מבקר המדינה: ישראל מפסידה הכנסות של מליארדי שקלים בכל שנה עקב הברחות של טבק

ממצאי דוח המבקר שמתפרסמים היום חושפים הזנחה במעברי הגבול היבשתיים של ישראל • המבקר: "במצב זה קיים חשש שגורמים עברייניים מנצלים את המעבר להעברת סמים וכסף וההרתעה נפגעת"

הברחת סיגריות  / צילום: יחידת דוברות והסברה רשות המיסים
הברחת סיגריות / צילום: יחידת דוברות והסברה רשות המיסים

ההפסד מהכנסות ממסים שנגרם לישראל כתוצאה מהברחות ומהעברות סחורות במעברי הגבול עם הרשות הפלסטינית רק מסיגריות וממוצרי טבק אחרים מסתכם ביותר מ-1.25 מיליארד שקל בכל שנה, כך לפי דוח שערך משרד מבקר המדינה ומתפרסם היום (ב') בנוגע ל"פיקוח רשות המסים על מעברי הגבול".

עוד מצוין בדוח כי לפי ארגון לשכות המסחר, אובדן הכנסות המדינה ממע"ם וממס קנייה על סיגריות, על טבק לעישון ועל טבק לגלגול, בכל מעברי הגבול של ישראל, הסתכם בשנת 2017 ב-1.7 מיליארד שקל. בנוסף, מדי שנה מפסידה ישראל מאות מיליוני שקלים בעקבות אובדן מס מסחורות שיובאו לתחומי המדינה על ידי יבואנים פלסטינים אך לא עברו לתחומי הרשות הפלסטינית במעברים הרשמיים שנקבעו. בשנת 2016 הפסידה המדינה כ-450 מיליון שקל בעקבות תופעה זאת. זאת, נוסף על אובדן הכנסות המע"מ ומס ההכנסה ממכירת הטובין בישראל ללא דיווח.

ומה הענישה על הברחות בהיקף של מאות אלפי שקלים ואף מיליוני שקלים דרך מעברי הגבול? קנס בסך 2,000 עד 4,000 שקל. את עברייני ההברחות הוא לא מרתיע.

הביקורת העלתה כשלים מהותיים במניעת הברחות טובין (סחורה) דרך מעברי הגבול, במניעת העברת טובין אסורים, במניעת העברת טובין ללא תיעוד כדין במעברים הפנימיים ובמיוחד טבק ומוצריו, שעליהם מוטל מס גבוה באופן ניכר מטובין אחרים.

"חלק מהכשלים שנמצאו עלולים אף להגיע לכדי פגיעה בביטחון המדינה", כותב מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. "חוסר הטיפול היסודי של רשות המסים במבריחי הטבק ומוצריו ואי-גביית המסים הנדרשים מביאים להפסד כספי גדול לאוצר המדינה ואף לפגיעה - באמצעות תחרות לא הוגנת של הסוחרים בסחורה מוברחת - בסוחרים המתנהלים כחוק ומשלמים מס מלא; ותוצאתו גם חוסר מוחלט של הרתעה מעבריינות בנושאים אלו".

עוד כותב המבקר כי "עבודת רשות המסים במעברי הגבול ובמעברים הפנימיים אינה נעשית באופן מיטבי, דבר הפוגע ביכולת ההרתעה שלה מפני עבירות על החוק כמו גם באלימות כלפי עובדי רשות המסים במעבר אלנבי. משום כך על רשות המסים לפעול ללא דיחוי להסדרה שתאפשר עבודה שוטפת ויעילה במעברים היבשתיים".

בגבולות מדינת ישראל קיימים שבעה מעברים יבשתיים בין-לאומיים, המשמשים בינה לבין שכנותיה. נוסף על אלו קיימים מעברים יבשתיים פנימיים בין מדינת ישראל ובין הרשות הפלסטינית. תפקיד רשות המסים במעברים הוא, בין היתר, לאכוף את החוק בכל הקשור לחוקיות היבוא והיצוא ולגביית מסים. לצורך כך על רשות המסים לבדוק אנשים, טובין וכלי רכב העוברים במעברים, הן לתוך ישראל והן אל מחוצה לה.

בחודשים אוגוסט 2018 עד פברואר 2019 בדק משרד מבקר המדינה את פעילות רשות המסים במעברים היבשתיים. בבתי המכס נהר הירדן, אלנבי וכן במעברים הפנימיים בין מדינת ישראל והרשות הפלסטינית נמצאו ליקויים שונים, בהם ליקויים בנושא איוש בית המכס בחוקרי יס"מ והעדר כלבייה עם כלבים לאיתור סמים וכסף מוברחים בחלק ממעברי הגבול המועדים. "במצב זה קיים חשש שגורמים עברייניים מנצלים את המעבר להעברת סמים וכסף וההרתעה נפגעת. כמו כן, נמצא כי בפועל לא נתפסו במעבר נהר הירדן הברחות סמים הגם שירדן מוגדרת על ידי רשויות המדינה כמדינה אשר קיים חשש להברחות סמים ממנה. הדבר מחדד הצורך לבחון שימוש נוסף ועקבי בכלבים לגילוי סמים", כותב המבקר.

בנוסף עלה בביקורת, כי בהיעדר נוכחות של משטרת ישראל במעבר אלנבי חשופים עובדי רשות המסים בו לאלימות המופנית נגדם.

עוד לעמדת המבקר, הסנקציות שנקבעו לצורך אכיפה והרתעה מביצוע עבירות, כקנס מינהלי ועיצום כספי, אין בהן כדי להרתיע את אלה המבצעים עבירות במעברי הגבול. בין היתר, נמצאו מקרים שבהם שווי הטובין שהוברחו היה מאות אלפי שקלים, ובמקרה בולט הגיע שווי המע"מ ומס הקנייה על הטובין המוברחים עד כדי 1.8 מיליון שקל, כאשר הקנסות המינהליים עומדים על 2,000 שקל או 4,000 שקל במקרים של עבירה חוזרת.

המקרה שבו הוברחה סחורה בהיקף של כ-1.8 מיליון שקל אירע ביולי 2018, כאשר משאית המובילה מוצרי טבק וסיגריות ניסתה לעבור במעבר גבול ללא תיעוד כדין. פקחי מועצת הלול עצרו את המשאית וערכו בה בדיקה וחיפוש, שבהם נמצאה כמות מסחרית של מוצרי טבק כמו: סיגריות מגולגלות ממקור פלסטיני, טבק בשקים וסיגריות שמקורן מחנויות פטורות ממס ("דיוטי פרי"). ערך מס הקנייה והמע"ם לבדם על הטבק והסיגריות שנתפסו היה כ- 1.8 מיליון שקל, וזאת נוסף על אובדן מס ההכנסה הצפוי על הרווח ממכירתם.

הנהג נתפס בעבר בהעברת טובין ללא תיעוד ואף שילם על כך כופר כסף. ביולי 2018 נתפסו באזור מנר"ם איו"ש כמה הברחות דומות, ואלה התפתחו ל-36 תיקי חקירות לקראת הגשת כתבי אישום בנושא העברת טבק ומוצריו ללא תיעוד כחוק. בבדיקת משרד מבקר המדינה עלה כי מ-36 התפיסות, 30 נעשו על ידי עובדי מועצת הלול ו-6 על ידי חיילי משמר הגבול.

המבקר מתניהו אנגלמן המליץ בדוח, בין היתר, כי על רשות המסים להוביל תהליך שמטרתו למנוע הברחות במעברים ולאכוף את חוקי המסים כנדרש.

רשות המסים לא הגיבה לדברים.