נתב"ג בחודש יולי: ארקיע ואל על לא הטיסו אפילו נוסע אחד

נתח החברות הישראליות בחודש יולי שנשען רק על פעילותה של ישראייר הסתכם ב-7% • החברות הזרות כגון טורקיש, איזי ג'ט וריאנאייר רשמו ירידה של עשרות אחוזים במחצית הראשונה של 2020 לעומת התקופה המקבילה אשתקד

נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס
נתב"ג בימי קורונה / צילום: מתן פורטנוי, גלובס

השמים סגורים אמנם (כלומר חובת הבידוד לנכנסים עוד קיימת והכניסה לבעלי דרכון זר אסורה) אבל מספר הנוסעים בנתב"ג ממשיך לגדול. הכול יחסי כמובן. בחודש יולי עברו בנתב"ג 64 אלף נוסעים - מספר שנמוך ב-97.5% לעומת יולי שעבר שבמהלכו חלפו בנתב"ג יותר מ-2.5 מיליון נוסעים. את לוח הטיסות בחלוקה לפי חברות ממלאות בעיקר החברות הזרות יחד עם ישראייר, הישראלית היחידה שמטוסיה באוויר. יונייטד הטיסה 12.6 אלף נוסעים, טורקיש כ-6,200 ולופטהנזה כ-5,900. כולן כצפוי משקפות ירידה של 80% לפחות לעומת יולי אשתקד.

ישראייר הטיסה ביולי כ-4,000 נוסעים בטיסות נקודתיות ליעדים מסוימים בנוסף לעוד כ-22 אלף נוסעים שהחברה הטיסה בקווים לאילת. ישראייר היא החברה היחידה המפעילה טיסות בקו לאילת בשעה שמטוסי ארקיע מקורקעים. נתח החברות הישראליות בחודש יולי שנשען רק על פעילותה של ישראייר הסתכם ב-7%. ארקיע ואל על עם אפס נוסעים בחודש שבימים כתיקונם הוא אחד החזקים בשנה.

במפת היעדים של חודש יולי, היעד הבולט שאליו טסו הישראלים מנתב"ג ואליו הוא ארה"ב, כך בתנועה של 25% מהנוסעים. אחריה צרפת, טורקיה וגרמניה עם כ-11% מהנוסעים לכל אחת מהמדינות הללו.

את המחצית הראשונה של 2020 שהתאפיינה בחודשים ינואר-פברואר סטנדרטיים יחסית וצללה לתוך משבר הקורונה מסכמת אל על עם 814 אלף נוסעים בחודשים ינואר-יולי, ירידה של 75% לעומת שנה קודמת. איזי ג'ט אחריה, שהטיסה מאז תחילת השנה 244 אלף נוסעים רשמה ירידה של 63% ו-וויז אייר עם ירידה של 68% הטיסה בחצי השנה הראשונה של 2020 כ-226 אלף נוסעים. ריאנאייר השלישית מבין החברות הזרות - שנשלטו מתחילת השנה על ידי שלוש חברות הלואו קוסט הטיסה, 213 אלף נוסעים ששיקפו לה ירידה של 41% בחסות משבר הקורונה שחלחל לענף התעופה בטיסות לישראל מאז אמצע חודש מרץ יחד עם ההנחיות האמורות. עוד מתחילת השנה, טורקיש הטיסה 203 אלף נוסעים, ויונייטד, החברה שלא עצרה את טיסותיה כלל לאורך התקופה הטיסה 178 אלף נוסעים. ישראייר שהולכת נגד הזרם בכל הנוגע למשבר הקורונה בתעופה הישראלית הטיסה מתחילת השנה 101.4 אלף נוסעים. מתחילת השנה נתח השוק של החברות הישראליות בנתב"ג מסתכם בכ-27% עם תנועה של כ-952 אלף נוסעים. בתקופה המקבילה ב-2019 בחצי השנה הראשונה של השנה הטיסו החברות הישראליות יותר מ-4 מיליון נוסעים בתנועת הלוך ושוב. יחלוף זמן רב עד שנחזור למספרים הללו.

תנועת שינוע המטענים ביולי מראה עלייה של 71% בשימוש במטוסי מטען לעומת יולי 2019 אולם ירידה כללית של כ-15% במטען ששונע לישראל (בימי השגרה כ-70% מהמטען משונע במטוסי נוסעים).