הצעת חוק: דוח הבדלי שכר בין נשים לגברים בכל חברה עם מעל ל-100 עובדים

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק שתחייב חברות המעסיקות מעל ל-100 עובדים לפרסם דוח שנתי על הבדלי השכר בארגון בין גברים לנשים • התאגדות התעשיינים מתנגדת למהלך

חיים כץ / צילום: רפי קוץ, גלובס
חיים כץ / צילום: רפי קוץ, גלובס

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק של ח"כ חוה אתי עטיה, שתחייב חברות המעסיקות מעל ל-100 עובדים לפרסם מדי שנה דוח המפרט את הבדלי השכר בארגון בין גברים ונשים.

עטיה קראה לכל חברי הכנסת לתמוך בהצעה ולשים קץ לאפליה, והדגישה כי הצעת החוק שלה עוסקת במגזר הפרטי וכרגע אין בה עיצומים כספיים על עסקים שבהם ימצאו פערים. לדבריה זהו צעד ראשון שכולל את ההנחה שעצם חובת הפרסום תייצר הרתעה ותביא לצמצום הפערים ומאידך תשפר את תדמיתן של חברות שוויוניות. "לא נכביד על המעסיקים מעבר לנדרש", התחייבה עטיה.

עו"ד מיכל וקסמן חילי מהתאחדות התעשיינים המתנגדת למהלך אמרה כי יש לברך על המטרה לצמצם את פערי השכר אבל הנזקים למעסיקים כתוצאה מהפרסום הזה הם גדולים. הצעת החוק בנוסח הנוכחי לא אומרת כמעט כלום לגבי אופן יישום הדרישה. אחד הסעיפים מדבר על כל גמול שמקבל העובד לרבות רכב, ביגוד, שעות נוספות ועוד. אם אני צריכה לקחת 1,000 עובדים ולכתוב את כל זה, להוסיף לזה תפקיד, לבדוק מה שווה למה ולמפות הבדלים של מיומנויות וניסיון בין העובדים ,מדובר במשימה בלתי אפשרית.

לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ הציגה וקסמן נתונים, לפיהם במשק יש כיום 2,957 עסקים שמעסיקים מעל ל-100 עובדים ועל כן יחויבו בהוראות הצעת החוק, אם תאושר סופית.

אורלי אלמגור לוטן, ראש צוות במרכז המחקר והמידע של הכנסת אמרה כי אין עדיין הרבה ראיות להשפעה של חובת הפרסום בעולם, אבל זה כן משהו שמתחילים להשתמש בו יותר ויותר בעולם בשנים האחרונות. לפיה, החובות שיש במדינות אחרות לא בהכרח כוללים פרסום, יש קודם כל חובת איסוף נתונים, אחר כך דיווח לוועד עובדים, לארגון עובדים או לפעמים למשרד ממשלתי ולעיתים גם לפרסם. בבדיקה שערך מרכז המידע של הכנסת נמצאו הבדלים בין המדינות עם מה שצריך לעשות עם המידע- האם להסתפק בידיעה או שקיימת דרישה לבצע פעולות אקטיביות לסגירת הפער.

ח"כ מרב מיכאלי אמרה בדיון כי במדינת ישראל יש כבר חוק שמחייב שכר שווה לעובד ועובדת. הצעת החוק הזאת רק נותנת כלי לעסקים איך לעמוד בדרישות החוק הקיים ולא לחשוף את עצמם לסנקציות של משרד העבודה בהמשך ויש לברך על כך.

ח"כ הילה שי וזאן: "פערי השכר בישראל עדיין גבוהים מאוד ועומדים על כ-32%, צריך לזכור שזה כולל משתנים רבים בהם היקף בעבודה, שעות נוספות, תוספת סיכון, ותק ועוד. עדיין יש פער משמעותי שלא צריך להשלים איתו אבל יש גם אלמנט של בחירה שנובעת מהבנייה חברתית. 4 מתוך 5 המקצועות הרווחיים ביותר עדיין נשלטים על ידי גברים ולהיפך. צריך לעודד בנות מגיל צעיר ללכת למקצועות רווחיים".

אם תאשר המליאה את ההצעה, היא תוחזר לוועדה להכנה והתאמות לקראת קריאות שנייה ושלישית.