זאב רוטשטיין: הנזק הכלכלי לבי"ח הדסה בעקבות הקורונה - כ-200 מיליון שקל

בדיון בוועדה לביקורת המדינה בעניין העומס בבתי החולים התריע רוטשטיין על המצב, ואמר כי בשל כך הוצאו לחל"ת 250 עובדים • "לצערנו אנו נכשלים במתן שירות לחולי קורונה ולשאר החולים"

זאב רוטשטיין. תומך בהגדלה מסיבית של הבדיקות  / צילום: ליאור מזרחי
זאב רוטשטיין. תומך בהגדלה מסיבית של הבדיקות / צילום: ליאור מזרחי

מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין מתריע כי בשל המצב הכלכלי הקשה הנובע מהקורונה, המוסד שהוא עומד בראשו עומד בפני שוקת שבורה. בדיון בוועדה לביקורת המדינה בעניין העומס בבתי החולים אמר רוטשטיין כי הנזק הכלכלי לביה"ח בעקבות הקורונה עומד על למעלה מ-200 מיליון שקל, ובשל כך הוצאו לחל"ת 250 עובדים.

לדבריו, "הדסה הוא השיאן של אשפוז חולי קורונה, וכל זה אנו עושים מבלי שהאוצר והבריאות עוד סיכמו על הסכומים שנקבל - גם חמישה חודשים מפרוץ המשבר. מכיוון שגזרו סגר על ישראל ולא הגיעו לבית החולים ובגלל תיירות מרפא - סה"כ הנזק לבית החולים, הוא למעלה מ-200 מיליון שקל.

"אנו מנסים להפעיל את בית החולים באופן מלא, אך זה לא מתאפשר כי הסבנו צוות. לצערנו אנו נכשלים במתן שירות לחולי קורונה ולשאר החולים. הממשלה הותירה את ההסכם לתת הנחה של 600 מיליון שקל לקופות החולים. זה צריך דבר ראשון להיעצר. כיום, יד ימין לא מדברת עם יד שמאל. אין תקציב ואנחנו לא מקבלים לעבודה אחיות ורופאים. הוצאנו 250 עובדים לחל"ת כי אין תקציב". הוא התריע כי בחודש הבא, בית החולים יתקשה לשלם משכורות.

רוטשטיין הוסיף כי "אם אני אומר שאין לי איך לשלם את משכורת חודש אוגוסט - זה כאוס. אם עד ה-15 לאוגוסט לא נקבל 60 מיליון שקל השערים יסגרו. הספקים הולכים מאתנו. לא משאירים תרופות ועובדים לא יקבלו משכורות".

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל שערי צדק: "אנחנו בכאוס. המחלקות מלאות לחלוטין. סגרנו מחלקות פנימיות לטובת חולי הקורונה והפנימיות עמוסות. זה פרוזדור בתוך פרוזדור אבל אין לנו צוותים. הכי קל להגיד לסגור פעילות אלקטיבית. ביטלנו ניתוחים אתמול וזו בושה וחרפה. כי טיפול נמרץ והתאוששות מלאים. לבתי החולים העצמאיים אין איך לשלם משכורות. אין לי כסף. לא בגלל שאנחנו מתנהלים לא נכון אלא בגלל שכל בתי החולים בגירעונות. אז המדינה לוקחת את בתי החולים שלה ומכסה להם את הגרעון. לבתי החולים העצמאיים אין".

ד"ר ורד עזרא, ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות תקפה את משרד האוצר על עיכוב באישור תקציבים להצטיידות ולתוספות תקנים לבתי החולים. אמרה כי לקראת החורף אנחנו עושים שיח עם האוצר לתוספת תקנים. יש תכנית לתוספות שעדיין לא אושרה כי מתקיים ויכוח עם האוצר על כמה ואיפה - האוצר חושב שהוא מנהל את משרד הבריאות. הזמן קריטי וחייבים להכשיר את העובדים החדשים. מרגע אישור התוכנית, יש תהליך של מספר שבועות וחבל. אנחנו עצובים עם הוויכוח שקיים באוצר שמעכב את חלוקת התקנים. האוצר טוען שהעביר תקנים בחלוקה שהיא לא לגמרי מקובלת עלינו. לבתי החולים הממשלתיים הם העבירו 25% פחות מהתקנים שסוכם איתם. זו התנהלות בעייתית של האוצר".

לביקורת הצטרפה ד"ר שושי גולדברג, ראש מינהל הסיעוד במשרד הבריאות: "אנו נמצאים במצב הזוי. אין אישור תקציבי להתחיל הדרכה לאחיות שהוקצו לטיפול נמרץ ואי אפשר להתחיל להפעיל אותם. מדברים על 600 אחיות שב-1 לספטמבר אנו רוצים להתחיל להכשיר אותם ומזה זמן רב אנו מבקשים להתחיל הכשרה וזה 10 מיליון ש"ח - לא יכול להיות שאנו לא יכולים לשלב את האחיות בבתי החולים. יש 1500 אחיות שסיימו בחינה לפני שבועיים ועוד 2500 שיסיימו עוד 3 שבועות ואנו רוצים שהן תשתלבנה במהירות במערכת".

רועי רייכר, רפרנט בריאות באגף התקציבים באוצר הגיב: "בניגוד למה שנאמר אין מחלקות מקצועית. אנו לא מתיימרים לומר איפה נכון להקצות ואיפה לא. יש הבדל בין בתי חולים ממשלתיים לבין בתי חולים בבעלויות אחרות. אלה שבבעלות המדינה, התקנים מאושרים בנציבות. הבוקר יצא גם לקופח כללית ובהמשך היום יצאו אישורים לבתי חולים לא ממשלתיים . אם יש 85% מוסכם נכון לחלק אותם עכשיו ולהמשך לדון על החלק שבמחלוקת. לגבי טעות בתי חולים לא ממשלתיים בהקשר לתשלום פיצוי על אובדן הכנסות מפעילות אלקטיבית, אנחנו בשיתוף עם משרד הבריאות התחלנו לקדם תזכיר חקיקה המבטיח לבתי החולים את ההכנסה שהייתה להם בשנת 2019 מקופות החולים. בנושא השכר, יצא מכתב משותף בהקשר להקצאה המבטיח לבתי החולים איזושהי רצפת הכנסה מינימלית בגובה עלות התקנים . אושרו עד כה 10.6 מיליארד קל בוועדת חריגים. הזמנות והתקשרויות מתוכם יצאו כ-7.5 מיליארד. הפער נובע מזה שלוקח זמן לבצע ולהתקשר עם סכומים כ"כ גדולים. משרד האוצר יוצא מגדרו לאישור הכספים ובאופן מהיר בשנה האחרונה".

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר כי מערכת הבריאות עדיין מתפקדת בחסר, שמאיים להידרדר לקריסה בחורף הקרוב. "כבר עכשיו מנהלי בתי חולים מדברים על כאוס, תקנים שהובטחו אינם מגיעים, והאוצר מבקש לשלוט בעניינים שאינם בתחום עיסוקו. התמונה הכללית היא של חוסר יד מכוונת, ממשלה שעוסקת בתפל וחוסר מוכנות בתחומים קריטיים".