בנק ישראל: ירידה בשיעור העמלות לבנקים וגידול בעלות החזקת כרטיסי אשראי

העלות הממוצעת של ניהול העו"ש והחזקת כרטיסי חיוב לחשבון משק בית ובנקאות פרטית בשנת 2019 ירדה ב-0.7% לעומת 2018 • העמלה בגין עסקאות במט"ח באמצעות כרטיסי חיוב הכי זולה, נכון ל-22 ביוני 2020, היא בחברת ישראכרט

הציבור שילם לבנקים ב-2019 עמלות בסך של 92 אגורות על כל 100 שקל שחמשת הבנקים הגדולים וחברות כרטיסי האשראי ניהלו עבורו, בכלל מגזרי הפעילות הבנקאיים - משקי בית, בנקאות פרטית ועסקים. מדובר בירידה קלה ביחס לשיעור עמלות של 0.96% מהכנסים בבנקים שנרשם בשנת 2018 ובירידה משמעותית בהרבה, בשיעור של כ-34%, ביחס לשיעור העמלות מסך הנכסים שהיה בשנת 2010. כלומר, בתוך כעשור חלה ירידה של כשליש בעמלות מסך הנכסים.

כמו כן, כך על פי מ"הדיווח החצי שנתי אודות מחירי השירותים הבנקאיים הנפוצים למשקי הבית - שנת 2019", שפרסם היום המפקח על הבנקים יאיר אבידן, "העלות הממוצעת של ניהול העו"ש והחזקת כרטיסי חיוב לחשבון משק בית ובנקאות פרטית בשנת 2019 הסתכמה בכ-26.9 שקל בחודש". סכום זה מהווה כ-323 שקל לשנה, והוא משקף "ירידה של 0.7% בעלות הממוצעת מסוף 2018", כשהעלות בשנה שעברה, ועוד קודם למשבר הקורונה, הייתה גבוהה מזו שנרשמה בשנים 2017 ו-2016.

בבנק המרכזי מפרטים כי העלות של החזקת חשבון ושל קבלת מידע המשיכה להצטמק ב-2019, כשמנגד העלות החודשית להחזקה ושימוש בכרטיסי חיוב הסתכמה בכ-14.5 שקל בממוצע לחודש לחשבון - סכום המהווה גידול עקבי משנה לשנה מאז תום 2015, כשהסכום שנגבה ב-2019 היה הגבוה ביותר בעשור שעבר.

מאיפה מגיע הגידול בתשלום עבור כרטיסי האשראי לחשבון? בבנק ישראל מסבירים כי זה קורה בשל כך שיותר ישראלים מחזיקים יותר ויותר כרטיסי אשראי כנגד חשבון בודד. אבל, בד בבד גם אכן ישנה מגמה של עלייה בדמי הכרטיס שנגבים בממוצע לכרטיס. עוד גורם לעלייה כאמור בעלות כרטיסי האשראי לחשבון היא גידול בעסקאות במט"ח או בחו"ל, בין היתר בשל הרכישות המקוונות ההולכות ומתרחבות - עוד קודם למשבר הקורונה.

בהקשר זה סיפק המפקח על הבנקים טבלת השוואה שלפיה העמלה בגין עסקאות במט"ח באמצעות כרטיסי חיוב הכי זולה, נכון ל-22 ביוני 2020, היא בחברת ישראכרט, כשכאל קרוב אליה ומקס הכי יקרה. מנגד, מקס הכי זולה במשיכת מט"ח.

עוד מפרט בנק ישראל כי נכון לאותו מועד עדכני, עלות פעולה בנקאית ב"תעריף פקיד" הכי זולה מקרב חמשת הבנקים הגדולים היא בבנק לאומי (כשהבנק הגדול הכי יקר הוא מזרחי טפחות), בעוד שהפעולה הכי זולה בערוץ ישיר בקרב הבנקים הגדולים היא בבנק הפועלים (כשדיסקונט הכי יקר בהיבט של "תעריף ישיר" מקרב חמשת הבנקים הגדולים). עוד נציין כי אגוד, הבנק השישי בגודלו במערכת ושצפוי להתמזג לתוך מזרחי טפחות, גובה 2.9 שקל עבור פעולה ב"תעריף ישיר". עם זאת בבנק ישראל מדגישים משהו שמשותף לכלל המערכת: הפער הניכר בין עלות ביצוע פעולה בנקאית בערוץ ישיר לבין עלותה בביצוע מול פקיד. "עלות ביצוע פעולה בנקאית בערוץ ישיר, נמוכה בממוצע בכ-75%, מעלות ביצועה באמצעות פקיד", כותב בנק ישראל.