"הלחצתי אותך": עימות בין נתניהו ולפיד בכנסת

ראש הממשלה הגיע לכנסת במסגרת דיון שיזמו 40 ח"כים מהאופוזיציה, ובחלק ממנו תקף אישית את יו"ר האופוזיציה: "היית כתב במחנה, היום אתה צייצן במחנה" • לפיד: "אתה כבר לא בנוי לזה"

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: עמוס בן גרשום-לע"מ, עדינה ולמן-דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: עמוס בן גרשום-לע"מ, עדינה ולמן-דוברות הכנסת

אם חיפשנו עוד סימנים לריח הבחירות שבאוויר הגיע העימות הזה בכנסת בין ראש הממשלה נתניהו ויו"ר האופוזיציה לפיד. נתניהו עלה לדבר במסגרת דיון שיזמו 40 ח"כים מהאופוזיציה בכותרת "קריסת השירותים החברתיים" וניצל את ההזדמנות לנאום פרלמנטרי חריף ובו אזכר את האירועים הפוליטיים שעל הפרק ועקיצות וביקורת על האופוזיציה ובעיקר על לפיד. "ח"כ לפיד, אל תתפור חליפות ואל תבנה על הפגנות השמאל של ח"כ עודה ואהוד ברק. ח"כ עודה קרא לעברי: "אתה מחבל בשלום". אתה מחבל בעצמך. התומך בטרור קרא לראש ממשלת ישראל מחבל. השותף שלך שהשתתף בהפגנה עם חמאס קרא לראש הממשלה מחבל".

לפיד הגיב על הדוכן: "הכיסא שאתה יושב עליו עכשיו הוא לא שלך, הוא של עם ישראל. אתה ואני שכירים של אזרחי ישראל. המפגינים הם בעלי הבית. זה לא הבית שלך. הם באו להגיד לך פשוט שהחוזה נגמר. אמרתי לאמיר השכל שהוא יהיה פה כשהשיירה תעזוב. אתה הרי יודע איך זה נראה. אתה תעבור את זה שוב. האאודי תהיה ראשונה, אחריה עוד אחת, אחריה המשאית עם החפצים האישיים. ואז השער נסגר וזה נגמר".

נתניהו החליט לחזור ולהגיב: " בזמנו כששקלתי להתמודד לתפקיד רה"מ, חשבתי להתייעץ עם אדם שהערכתי, ושאלתי אותו, את אבי, פרופ' בן ציון נתניהו: מה צריך אדם שיהיה לו כדי שיוכל להיות ראש ממשלה בישראל? הוא השיב לי: ... מה שחיוני לראש ממשלה זה השכלה. אם אין לו השכלה יהיה עבד של הפקידים והסובבים. (על לפיד) היית כתב במחנה, היום אתה צייצן במחנה. יש עוד כמה דברים שאתה צריך לעשות באמצע".

לפיד לא ויתר על האפשרות להגיב: "לעמוד מול כל הבניין ולהבהיר להם שהלחצתי אותך. לתקוף אותי אישית אחרי הנאום הזה, זה כמו להגיד הוא מועמד לגיטימי לראשות ממשלה. אולי כדאי שאביך היה נותן לך את ההצעה הבאה: תכבד את האנשים סביבך".

עימות מילולי בין מי שמסתמן שיאבקו ראש בראש אם הבחירות יהיו בקרוב, ולא פחות מכך הותירו בחוץ את בני גנץ ראש הממשלה החליפי.

"גם אם הייתי מביא שלום עולמי, הייתם אומרים למה רק עכשיו"

נתניהו פתח את נאומו בכלכלה: "שמעתי את טענות הסרק של האופוזיציה. על קריסת הכלכלה שאני הרמתי לרמה עולמית, על הזנחת הביטחון מאנשים שהתנגדו נחרצות נגד תכני הגרעין באיראן, שמעתי טענות מאנשים שאומרים למה פתחתם את המשק כשהם אמרו תפתחו, שאמרו שהקורונה זה גחמה של נתניהו. גם אם הייתי מביא חיסון לקורונה או שלום עולמי, הייתם אומרים למה רק עכשיו".

הוא כיוון את האש אל עבר ח"כ תמר זנדברג ממרצ, מיוזמות הדיון: "את לא מבינה מה זאת כלכלת שוק ומה גורם לצמיחה ומה זאת תחרות ואיך מייצרים כלכלה אמיתית, מי שניסה לעשות את הדברים בדרך שלך, נכשל. הובלנו שינויים רבים בכלכלה הריכוזית והלא תחרותית שהייתה בישראל. כתוצאה מכך את תקבולי המסים ועוד שאפשרו לנו לבנות תחנות משטרה ביישובים הערביים ולהכפיל ויותר את תקציבי החינוך, הבריאות והרווחה, הבאנו לבתים של אזרחים קשישים 4 מיליון מנות. רק כתוצאה מהכלכלה הנכונה שאני הובלתי בהתנגדות רבים מכם. עשיתי את זה משום שהדרך היחידה לעזור לחלשים בחברה, זו היא. בניגוד לטענות מרקס. אבל ידידיי בשמאל, אתם לא מעוניינים בעובדות". את ח"כ אביגדור ליברמן יו"ר ישראל ביתנו הגדיר נתניהו "דמוקרטור" והאשים את השמאל כי אצלו "הכל פוליטי. הקורונה פוליטית. הכלכלה פוליטית. וגם ההפגנות".

הוא הבחין בין ההפגנות הפוליטיות לאלו של נפגעי הקורונה: "אני לא מדבר על ההפגנות של אלה שנפגעו בקורונה, אני נפגש עם רבים מהם. אני שומע וקשוב למה שהם אומרים. ומקבל מהם תמיכה אדירה".

נתניהו חזר על ביקורתו כלפי התקשורת בסיקור ההפגנות: "לוקחים רבע מנדט של השמאל ומציגים את זה כמחאה של המונים, זה פייק ניוז. שבע פריצות במהדורה אחת. תקשורת מגויסת ומגייסת. היום התקשורת עושה כתבות על סילוני מים לפיזור הפגנות. איפה הייתה התקשורת בהתנתקות? אומרים לנו שהפגנות השמאל הן ספונטניות. אלה ההפגנות הספונטניות הכי מאורגנות שהיו אי פעם. מאורגנות ממלונות פאר וממגדלי צמרת. גומרים לארגן הפגנה והולכים לאכול במלון וולדורף אסטוריה - במדינות רבות בעולם האופוזיציה מתגייסת למאבק בקורונה לצד הממשלה, אבל אצלנו בהפגנות השמאל, כן של אנרכיסטים ולא כאלה שנפגעו מהקורונה, בהפגנות השמאל של האופוזיציה יש ביזוי סמלי המדינה וקריאות לרצח של ראש הממשלה ובני משפחתו, מיצגים וולגריים מבישים נגד רעייתי, שפל המדינה. אף אחד מכם לא יצא נגד זה. אתם לא מתביישים? מישהו מכם היה משלים עם זה לו היה מופנה כלפי בני משפחתו? ולמה לא מגנים?".

כאן עבר להאשמה היסטורית כלפי השמאל: "גם כשאנחנו נלחמים במחלה, השמאל נלחם בממשלה בכל דרך או אמצעי. אף פעם לא קיבלתם את הכרעת העם. וזה מתחיל ב-77'. זה לא רק נגדי אישית. בהתנתקות הקטנתם הפגנות המוניות והיום אתם מנפחים הפגנות של רבע מנדט. היום נותנים למפגינים לשתק שכונות שלמות. אז על איזו הגבלות אתם מדברים? בית המשפט הגביל. בעת ההפגנות בזמנו קבע: יש לאזן את זכות ההפגנה משיקולי שלום הציבור, ראש הממשלה, משפחתו ושכניו. השופט אהרון ברק קבע את זה. מה שהשתנה מאז, זה ראש הממשלה. מה שהיה אסור נגד ראש ממשלה מהשמאל, היום אסור נגד ראש ממשלה מהימין. צביעות צביעות צביעות".

נתניהו הזכיר גם את האסון בלבנון: "אני שולח בשם ממשלת ישראל תנחומים לעם בלבנון. אתמול היה שם אסון גדול מאוד. אנחנו ערוכים להושיט סיוע הומניטרי כבני אדם לבני אדם. כפי שעשינו במשבר ההומניטרי בסוריה. זו הדרך שלנו".

במהלך נאומו היו הפרעות רבות וכמה מחברי הכנסת הוצאו מהאולם.

"מהמשבר הזה אי אפשר להיחלץ בדיבורים"

לפיד נאם גם הוא ואמר: "זה הכוח והיופי של הדמוקרטיה. אנחנו עובדים אצל אזרחי ישראל. הם מחליטים מתי הם לוקחים אותנו לעבודה ומתי לפטר אותנו. הם לא יפטרו אותך כי הם שמאלנים או אנרכיסטים או מפיצי מחלות או שם מכוער אחר שקראת להם. הם יפטרו אותך כי אתה עושה עבודה לא טובה. פעם עשית עבודה טובה, אתה כבר לא. הם פיטרו אותך בגלל הכלכלה, בגלל מה שאתה מעולל לחיים הפוליטיים בישראל, כי הם גרים אצל ההורים. אפילו אלוף העולם בשיווק לא יכול למכור לאנשים חולים שהם בריאים, למובטלים שיש להם עבודה".

לפיד הדגיש את הטיפול הממשלתי הכושל לדבריו במשבר הקורונה: "הבעיה שלך היא שמהמשבר הזה אי אפשר להיחלץ בדיבורים. אפשר להשוות נתונים וביצועים לשאר העולם. בכל מדד, אנחנו בתחתית של התחתית של הטבלה. בכל העולם תיקנו ואמרו את האמת, הצליחו להפוך את הציבור לשותף שלהם. שום דבר אחר לא עניין אותם. ואתה בזמן הזה בזבזת את הזמן במסיבות עיתונאים בהם אמרת כמה אתה מדהים. שאלתי את עצמי מה קרה לך, מה קרה לאיש המוכשר שהיה מטפל אחרת במשבר הזה. אתה יותר מדי זמן בשלטון. המשבר הזה בא לך בזמן רע במיוחד. בשיא העייפות בתוך מלחמה משפטית על חייך, כשהדמוקרטיה נראית לך כמו משהו מנג'ס.

"זה לא עליך או עלי, זה על גורלה של המדינה ועתידם של הילדים שלנו. הממשלה שלך לא תוכל לטפל בזה, היא בנויה עקום ומוזר עם אפס יכולת תפקודית. מהאדמה הזו לא יצמח עמל. אתה כבר לא בנוי לזה. אגיד לך משהו שמנוגד לכל האינסטינקטים: אם אהיה ראש ממשלה ותהיה בעיה באיראן, אתקשר אליך לשמוע מה דעתך. עם כל הדם הרע, ארצה להקשיב לך. מדינת ישראל היא מעל הפוליטיקה. היא מעל כולנו.

"זה לא נגד, זה בעד. בעד אהבת הארץ. המפגינים הם לא הזויים ולא מוזרים. הם נהדרים והם האנשים הכי טובים בארץ. והם הבוסים שלך. והבוסים שלך מאוד לא מרוצים. פצענו את עצמנו מספיק, הגיע הזמן להתחיל להחלים. ייאשנו עצמנו מספיק, הגיע זמן התקווה".