הדולר ירוק מקנאה: מחיר הביטקוין עלה ביולי ב-23%, את'ר זינק 49%

הבוקר חצה ביטקוין את הרף של 12 אלף דולר לראשונה השנה, אבל בהמשך ירד לכ-11 אלף דולר • הדולר סבל מאחד החודשים הגרועים בעשור האחרון, על רקע סימני המשבר הכלכלי בארה"ב

דת הביטקוין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
דת הביטקוין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שוק המטבעות הדיגיטליים התחזק באופן ניכר ביולי, עם עליות של עשרות אחוזים במחירי המטבעות המובילים בשוק, כמו ביטקוין ואת'ר, בזמן שהדולר האמריקאי סבל מאחד החודשים הגרועים ביותר שלו בעשור האחרון.

לפי נתוני סוכנות הידיעות רויטרס, מדד הדולר אינדקס, המייצג את ביצועי המטבע של ארה"ב אל מול שישה מטבעות ריבוניים גדולים אחרים, צנח בחודש שעבר ב-4.1% - הירידה החודשית הגדולה ביותר של הדולר מאז ספטמבר 2010. מול האירו רשם הדולר ביולי ירידה של כ-4.6%, ואילו מול הין היפני ירד ביותר מ-3%. גם מול השקל הישראלי נחלש הדולר, עם ירידה חודשית של כ-1.5%.

רוב הירידה בערכו של הדולר נרשמה ב-10 הימים האחרונים של יולי, בזמן שנרשמה עלייה במספרם של נשאי וירוס הקורונה ברחבי ארה"ב, ועל רקע נתונים המצביעים על בלימה בהתאוששות של הכלכלה האמריקאית ממשבר הקורונה. בשבוע שעבר דווח כי התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) של ארה"ב צנח ברבעון השני של 2020 בכ-33% במונחים שנתיים - הנפילה הרבעונית החדה ביותר שנרשמה בתמ"ג האמריקאי ב-70 השנים האחרונות. תשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב ל-10 שנים נפלו לרמה השלישית הכי נמוכה מתחילתה של השנה.

ובינתיים, המטבעות הדיגיטליים המשיכו להתחזק. בחודש יולי עלה מחיר הביטקוין בכ-24%, בעיקר הודות לראלי שרשם בשבוע האחרון של החודש. מחירו של את'ר, המטבע של פטלפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, זינק בחודש יולי ביותר מ-49%.

על פי אתר Messari, העוקב אחר נתוני השוק, מחיר הביטקוין נסגר בסופו של חודש יולי ברמה של 11,351 דולר - מחיר הסגירה החודשי הגבוה ביותר של הביטקוין מאז דצמבר 2017 - החודש שבו רשם המטבע שיא של כל הזמנים. עד ליולי 2020, מחיר הביטקוין נסגר ברמה הנמוכה מ-11 אלף דולר בכל חודש, מאז שקבע שיא של יותר מ-20 אלף דולר ב-17 בדצמבר 2017.

מחירי החוזים העתידיים על ביטקוין בבורסת CME בשיקגו נסגרו ברמה של 11,620 דולר ביום המסחר האחרון של יולי.

פלטפורמת את'ריום חגגה יום הולדת 5

עם פתיחת השבוע הנוכחי, ביומו השני של חודש אוגוסט, נרשמו תנודות עזות במחיר הביטקוין: מעט אחרי 7:00 (שעון ישראל) הבוקר חצה שער הביטקוין (BTC) את הרף של 12 אלף דולר לראשונה השנה, כשהוא מתקרב לשיא של 12 חודשים. עם זאת, בתוך חצי שעה בלבד צנח שערו הדולרי של המטבע ב-7% עד לכ-11,185 דולר, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. ב-15:00 אחר הצהריים היום נסחר הביטקוין במחיר של כ-11,070 דולר.

גם במחירו של את'ר, מטבע הקריפטו השני בשווי השוק שלו אחרי ביטקוין, נרשמו היום תנודות חזקות. מחיר האת'ר (ETH) חצה בשעות הבוקר את הרף של 400 דולר והגיע עד ל-411 דולר - מחירו הגבוה בשנתיים האחרונות. ואולם, המטבע של את'ריום הצליח להחזיק ברמה הזו זמן קצר בלבד, ובתוך פחות משעה צנח לרמה של כ-370 דולר. בשעה 15:00 אחר הצהריים היום נסחר האת'ר במחיר של כ-360 דולר.

ביום חמישי האחרון, 30 ביולי, מלאו בדיוק חמש שנים להשקתה של את'ריום, שהוקמה על ידי קבוצת מייסדים בהובלתו של ויטליק בוטרין. בשנתיים האחרונות עובדים מפתחי את'ריום על פיתוח פלטפורמה משודרגת, "את'ריום 2.0", שלדברי בוטרין, צפויה להיות מושקת עד לסוף השנה. 

יובל רואש, מנכ"ל ומייסד שותף של חברת ביטס אוף גולד, המספקת שירותי מכירה וקנייה של מטבעות דיגיטליים, התייחס היום בשיחה עם "גלובס" למצבו של שוק הקריפטו. לדבריו, "הסינים מערערים על מעמדו של הדולר כמטבע הרזרבות העולמי. הם מתחילים לאסוף זהב - מה שמביא את מחירה של אונקיית זהב קרוב ל-2,000 דולר. גם האירו מתחזק לעומת הדולר, וגיוס האג"ח המשותף של מדינות גוש האירו מרחיק את הפיצול ומקרב איחוד מהותי של הגוש. את הירידה במעמדו של הדולר מלבה הדפסת הדולרים על ידי הפדרל ריזרב. מאזן הנכסים של הבנק, שלא השתנה משמעותית מאז 2014, גדל מאז פברואר בכ-70%".

רואש הוסיף כי "לעומת הדולר, היתרון בביטקוין כיום הוא מוניטרי גרידא. מדובר במטבע שלא ניתן לשחוק אותו, וקצב ההנפקה שלו קבוע - מה שבעולם שמתחיל להתכונן לאינפלציה, נותן לו ערך אחר לחלוטין".

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.