בנק ישראל מסמן את השלבים הבאים להקמת תשתית לתשלומים מיידיים בישראל

בנק ישראל הנחה את מפעיל מערכת מס"ב ומשתתפיה להיערך כדי לאפשר ללקוחותיהם לקבל תשלומים באמצעות שירות התשלום המיידי, וזאת לכל המאוחר עד סוף אוגוסט 2020

פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס
פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ, גלובס

"בנק ישראל רואה בהקמת תשתית לתשלומים מיידיים במערך התשלומים אבן דרך מרכזית ליצירת אקו סיסטם לשם שיפור היעילות והיציבות של מערך התשלומים בישראל". כך מבהירים היום בבנק המרכזי, שבראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, במסגרת סקירה בנושא "קידום תשתית לתשלומים מיידיים במערך התשלומים בישראל".

למרות המעמד המוביל של מדינת ישראל בתחום ההיי-טק ובתחומים עתירי ידע אחרים, מדינת ישראל רחוקה ממיצוב מוביל בעולם התשלומים, כשתחום התשלומים בישראל מפגר בהרבה אחרי משקים מובילים. נסביר כי תשלום מיידי הוא "אמצעי תשלום בו יוזם התשלום מחויב מייד בסכום התשלום ומקבל התשלום מזוכה מייד בסכום התשלום, דבר המאפשר למקבל התשלום לעשות שימוש מיידי בסכום הכסף שזוכה לחשבונו - בדומה לתשלום באמצעות כסף מזומן", כדברי בנק ישראל.

במסגרת הסקירה בנק ישראל פירט היום כי הוא יפעל בעתיד ל"הרחבת הבחינה של הצורך והשיטה המתאימה לניהול מאגר מידע מרכזי או ניהול זהויות" במערך התשלומים בישראל" וזאת במקביל לקידום מהלכים שמטרתם לחזק את ה"תשלומים חוצי-גבולות", וה"הטמעה של ארנק תשלומים אלקטרוני ג'נרי (וייט לייבל)". בד בבד הבנק המרכזי יפעל ל"סיוע בהיערכות לביצוע תשלומים דיגיטליים בשירותים שמספקים משרדי הממשלה השונים".

כמו כן, בבנק המרכזי מציינים כי יפעלו ל"אסדרת ביצוע תשלומים בבתי העסק, ובכלל זה הסרת החסמים לביצוע תשלומים דיגיטליים בבתי העסק". במסגרת הסקירה מציינים כלכלני הבנק המרכזי כי "חלק מהרפורמות האחרונות במערך התשלומים ופרסום הקול הקורא הניעו בעלי עניין שונים במערך התשלומים לצדד בהקמתה של תשתית לתשלומים מיידיים וכן בבחינת מתן פתרונות שונים לאורך שרשרת ביצוע העסקה בתשלום מיידי. ההתפתחות העיקרית בתחום היא יוזמה של מס"ב ליישום ואפיון פתרון לתשלומים מיידיים על גבי תשתית התשלומים הקיימת".

בהקשר זה אומרים בבנק ישראל כי "פרויקט זה נמצא בשלבים מתקדמים" ושהבנק המרכזי "הנחה את מפעיל מערכת מס"ב ומשתתפיה להיערך כדי לאפשר ללקוחותיהם לקבל תשלומים באמצעות שירות התשלום המיידי, וזאת לכל המאוחר עד סוף אוגוסט 2020". בהקשר זה נציין כי במסגרת הסקירה מדובר גם על "הקמה של מתג תשלומים חדש, אשר יאפשר את הגברת ה יתירות של מערך התשלומים".