום כולל של 137 מיליון דולר, מהם 110 מיליון דולר בשנה האחרונה, רובם מהמשקיעים שהוזכרו לעיל.

29 הנפקות בוצעו בנאסד"ק ביולי

שוק ההנפקות הראשוניות בנאסד"ק לא סגור למרות הקורונה, ומאיר פנים במיוחד אל חברות ביומד, לאו דווקא בתחום של וירוס הקורונה "האופנתי".

שתי חברות ישראליות כבר ניצלו את ההזדמנות: חברת התרופות לסרטן איילה פארמה, שגייסה 55 מיליון דולר לפי שווי של 180 מיליון דולר "אחרי הכסף"; ופוליפיד, המפתחת שתלי אנטיביוטיקה בשחרור מושהה, שגייסה 60 מיליון דולר, לפי שווי של 270 מיליון דולר. מניות שתי החברות ירדו בכ-12% מאז ההנפקה.

בחודש ביולי נערכו כ-29 הנפקות ראשוניות בנאסד"ק, מהן 11 של חברות בתחום הרפואי. המגמה ביולי היתה דומה לזו של יוני, לאחר שבחודשים הקודמים היה מספר ההנפקות נמוך יותר, אבל עדיין היה השוק פתוח לחברות מתאימות. מדד נאסד"ק ביוטק הוסיף כ-12% לערכו מתחילת השנה.