עסק ביום | פיצ'ר

"אנחנו עובדות בפול גז, אבל ההכנסות לא קרובות למה שהיה. חזרנו עשר שנים אחורה"

איילת קומר, בת 50, בעלים ומנכ"לית משותפת ב-Now Branding • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

איילת קומר / צילום: אלי גרוס
איילת קומר / צילום: אלי גרוס

קרוב ל-20 שנה מלוות איילת קומר ונירית חורש, בעלות חברת Now Branding, עסקי B2B (עסקים שמשווקים ומוכרים לעסקים) בשוק הישראלי והבינלאומי, בונות מותג ומוצאות פתרונות ויזואליים וקריאטיביים. רגע לפני הקורונה, העסק שלהן, שיושב בקריית טבעון, כלל 16 עובדות ונהנה מהכנסות קבועות מקבוצת לקוחות שעבדו עמן בריטיינר. כשהמשבר היכה בלקוחות, גלי ההדף שלו היכו בהן.

"היום אנחנו עשר עובדות, כולל אותי ואת נירית", אומרת קומר. "יש לנו לקוחות שהקפיאו את העבודה לחלוטין בזמן הקורונה, ולקוחות אחרים צמצמו מאוד את הריטיינר בגלל שהשוק שלהם מאוד הצטמצם. חלקם ירדו לחצי. ההכנסות הקבועות שלנו נפגעו מאוד".

עם זאת, העסק לא קפא. "ברגע שהגיעו הגל הראשון והסגר, הבנו מיד שאנחנו צריכות להיערך למלחמה. הוצאנו חלק מהעובדות לחל"ת, אבל לא את כולן. ידענו שעדיין נצטרך לתת שירות לחלק מהלקוחות, ועדיין הייתה לנו עבודה. חלק מהלקוחות שלנו עשו חשיבה מחדש על צורת העבודה שלהם או המשיכו פרויקטים שהתחלנו כבר. הייתה לנו המון עבודה, אבל ההכנסות כבר לא היו אותן הכנסות".

בימים אלה מרגישה קומר את הגל השני של הצמצומים בקרב הלקוחות. "הרבה מהלקוחות הבינלאומיים שלנו עבדו מאוד חזק בחודש מרץ, והיה להם צבר הזמנות לאפריל ומאי, אבל פתאום ביוני הם התחילו להרגיש את הקושי. לחלקם יש קושי תזרימי, אז זו שרשרת שמשפיעה על כל מי שעובד איתם, וגם על הספקים שעובדים איתנו. זה משפיע עלינו בכמויות הפרויקטים".

בעקבות המשבר, קומר והשותפה שלה, המשמשות כמנכ"ליות משותפות בעסק, חזרו 'לעבוד עם הידיים'. "לא יכולנו להחזיר את כל העובדות שלנו לצערנו, כי אין מספיק הכנסות כדי לפרנס את כולן, אז נירית ואני הפשלנו שרוולים והתחלנו לעבוד בעיצוב יחד עם המעצבות שלנו, מה שלא עשינו כבר עשר שנים.

"חשוב לנו מאוד לשמר את הקשר עם הלקוחות ולתת להם שירות בזמן אמת, כי הבנו שאנחנו בתקופת מבחן. אם עכשיו אנחנו ניעלם ללקוחות, הם ייעלמו לנו אחר כך. אז אנחנו עובדות בפול גז, אבל ההכנסות לא קרובות לשם. לקוחות שצמצמו ריטיינר קיבלו ומקבלים מאתנו הרבה יותר שעות ממה שהיה מתוכנן, אבל אנחנו אומרות לעצמנו שאולי יום אחד זה יחזור אלינו".

את נשמעת אופטימית.
"העתיד לא ברור. אנחנו מגששות היום באפלה, בחוסר ודאות מוחלט. אבל אסור לוותר. לא נכנסנו לקיפאון, אבל הכול שינה צורה והידלדל. בתחילת המשבר ירדנו ל-50% מהעבודה, והיום אנחנו סביב ה-70%, אבל לא באותה רמת הכנסה. אמרנו לעצמנו שאנחנו מתכנסות ומצטמצמות אבל חייבות לשמור על הליבה של העסק, כדי שנוכל להתחיל לצמוח מחדש אחרי המשבר. חזרנו עשר שנים אחורה, אבל אנחנו לא מוותרות".

איזה שינוי עבר התחום שלכן בתקופת הקורונה?
"המשקל של האונליין הולך וגדל. הכול עובר לדיגיטלי, וזה יישאר אתנו גם אחרי המשבר. במקום עוד ברושור, העסקים שאנחנו עובדים איתם יעשו דברים אונליין שיותר מתאימים לימים האלה. יש לי מנהלת דיגיטל-מרקטינג שהיא כבר ב-120% משרה, ואנחנו מגדילים את המחלקה שלה. התחום שלה מאוד התחזק וגם תחום ה-UX וה-UI - חווית המשתמש וחווית העיצוב.

"גם ככה הרבה מהעבודה הייתה אונליין מרקטינג, אבל עכשיו גם מי שלא עשה את המעבר, לאט לאט עובר לשם. כשעובדים עם חברות תעשייה, הרבה ממנהלי השיווק שלהן רחוקים מהאונליין וקשה מאוד להסביר להם את הצורך, ובכלל איך עובדים בדיגיטל. אנחנו משקיעות היום המון שעות בהסברים. חלקם לא עושים את ההקשר בין עבודת דיגיטל מסודרת לבין תוצאה אמיתית שמסייעת לעסק".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il