יו"ר ההסתדרות הכריז על פתיחת פורום העצמאים בהסתדרות

הפורום אמור לתקן עוולות היסטוריות עבור העצמאים, ובין היתר לסייע במאבק להעניק רשת ביטחון סוציאלי לכלל העצמאים בישראל • הדבר הראשון שמתכוון הפורום לקדם היא חקיקת רשת ביטחון לעצמאים בימי משבר

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד / צילום: אגף הדוברות בהסתדרות

שינוי היסטורי עבור העצמאים? יו"ר ההסתדרות הכריז על פתיחת פורום העצמאים בהסתדרות, שאמור לתת כח משמעותי למאבקיהם מול המדינה.

כחצי שנה לאחר שנחשפה כוונתו להקים מסגרת שתפעל למען העצמאים, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד השיק היום באופן רשמי את פורום העצמאים בהסתדרות. הפורום אמור לתקן עוולות היסטוריות עבור העצמאים, ובין היתר לסייע במאבק להעניק רשת ביטחון סוציאלי לכלל העצמאים בישראל. הדבר הראשון שמתכוון הפורום לקדם היא חקיקת רשת ביטחון לעצמאים בימי משבר. הכוונה היא לקידום חקיקה חוק שיכלול דמי אבטלה לעצמאים בשעת מלחמה או מגפה, בדומה לרשת הביטחון הקיימת לשכירים במדינה, אך בשלב הראשון לא מדובר ברשת ביטחון מלאה גם לימי שגרה. בהמשך מתכוונים לבחון בפורום מנגנונים נכונים שיכללו פתרונות לטובת עצמאים שנפלו או נכשלו בימי שגרה.

בראש פורום העצמאים בהסתדרות, יעמוד מפיק אירועי התרבות ואיש העסקים רמי בז'ה. עם מייסדי הפורום נמנים גם גיל חובב, דדי סויסה, דורון (קופי) עציוני, אלי לוי, משה דץ, מודי פרי, שבתאי מיכאל, ומיקי דה פז.

כוונתו של בר-דוד להקים מסגרת מסוג זה, תחת כנפי ההסתדרות, נחשפה לראשונה במהלך חודש מארס כאשר הודיע כי ההסתדרות לא תעמוד מנגד מול מצוקתם הגוברת של העצמאים. במהלך החודשים שחלפו מאז, יו"ר ההסתדרות מתח ביקורת על חוסר השוויון ביחסה של המדינה לציבור זה, בייחוד מאז פרוץ משבר הקורונה.

במקביל, קם קול זעקה רם מקרב כל ארגוני העצמאים על היחס למגזר העסקים בתקופה זו, נערכו הפגנות ומיצגי מחאה ונוהלו משאים ומתנים עם הממשלה. לאורך כל התקופה קראו כל ראשי ארגוני העצמאים לממשלה לפעול להגנת זכויות העצמאים, תוך הסדרת פיצוי הולם בגין פגיעה בהיקף הפעילות העסקית ויצירת מנגנון דמי אבטלה על פי אותם כללים שמעגנים את הזכות לשכירים, ובר דוד הצטרף לקריאות אלה.

בחודשים האחרונים קיים יו"ר ההסתדרות פגישות עם נציגי העצמאים ועם ראשי ארגונים שפועלים למען ציבור זה, כדי לשמוע על הקשיים, על הצרכים ועל ההזדמנויות לשיתופי פעולה עתידיים. בתוך כך, יו"ר ההסתדרות הקצה סכום ראשוני בסך מיליון שקל לטובת הקמתה של קרן סיוע לעצמאים שהחלה לפעול לפני כשבועיים. מאז שנפתחה הקרן, ההסתדרות חילקה אלפי סלי מזון לעצמאים ומשפחותיהם שנקלעו למצוקה.

באמנת ההקמה של פורום העצמאים, שעליה חתמו הבוקר מייסדי המיזם, נכתב כי ההסתדרות רואה בביטחון הסוציאלי זכות יסוד בסיסית לכלל העובדים בישראל, עצמאים ושכירים כאחד. לאור זאת, ההסתדרות תחתור ליישם את עקרון השוויון והצדק למען כולם.

בפורום הושק היום באירוע מצומצם שהתקיים באולם בית נבחרי ההסתדרות בתל-אביב, בו נכחו דמויות בולטות מהמגזר העסקי וממאבק העצמאים.

בין הנוכחים בטקס: נשיאת לשכת רואי החשבון בישראל, רו"ח איריס שטרק, ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד אבי חימי, נשיא לשכת השמאים, חיים מסילתי, יו"ר התאחדות בעלי האולמות, נועם לוי, יו"ר ארגון השחקנים שח"ם, אסתי זקהיים, יו"ר ארגון מעצבי הפנים, עינת צור קיבק, מנכ"ל הארגון הארצי של חברות השמירה והניקיון, פיני שיף, יו"ר ארגון המטפלים בישראל, נועם עזרה, מנכ"לית ארגון סוכני הנסיעות, טלי לאופר, מנכ"לית איגוד האמרגנים, ענבל ג'וריני פרץ, מ"מ יו"ר התאחדות קבלני מיזוג האוויר, משה ואלי ונוספים.

"אנו מביאים אליו את העוצמה של ההסתדרות שנבנתה במשך 100 שנים"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, אמר בנאומו: "היום אנחנו משיקים את פורום העצמאים ואנו מביאים אליו את העוצמה של ההסתדרות שנבנתה במשך 100 שנים. בשבילכם, בשביל עם ישראל, כדי שנעבור את המשבר הזה יחד, מאוחדים כעם ולא כשבטים בודדים שרבים אחד עם השני. אנחנו באים בטוב".

הפורום, כפי שהבהיר יו"ר ההסתדרות, לא נועד להחליף את מקומו של אף ארגון אחר שפועל כיום למען העצמאים אלא לייצר שיתוף פעולה רחב. "המטרה שלנו היא לרתום את עוצמתה של ההסתדרות כגורם מוביל במשק, כדי להביא את מצוקתם של ציבור העצמאים והפרילנסרים לשולחנם של מקבלי ההחלטות והממשלה", הדגיש בר-דוד במעמד האירוע. "נכנסו אל המשבר הזה ביחד ואני רוצה שנצא ממנו ביחד. אי אפשר להפריד את עולם השכירים מעולם העצמאים, זה עולם אחד ששזור וסרוג אחד בתוך השני".

עוד בדבריו, מתח בר-דוד ביקורת על המדיניות שהפקירה את העצמאים: "נעשו פה הרבה טעויות. מה היה קורה אם ב-10 במארס היו נותנים אבטלה גם לעצמאים? במקום זה התחכמו, שלחו לקופות ולהלוואות שלא שוחררו. אין פה את הרוח המחבקת ואין פה חשיבה לעומק. בשביל מה יש מדינה? בשביל מה אנחנו חיים פה? רק בשביל להילחם ולהקיז עליה דם או גם כדי להתפרנס בכבוד? המדינה צריכה להתייצב למען האזרחים ולתת להם פתרונות ולא לשסות ציבור בציבור. זה לא עניין פוליטי אלא עניין של ערבות הדדית, חברות, שיתוף פעולה בין זרמים במשק הישראלי. ניסו לשסות עצמאים בשכירים. זה נראה לכם הגיוני? אם השכירים יהיו חלשים ועניים מי יקנה אצל העצמאים? מי יקנה כרטיסים להופעות, מי יזמין טיולים ובתי מלון? אם ימשיכו לשסות בנו לא נוכל לקיים פה מדינה".

ראש פורום העצמאים בהסתדרות, רמי בז'ה, הצטרף לדברי יו"ר ההסתדרות ואמר: "אני עומד כאן היום בבניין הסמלי הזה בשם הפרנסה. ההסתדרות חוזרת להיות הבית של הפרנסה, משרד ההגנה של הפרנסה. ברור לכולם שהאתגר הוא עצום אבל אנחנו נחושים ומבינים היום את הצורך הגדול בגוף הזה. אני עומד כאן בהתרגשות כי המעמד הוא לא פחות מהיסטורי".

בז'ה הוסיף: "מהיום אנחנו מחויבים לעצמאים, מחויבים להניב תוצאות עם תנאים לכל עצמאי ויש לנו המון עבודה לעשות. נתכנס לגבש יעדים ומטרות ונחתור להביא בשורה. המטריה והפלטפורמה של ההסתדרות היא ערובה להצלחה, וכשאני אומר ערובה אני מתכוון לערבות הדדית בינינו לבין עצמנו, בינינו לבין המדינה וכל זאת בדיוק בתקופה שחייבים לפעול יחד להבראת המשק, להבראת הכלכלה הישראלית ולעתיד מתוקן וטוב יותר. אני מודה ליו"ר ההסתדרות ולכל קברניטי הארגון על ההבנה של הצורך. תודה על קורת הגג. אני בטוח שנכבד את המעמד והמקום וניקח את המשימה בשתי ידיים, נחבק חזק חזק וביחד - נעשה ונצליח".

"זהו יום גדול. אנחנו צועקים הצילו"

ראש לשכת עורכי הדין בישראל, עו"ד אבי חימי, אמר: "מדינה חפצת חיים צריכה וזקוקה הסתדרות חזקה. השכירים במשבר הקורונה נתנו את חלקם בכלכלת המדינה, עבדו בתנאים לא תנאים והשתדלו לייצב את המשק. מהצד השני, השכירים הרגישו ביטחון משום שיש רשת שנטוותה במשך עשרות שנים על ידי ההסתדרות. אנחנו, העצמאים, לא יכולים לסמוך על הפוליטיקאים, אין לנו בית אחר - ההסתדרות זה הבית שלנו. זה בית שמורגל לדאוג לאוכלוסיות רבות ומגוונות ואנחנו רוצים להיות איתכם. נקבל עלינו את החובות בהכנעה, אבל גם את הזכויות - הזכות להתפרנס בכבוד והזכות לקום בבוקר, להקדיש את עצמך לעבודה ולקידום עסקי המדינה בידיעה שבעת משבר לא יזנחו אותנו מאחור".

משה דץ, ממייסדי פורום העצמאים, אמר בפתיחת האירוע: "זהו יום גדול כי עד עכשיו השאירו אותנו לבד. אנחנו צועקים הצילו ובעולם שלי, בעולם התרבות, פשוט עשו עלינו השתק. בשגרה אנחנו רגילים לבדר, להצחיק, לגרום לדמעות, לרגשות, לשמחה ולאחדות - מאיתנו מוציאים את החשק לחיות. אין בן אדם שלא אמור להביא לחם הביתה אבל לאף אחד לא אכפת מאיתנו. עד עכשיו קראו לנו בכל מיני שמות - קראו לנו חארטה, קראו לנו חייזרים וקראו לנו מפיצי מחלות.

"אני רוצה להודות ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, על כך שלקחת אותנו, העצמאים, תחת הכנפיים של ההסתדרות. אני באמת חושב שההפרדות שעושים בין השכירים לבין העצמאים הן מיותרות. בסופו של דבר כולנו מניעים את המשק וכמו בכל משפחה - לכל אחד יש תפקיד. צריך גם אותנו. כשכל אחד מאיתנו, העצמאים, עושה את זה לבד - אנחנו חלשים. כדברי השיר: כל אחד מאיתנו אור קטן וכולנו אור איתן. הגיע הזמן שהחושך ייעלם ואני באמת מקווה שההסתדרות שיש לה כוח ויודעת להניע מהלכים - תדאג גם לנו".

רועי כהן, נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והגוף המייצג של למעלה מרבע מיליון עצמאים, מסר כי "להב מאחלת הצלחה רבה לכל מי שפועל למען ציבור העצמאים וקידום רשת בטחון סוציאלית עבורם. להב לא נמצאת בתחרות עם אף גורם, לרבות ההסתדרות הכללית ומברכת על כל יוזמה ופעילות מצד יו"ר ההסתדרות בימים אלו של משבר כלכלי קשה מנשוא למען רשת ביטחון לציבור העצמאים במדינת ישראל".