קמעונאות | ניתוח

גל שני של זינוק במכירות: שוק המזון והמשקאות צמח במעל 11% בחודש יולי

מתחילת השנה נרשמה בענף צמיחה בשיעור חריג של 9%, אך לצד הצמיחה הקמעונאית, חלק ניכר מחברות המזון ממשיכות להיפגע בהיקף הפעילות המוסדית שלהן - במסעדות ובמלונות

קניות בזמן קורונה. המכירות בשוק המזון והמשקאות עמדו על כ–3.7 מיליארד שקל במהלך החודש / צילום: כדיה לוי, גלובס
קניות בזמן קורונה. המכירות בשוק המזון והמשקאות עמדו על כ–3.7 מיליארד שקל במהלך החודש / צילום: כדיה לוי, גלובס

הגל השני של הקורונה בישראל תמך בהמשך הצמיחה של שוק המזון גם בחודש יולי בשיעור של 11.4%, כך עולה מנתוני סטורנקסט. המכירות בשוק המזון והמשקאות עמדו על כ-3.7 מיליארד שקל במהלך החודש.

ענף קמעונאות המזון ממשיך ליהנות ממשבר הקורונה, כשמתחילת השנה רושם שוק המזון גידול חריג של כ-9%. הצמיחה הנוכחית בחודש יולי מתאפשרת בין היתר על רקע "השמיים הסגורים", שהביאו לכך שחלק ניכר מהציבור בישראל נשאר בארץ במקום לנסוע לחו"ל, כמו גם ירידה בבילוי במסעדות על רקע הדיווחים על עלייה בהיקף התחלואה במהלך החודש. עם זאת, לצד הצמיחה בפעילות הקמעונאית שלהן, חלק ניכר מחברות המזון ממשיכות להיפגע בהיקף הפעילות המוסדית שלהן - בתי קפה ומסעדות, מלונות ועוד.

נטו עם צמיחה של 20% ב-2020

מהנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי חודש בחודש כל הספקיות הגדולות בשוק המזון והמשקאות הציגו צמיחה במכירות, החל מהגדולות ביותר ועד הבינוניות. את הצמיחה החדה ביותר מבין חמש חברות המזון הגדולות הציגה חברת נטו בניהול עמי גולדין, שרשמה גידול במכירות של כ-21% שהגיע להיקף של כ-143 מיליון שקל. מתחילת השנה מציגה נטו מכירות של 963 מיליון שקל - צמיחה של כ-15% לעומת שבעת החודשים הראשונים של 2019.

מנתונים שהעבירה נטו לידי "גלובס" עולה כי בנוסף לנתונים שמוצגים בסטורנקסט, רשמה נטו מכירות כספיות נוספות ממכירת דגים ובשר טריים בתפזורת, כך שמכירותיה הסתכמו בכ-213 מיליון שקל, צמיחה של כ-31%. לפי חישוב זה, מתחילת השנה צמחו המכירות של נטו בשיעור של כ-20% והסתכמו בכ-1.4 מיליארד שקל.

מכירות המזון והמשקאות בישראל
 מכירות המזון והמשקאות בישראל

נוסף לנטו, ישנן שתי חברות בולטות שהציגו צמיחה משמעותית, שגבוהה בהרבה מזו של השוק - ויליפוד, ומחלבות גד. כך, ויליפוד בניהולה של עינת פלד-שפירא רשמה בחודש יולי גידול במכירות של 37% - נתונים שאיפיינו את השוק בשיא הסגר בחודש מרץ - אשר הסתכמו בכ-49 מיליון שקל. מתחילת השנה, המכירות של ויליפוד לשוק הקמעונאי הסתכמו בכ-32%, ועמדו על 318 מיליון שקל.

עינת פלד־שפירא  / צילום: אופיר שקד
 עינת פלד־שפירא / צילום: אופיר שקד

גם מחלבות גד בניהולו של ארז וולף, שכפי שנחשף לאחרונה ב"גלובס" צפוי לעזוב את תפקידו, רשמה גידול יוצא דופן. המכירות של גד בחודש יולי גדלו ב-32.3% והסתכמו ב-43 מיליון שקל. מתחילת השנה הציגה המחלבה הרביעית בגודלה בישראל צמיחה של כ-21% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ומכירות שהסתכמו בכ-278 מיליון שקל - תוספת כספית למכירות של קרוב ל-50 מיליון שקל לעומת התקופה המקבילה ב-2019.

קפאו במכירות: גלידות שטראוס וזוגלובק

מבין ספקיות המזון הגדולות והבינוניות, למעשה חברת זוגלובק שבניהול אלי זוגלובק היא אחת החברות היחידות שקרובה לקיפאון במכירות, עם עלייה זניחה של 0.3%. גם גלידות שטראוס, שבבעלות יוניליוור, חווה יציבות ולא מצליחה לצמוח בדומה לקצב של יתר השוק. ככל הנראה, גלידות שטראוס, כמו גם המתחרה שלה, גלידות נסטלה, מתמודדת עם השפעת משבר הקורונה על צריכת ארטיקים מחוץ לבית, אחת הקטגוריות שנפגעו מהמשבר. על הרקע הזה, כפי שדיווחנו לאחרונה, נסטלה החלה למכור ארטיקים במכירה ישירה לבית הצרכן.

גם חברת המזון סוגת הציגה החודש צמיחה יוצאת דופן של 18%, כשבשבעת החודשים הראשונים של השנה היא מציגה גידול במכירות של כ-15%, עם מכירות של 269 מיליון שקל.

הגדולות עם גידול במכירות של כ-11%

תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל בניהולו של אייל מליס, נהנתה בחודש יולי מצמיחה במכירות של 11.4% ואלה הסתכמו בכ-525 מיליון שקל. מתחילת השנה מציגה תנובה צמיחה כוללת במכירות של 9.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך שמכירותיה בשבעת החודשים של 2020 הסתכמו בכ-3.6 מיליארד שקל. בכך משקפת תנובה קצב צמיחה דומה לזה של הממוצע בשוק.

גם שטראוס ישראל בניהולו של אייל דרור מציגה צמיחה דומה לזו של השוק כולו, גם אם נמוכה ממנה במעט של 10.8% בחודש יולי לעומת החודש המקביל אשתקד, כשהיקף המכירות של שטראוס הסתכם ב-440 מיליון שקל.

בדומה לשתי המתחרות הגדולות ממנה, גם אסם-נסטלה בניהולו של אבי בן-אסאייג צמחה ב-11% בחודש יולי, עם מכירות שהסתכמו ב-328 מיליון שקל. בכך מסכמת קבוצת המזון השלישית בגודלה בישראל את שבעת החודשים הראשונים של 2020 עם צמיחה כוללת של כ-9%, ומכירות של 2.2 מיליארד שקל.

מבין חמש הקבוצות הגדולות, היחידה שקצב הצמיחה שלה נותר חד-סיפרתי היא החברה המרכזית בהובלת יורם שגיא, שמחזיקה בקוקה קולה ישראל ובטרה. החברה רשמה צמיחה של 6% בחודש יולי, וצמיחה של 2.7% "בלבד" בשבעת החודשים הראשונים של 2020 לעומת התקופה המקבילה אשתקד.