הנתונים מראים: ענקיות ההייטק התנתקו מהכלכלה

מדד S&P 500 נחשב סוג של ברומטר למצב הכלכלה, אך הוא תלוי יותר מאי פעם בחמש חברות בלבד, ועוד מסקטור אחד • האם ענקיות הטכנולוגיה חזקות מדי? קשה להתעלם מהנתונים הפיננסיים ומציפיות המשקיעים

מימין: מארק צוקרברג, טים קוק וסאטיה נדלה / צילום: shtterstock, Reuters
מימין: מארק צוקרברג, טים קוק וסאטיה נדלה / צילום: shtterstock, Reuters

שני אירועים שהתרחשו בשבוע שעבר - שימוע בקונגרס ופרסום דוחות כספיים - העלו פעם נוספת את אחת השאלות החשובות בשנים האחרונות בעולם העסקי, הפוליטי והטכנולוגי - האם חמש ענקיות הטכנולוגיה חזקות וגדולות מדי? האם הן התנתקו מהכלכלה המסורתית? יש לכך שלל תשובות, רובן לא כל כך פשוטות להוכחה. קשה להוכיח, למשל, שהענקיות חונקות חדשנות. נתונים משוק ההון אמנם לא מראים את הבעיה במלואה, אך הם מראים את עצם קיומה, בכך שהם משקפים את הניתוק בין הענקיות לשאר הכלכלה, דווקא בתקופה של משבר היסטורי.

מדד S&P 500 נחשב למדד שמייצג את הכלכלה האמריקאית, וסוג של ברומטר למצב הכלכלה העולמית כולה. מתחילת השנה הוא רשם תשואה של 2%, אך השקעה בחמש הענקיות לבדן הייתה מניבה תשואה של מעל 40%.

מעשה בחמש ענקיות הייטק
 מעשה בחמש ענקיות הייטק

מילא זה היה נגמר בכך - המשקל של חמש החברות הגדולות במדד הוא הגדול מזה עשרות שנים ועומד על יותר מ-20%. זה אולי אומר שהוא משקף את מצב הכלכלה פחות טוב מאשר בעבר, אבל הוא בוודאי משקף את הריכוזיות בה.

האם הזינוק במניות הענקיות קשור לקורונה? הכנסות חמש הענקיות יצמחו השנה על פי התחזיות ב-14%, לעומת 12% בשנה שעברה וחלקן מתמודדות עם קשיים, למשל פגיעה בשוק הפרסום. אחרות נהנות מגידול בפעילויות שלא בהכרח קשורות באופן ישיר לתהליכי הדיגיטציה, כמו מכירות סמארטפונים. אז מה ההסבר? המשקיעים סבורים שהענקיות, שזרועות התמנון שלהן שלוחות לאזורים רבים בעולם הדיגיטלי, ימצאו את הדרך להרוויח מכך יותר מכולם. כשרוב הכלכלה העולמית במשבר וחמש חברות פורחות יותר מכולם, כנראה שצריך לדאוג.